Archivum
L U C Y
A Universal Pictures
az EuropaCorp és a TF1 Films Production produkciójában bemutatja
Luc Besson filmjét
L U C Y
Producer
Virginie Besson-Silla
Executive producer
Marc Schmuger
Operatőr
Thierry Arbogast
Zene
Eric Serra
A forgatókönyvet írta és a filmet rendezte
Luc Besson
LUCY..............................................SCARLETT JOHANSSON
NORMAN PROFESSZOR.....................MORGAN FREEMAN
MR. JANG.........................................................CHOI MIN-SIK
PIERRE DEL RIO KAPITÁNY............................AMR WAKE
A filmet forgalmazza a UIP-Duna Film
A Nikitától a Leon, a profin át Az ötödik elemig Luc Besson forgatókönyvíró-rendező a modern mozi legkeményebb hősnőit álmodta vászonra. Most Scarlett Johanssont és az Oscar®-díjas Morgan Freemant küldi harcba a Lucy című akciófilmben, amely azt mutatja be, mi történik, ha felszabadul az ember teljes agykapacitása, és kihasználhatóvá válik annak összes lehetősége.
A tudomány régóta feltételezi, hogy az emberi agy teljesítőképességének csupán elenyésző hányadát hasznosítjuk. A kutatók évszázadok óta elmélkednek azon, mi történne, ha az emberiség odáig fejlődne, hogy elérje lehetőségei végső határait. Valóban, hogyan alakulna át a tudatunk és milyen új képességeink születnének, miután az agyunk minden területe aktiválódott? Ha az agyunk mind a 86 milliárd neuronja egyszerre működésbe lépne, talán színre lépne egy szuperlény?
Besson történetének hősnője Lucy (Johansson), egy Tajvanon élő gondtalan diák, akit a barátja rávesz, hogy vigyen el egy aktatáskát egy üzleti összejövetelre. Mielőtt felfoghatná, mi történik vele, Lucyt túszul ejti a könyörtelen Mr. Jang (Choi Min Sik). Rejtélyes anyaggal teli zacskókat operálnak a lány gyomrába – ha a szer szivárogni kezd, valószínűleg megöli. Lucyt egy csapat hasonlóan megoperált tússzal együtt a repülőtérre küldik, hogy szállítsa el az anyagot, amely felbecsülhetetlen értékű a megbízói számára.
Amikor a szer véletlenül szivárogni kezd és felszívódik Lucy szervezetében, elképesztő dolog történik: az agykapacitása fantasztikus méretű növekedésnek indul. Lucy megpróbálja feldolgozni és ellenőrzés alatt tartani a hihetetlen testi-lelki változásokat, s lassan érezni kezd mindent maga körül – a teret, a levegőt, a vibrációt, az embereket, még a gravitációt is. Emberfeletti képességek fejlődnek ki nála: telepátia, telekinézis (tárgyak mozgatása pusztán akarattal), és elképesztő tudásra és hatalomra tesz szert az anyaggal kapcsolatban.
Miközben a kiszivárgott drog sorra ébreszti fel Lucy tudatának szunnyadó tartományait, a lány átszeli a fél bolygót, hogy segítséget kérjen Samuel Norman professzortól (Freeman), aki évtizedek óta kutatja az agy kihasználatlan lehetőségeit, és az egyetlen ember a világon, akinek fogalma lehet arról, mi történik Lucyvel.
Lucynek segítőtársa akad egy szenvtelen rendőrkapitány, Pierre Del Rio személyében (Amr Waked), aki bár riadtan szemléli, hogy a lánynak egyik percről a másikra fejlődnek ki emberfeletti képességei, akár életét is adná érte.
Lucyt kitartóan üldözik korábbi fogvatartói, és bárkit megölnek, hogy visszaszerezzék az anyagot a lánytól, aki legfőbb ellenségükké vált. Az üldözött azonban kezdi megváltoztatni a játékszabályokat, amint szinte felfoghatatlan módon legyőzhetetlen harcossá alakul át.
A világegyetem titkai:
sci-fi és tudomány a Lucyben
Az emberi agy teljesítőképessége régóta elképeszti a világ legjobb tudósait. Abban mindenki egyetért, hogy agykapacitásunknak csak a töredékét használjuk ki, de hogy ez mekkora hányad, arról megoszlanak a vélemények. Ez az izgalmas talány felkeltette Luc Besson író-rendező érdeklődését, és a problémát új filmje középpontjába helyezte. Elképzelte, mi történne, ha mozgósíthatnánk agyunk szunnyadó erőforrásait, ez hogyan befolyásolná az életről és benne a mi feladatunkról alkotott véleményünket. "Nagyobb hatalmunk lenne önmagunk és mások felett?” – teszi fel a legfontosabb kérdést Besson.
Besson egy "átlagos lányt” állít története középpontjába, aki emberfeletti szellemi és fizikai képességekre tesz szert, amikor az agya magasabb fordulatszámra kapcsol. "Lucynak problémái vannak, mint bárki másnak, és nem tudja, mihez kezdjen magával – magyarázza a rendező. – Mégis ő az, aki megkapja a kulcsot az univerzum titkainak megfejtéséhez.”
Virginie Besson-Silva producer, aki az előző három filmjét is együtt készítette férjével – Vérmesék (The Family), The Lady, Adéle és a múmiák rejtélye (The Extraordinary Adventures of Adčle Blanc-Sec) –, elárulja, hogy Besson tíz évig érlelte az ötletet. "Az alaptörténet régen megvolt, de Luc sokáig nem nyúlt hozzá. Úgy volt vele, hogy hagyni kell, amíg szépen összeáll a matéria.”
Bár a teljes agykapacitás felszabadulásának ötlete elképesztően tág teret biztosít a fantázia számára. Besson úgy döntött, nem akar túlságosan elragaszkodni a tudományos tényektől. "Beszéltem pár tudóssal, és teljesen elképesztett, amit a rákról és az agyműködésről mondtak, meg arról, hogy többszázmilliárd sejtünk kommunikál egymással. Minden sejt másodpercenként vagy ezer jelet küld, az internet ehhez képest smafu. Beletelt pár évbe, amíg kisakkoztam, az új filmben hogyan fogok egyensúlyozni a valóság és a fantasztikum között.”
A rendező azt is elárulja, az ötlet megszületése után mi volt a nyerő kombináció új filmje számára. "A képlethez kellett egy csomó nagyon gonosz ember meg egy újfajta kábítószer. Csakhogy ez nem is szintetikus drog, hanem egy természetes vegyület, amit a várandós nők szervezete termel a terhesség hatodik hetében. Úgy hívják, hogy CPH4. Ezt építettem be a koncepcióba, és néhány orvos szerint, akikkel beszéltem, nem is akkora őrültség, mint amekkorának elsőre hangzik. A gondolatmenetnek az a lényege, hogy ha felszabadítjuk az agyunk kapacitásának 20 százalékát, utána már nem olyan nehéz 30 százalékra felmenni. Aztán a jöhet a 40 százalék, és így tovább, ez egyfajta dominóhatás. Tehát Lucy elszabadítja a saját agyát, és aztán nem tudja leállítani a folyamatot. De nem is akarja, sőt tulajdonképpen nem is tudja, hogy mihez kezdjen ebben a helyzetben.”
Az első szupernő:
Lucy megszületik
Besson olyan könyörtelen és kemény női hősöket teremtett, mint a Nikita címszereplője, illetve Mathilda a Leon, a profiból vagy Az ötödik elem Liluja. Új filmjéhez olyan színésznőt keresett, aki hitelesen el tudja játszani, hogy kezdetben egy teljesen elveszett fiatal teremtés, aztán legyőzhetetlen amazonná válik, miután az agya elszabadul.
"Lucy átlagos lány, aki Ázsiában élvezi az életet, egyik buliból a másikba szédül – jellemzi a hősnőt Besson-Silla. – Igyekszik alaposan belekóstolni az örömökbe, aztán hirtelen olyan tapasztalatokra tesz szert, amelyek legrosszabb rémálmaiban sem fordulhattak volna elő.”
Besson Scarlett Johanssont szemelte ki a főszerepre, és amikor látta, hogy a színésznő mennyire lelkesedik az elképesztő sztoriért, tudta, hogy jól választott.
A színésznőnek azért is tetszett Lucy szerepe, mert a fiatal lány éppen átmeneti időszakot él át a történet kezdetén. "Próbálja meghatározni önmagát, és kezd derengeni neki, hogy már nem ártana valamilyen életcélt is kijelölni.”
Johansson nem titkolja: kezdetben nehezen tudta ugyan követni a forgatókönyv nem lineáris szerkezetét, de maximálisan megbízott a rendezőben. Mivel jól ismerte Besson munkásságát, félretette a fenntartásokat, és azonnal leszerződött a filmre. "Bíztam Luc víziójában. Emlékszem, amikor találkoztunk, azt mondta: lehet, hogy elsőre nem lesz minden tiszta a sztorival kapcsolatban, de bíznod kell bennem, mert ha majd te is látod, amit én, össze fog állni a kép.”
Besson sajátos módszert dolgozott ki arra, miként segítsen főszereplőjének a karakter megformálásában. Készítettek egy táblázatot, amit a színésznő kirakott a szobája falára. "Az adott jelenetekhez sorban odaírtuk, hogy Lucy agya éppen hány százalékon pörög – magyarázza a rendező. – 20 százalék, 30 százalék, 40, és így tovább, és ennek megfelelő intenzitást vártam el Scarlett-től. Ez nagyon jó sorvezetőnek bizonyult. Reggel, amikor Scarlett felkelt, csak ránézett a táblázatra, és rögtön tudta, aznap melyik Lucyt kell eljátszania. Tíz százalékonként részletesen megvitattuk, hogy mennyivel nőtt Lucy tudása, illetve mennyit fejlődtek a képességei. A filmben jól látszik ez a változás: a végén rá sem lehet ismerni arra a Lucyre, akit az elején megismertünk. Scarlett hihetetlenül fegyelmezett volt. Bármilyen eszelős dolgot kértem tőle, csak ennyit felelt: oké, és megcsinálta. Teljesen odavolt ezért a szerepért.”
A színésznő számára az volt a legnehezebb feladat, hogy mindvégig szimpatikus karakternek ábrázolja Lucyt. "A cucc egyre inkább kezd nála beütni, Lucyból emiatt fokozatosan eltűnik az együttérzés, és fájdalmat sem érez többé. Bár be tud hatolni bárki emlékezetébe és a végén már fizikailag is irányíthatja, közben teljesen szenvtelen marad. Eltűnik a véleménye vagy az előítélete az adott személlyel kapcsolatban. Nehéz volt úgy megformálni a karaktert, hogy ne váljon egysíkúvá és monotonná. Igyekeznem kellett, hogy a néző mindvégig láthassa az embert is a szuperlény mélyén.”
Evolúciótól a revolúcióig:
a szereplőgárda
Amint egyre fejlődnek a képességei, Lucy a világhírű agykutatótól, Samuel Norman professzortól kér segítséget, hogy megérthesse, mi történik vele. Mivel egyre inkább szuperlénnyé válik, képes egy óra alatt megtanulni kínaiul, és uralma alá hajtja az időt és a teret. A produkció nagy szerencséjére az Oscar®-díjas Morgan Freemant sikerült megnyerni a neurológus szerepére.
Freeman már csak azért is alkalmas volt a szerepre, mert szenvedélyesen érdelődik a tudományos felfedezések iránt, különös tekintettel az agyműködés rejtelmeire. "Morgan Freeman maga a csúcsprofesszor, mindjárt két okból is – mondja Besson. – A filmünk összes meredek ötletét roppant izgalmasnak találta, mivel hozzá tud szólni a témához, amit én korábban nem is tudtam róla. A másik ok: olyan jó színész, hogy minden szavát elhisszük.”
"Morgan azok kevesek közül való, akik Istent is hitelesen tudják alakítani – mondja Besson-Silla. – Teljesen nyilvánvaló volt, hogy ő játssza ebben a filmben azt a karaktert, aki a józan bölcsességet testesíti meg.”
Freeman örömmel csatlakozott a produkcióhoz, mert nagyon tetszett neki a rábízott karakter. "Norman professzor évek óta az agyról publikál tanulmányokat. Az egész világon mindenhová meghívják előadónak, pár évig a párizsi Sorbonne-on is tanított. Mivel ő a terület legnagyobb szakértője, Lucy megkeresi, hogy megtudja, mi történik az agyával. Amikor Lucy felhívja, és azt mondja, hogy 'mindent olvastam, amit írt', a professzor azt válaszolja, hogy 'az nem lehet'. Aztán a lány idézni kezd a munkáiból, mire a tudós találkozóra hívja.”
Miután Lucy agya szupersebességre kapcsolt, ő lesz a tajvani alvilág legértékesebb célpontja, különösen a helyi keresztapa, Mr. Jang számára, aki az egész folyamatot elindította. A karaktert Choi Min Sik dél-koreai színész játssza. "Mr. Jang a legjobb főgonosz, akivel találkoztam, legutóbb Gary Oldman volt ilyen kiváló a Leon, a profiban – mondja Besson. – Miközben Lucy a legintelligensebb lény a világon. Mr. Jang a leggonoszabb.”
Besson nem fogta vissza magát, amikor a film főgonoszát kitalálta. "A filmszakmában általában egy kicsit óvatosak vagyunk a főgonoszokkal. Pedig ha megnézzük a napi híreket, láthatjuk, hogy az emberi aljasságnak nincs határa. Szóval nyugodtan elereszthetjük a fantáziánkat, amikor a fő negatív karakterről van szó. Mr. Jang elvetemült üzletember, aki nem törődik a szabályokkal, mert tudja, 50 százalék esélye van arra, hogy nem éri meg a másnapot.”
Bár a szerepre felkért dél-koreai színész – akit az Oldboyból ismerhetünk leginkább – sem angolul, sem franciául nem beszél, Besson biztos volt benne, hogy ő a tökéletes választás. "Ne feledjük, hogy a testbeszédünk a legfontosabb kommunikációs eszközünk. Mindig előjátszottam a jelenetet, ő pedig megmutatta, hogyan képzeli el. Kezdetben úgy kommunikáltunk, mint a majmok! De aztán összecsiszolódtunk. Ő az egyik legnagyobb színész, akivel valaha csak találkoztam.”
Beletelt egy kis időbe, amíg meg tudták győzni a színészt. A Lucy az első külföldi film, amelyben Min-Sik szerepet vállalt. "Az elején nem volt biztos benne, hogy igent mond. El kellett hozzá mennünk Koreába, és részletesen elmagyarázni, miről van szó – meséli Besson-Silla. – Csak a legvégén bólintott rá a dologra.”
Őszintén szólva Min-Sik zavarba jött, amikor megtudta, hogy Besson neki szánja a szerepet. Persze végül nem tudta visszautasítani. "Fiatal színészként én is láttam Luc filmjeit – mondja Min-Sik. – Nagyon inspirálóak voltak számomra, ezért most belegondoltam: végre találkozhatok ezzel a kiváló rendezővel! Igazából leginkább a kíváncsiság hajtott. Meg akartam tudni, hogyan dolgozik Besson, milyen a stáb hangulata, meg a helyszínek is vonzottak.”
Menekülése során Lucy kapcsolatba lép Pierre Del Rióval, a francia rendőrtiszttel, akinek információt ad arról, hogy a csempészek miként próbálják kijátszani a repülőtéri ellenőrzést. Del Rio, akit Amr Waked egyiptomi színész alakít, először telefonos tréfára gyanakszik a fiatal hölgy hívása hallatán, és nem hisz neki. "A kezdeti gyanakvás azonban hamar elillan, segít a lánynak, és rájön, hogy természetfeletti képességekkel rendelkezik, bár fogalma sincs, miért – mondja Waked, akit leginkább a Sziriána (Syriana) című filmből ismer a közönség. – Lenyűgözi, mi mindenre képes Lucy, és kapcsolatuk kezd szorosabbra fonódni.”
Besson szerint Del Rio az őszinte naivitás megtestesítője, aki normális életet él, ezért számára Lucy olyan, mint egy földönkívüli. "Ő Voltaire Candide-ja. Rájön, hogy Lucy felülmúlhatatlan képességekkel bír. Del Rio a közönséget képviseli: ő te meg én, csak ámul és bámul.”
A producer úgy látja, Del Rio Mr. Jang antitézise. "Maga Lucy is megfogalmazza, hogy Del Rio számára a humánumot képviseli, mert kedves hozzá – mondja Besson-Silla. – A rendőr az az ember, aki mindvégig kitart mellette, és a maga módján védelmezi. Lucy érzelmeit kitörölte az anyag, de ha Del Rio vele van, azért még bujkál benne az érzelemnek egy kis szikrája.”
Besson-Silla különösen örült annak, hogy az egyiptomi színész nem túl ismert a nyugati közönség előtt. "Kiváló színész, mégsem láttuk túl sok nyugati filmben. Fontos, hogy időről időre új arcok jelenjenek meg a vásznon.”
Közel a színészekhez:
Besson jellegzetes stílusa
Egy Luc Besson-féle produkciót azonnal föl lehet ismerni a látványvilágáról. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a rendező a filmkészítés minden munkafázisában részt vesz. Besson ugyanis valamennyi filmes szakterületen kipróbálta magát, mielőtt rendező lett. A színészek és a stábtagok ezért nem lepődtek meg, amikor Besson még egy kis művért kent a statisztákra a forgatáson, vagy megigazította Johnasson sminkjét.
"Luc szeret mindent maga csinálni – mondja a producer. – Amikor van egy ötlete, nekivág, és megvalósítja. Ettől lesznek olyan intenzívek a filmjei jelenetei. Miután beálltunk a díszletbe, a színészek kerülnek a középpontba, és nem a technikai elemek. A színészek nagyra értékelik, hogy ott van mellettük, vállán a kamerával, és menet közben is instruálja őket.”
Besson azért ragaszkodik hozzá, hogy a kamerával együtt szinte benne legyen a jelenetben, mert minden snittről kristálytiszta elképzelése van. "Szeretek nagyon közel lenni a színészeimhez. Rájöttem, hogy amikor azt mondom, 'Tessék!', az olyan, mintha injekcióstűt döfnék a színész karjába. Érzéstelenítő hatású. A 'Tessék!' és az 'Ennyi!' között a színész más tudatállapotban van, amit én nem akarok megszakítani. Például előfordul, hogy a dialógus közepén közbeszólok: 'Állj, vegyél mély levegőt, és kezdd az elejéről'. Nem állunk le a jelenettel, mert a színészt nem szeretném kizökkenteni ebből a más állapotból. És ők ennek örülnek, mert ha újra a 'Tesséktől' kellene nekifutni, megint fel kellene építeni magukban a kellő feszültséget.”
A színészek számára Besson módszere egyszerre volt pozitív hatású és megerőltető. "Luc mindig nagyon pontosan tudja, hogyan kell kinéznie egy jelenetnek, és ehhez ragaszkodik – mondja Johansson. – Ez időnként nagyon kemény helyzeteket tud generálni, de megértem, ő a rendező, tudnia kell, mit csinál. Elfogadom, hogy a legapróbb részleteket is precízen kidolgozza, és soha nem enged abból a magas színvonalból, amit elképzelt. Ez nagyon fárasztó tud lenni, de soha nem kellett úgy befejeznem egy forgatási napot, hogy ne tudtam volna biztosan: jól ment minden.”
A film szereplői
SCARLETT JOHANSSON (Lucy) Hollywood egyik legtehetségesebb ifjú színésznője. A velencei filmfesztiválon elnyerte a legjobb női főszereplőnek járó díjat az Elveszett jelentés (Lost in Translation) című filmben nyújtott teljesítményéért, és Arany Glóbuszra is jelölték.
2009-ben kiadott második stúdióalbuma, a Break Up többszörös platinalemez lett. Előző albumán (Anywhere I Lay My Head) Tom Waits-dalokat énekelt, és egy eredeti szám is helyet kapott.
Már első filmjével, A suttogóval (The Horse Whisperer), amelyben 14 évesen játszott, magára vonta a közönség figyelmét. Scarlett kamaszként Budapesten is forgatott, az Amerikai rapszódia című filmben Nastassja Kinski gyerekkori önmagát alakította.
További fontosabb produkciók, amelyekben látható: Amerika Kapitány: A tél katonája (Captain America: Winter Soldier), A séf (Chef), A felszín alatt (Under the Skin), Don Jon, Hitchcock, Bosszúállók (The Avengers), Vasember 2. (Iron Man 2), Az igazi kaland (We Bought a Zoo), Nem kellesz eléggé (He's Just Not That Into You), Vicky Cristina Barcelona, A másik Boleyn-lány (Ther Other Boleyn Girl), Tétova tinédzserek (Ghost World), Az ember, aki ott se volt (The Man Who Wasn't There), Jó társaság (In Good Company), Bobby Long (A Love Song for Bobby Long – Arany Glóbusz-jelölés), Lány gyöngy fülbevalóval (Girl with a Pearl Earring – Arany Glóbusz-jelölés), Match Point – a filmért három év alatt sorozatban immár a negyedik Arany Glóbusz-jelölését kapta, A sziget (The Island), Fekete dália (The Black Dahlia), A tökéletes trükk (The Prestige), Egy bébiszitter naplója (The Nanny Diaries).
MORGAN FREEMAN (Norman professzor) a Millió dolláros bébi (Million Dollar Baby) című nagy sikerű filmdrámában nyújtott alakításáért a legjobb férfi epizódszereplőnek járó Oscar®-díjat kapta. Ezt megelőzően háromszor jelölték a díjra: legjobb színész kategóriában A remény rabjai (The Shawshank Redemption) és a Miss Daisy sofőrje (Driving Miss Daisy), legjobb epizódszereplőként pedig A hamis riport (Street Smart) című filmért. A Miss Daisy sofőrjéért Arany Glóbuszt és a berlini filmfesztivál Ezüst Medve-díját is megkapta. Executive producerként is tevékenykedett a Revelation Pictures égisze alatt születő filmeknél, ilyen volt például a szereplőként is jegyzett Betty nővér (Nurse Betty) és a Meggyanúsítva (Under Suspicion).
Freeman minden idők tizedik legtöbb bevételt hozó filmsztárja, a nevével fémjelzett mozik összesen több mint hárommilliárd dollárt jövedelmeztek. 2009-ben elnyerte a Kritikusok Országos Kamarája díját Nelson Mandela megformálásáért az Invictus – A legyőzhetetlen című filmben. Teljesítményéért Oscar®-ra és Arany Glóbuszra is jelölték.
További fontos filmjei: Szemfényvesztők (Now You See Me), Feledés (Oblivion), Támadás a Fehér Ház ellen (Olympos Has Fallen), Edison, Befejezetlen élet (An Unfinished Life), Batman: Kezdődik! (Batman Begins), A sötét lovag (The Dark Knight), A sötét lovag: Felemelkedés (The Dark Knight Rises), A kód (Thick as Thieves), Hideg nyomon (Gone Baby Gone), Műkedvelő műkincsrablók (The Maiden Heist), A bakancslista (The Bucket List), A nagy zsozsó (The Big Bounce), A Minden6ó (Bruce Almighty), Lebegés (Levity), Álomcsapda (Dreamcatcher), A rettegés arénája (The Sum of All Fears), Tiszta ügy (High Crimes), A pók hálójában (Along Came a Spider), Amistad, Vízözön (Hard Rain), A gyűjtő (Kiss The Girls), Deep Impact, Láncreakció (Chain Reaction), Moll Flanders, Vírus (Outbreak), Hetedik (Seven), Egyedül a ringben (The Power of One), Nincs bocsánat (Unforgiven), Robin Hood: A tolvajok fejedelme (Robin Hood: Prince of Thieves), Hiúságok máglyája (The Bonfire of the Vanities), Az 54-ik hadtest (Glory), Kijózanodva (Clean and Sober), Akkor és most (That Was Then, This Is Now), Harry és fia (Harry and Son), Átverés (Eyewitness), Bilincs (Brubaker).
Freeman több tucat televíziós és színpadi szerepet tud a háta mögött. 1993-ban rendezte első filmjét, Bopha címmel, Danny Gloverrel a főszerepben.
AMR WAKED (Pierre Del Rio) 1972-ben született Kairóban. Közgazdaságtant és színészetet tanult a kairói Amerikai Egyetemen. színpadi színészként kezdte karrierjét, a nemzetközi filmes pályát 2005-ben a Sziriána (Syriana) nyitotta meg előtte.
Fontosabb filmjei: A Szaddám klán (House of Saddam), Lazacfogás Jemenben (Salmon Fishing in the Yemen), Fertőzés (Contagion), Az elégedetlenség tele (Winter of Discontent).
CHOI MIN-SIK (Mr. Jang) Szöulban született 1962-ben. A világsikert a 2003-as Oldboy hozta meg számára, amely elnyerte a cannes-i fesztivál nagydíját.
További fontosabb filmjei: A bosszú asszonya (Lady Vengeance), Harcosok szövetsége (The Brotherhood of War).
Min-Sik az egyik legnépszerűbb dél-koreai színész, akit hazájában és Ázsia-szerte rangos díjakkal ismertek el.
A film készítői
LUC BESSON (forgatókönyvíró/rendező) 1977-ben kezdte filmes pályafutását európai és amerikai produkciók rendezőasszisztenseként. Léséről lépésre lett azon kevés francia filmesek egyike, akik nemzetközi jelentőségű rendező/producerekké nőtték ki magukat.
1983-ban készítette első filmjét: Élethalálharc (Le dernier combat). Ezt követte a Metró (Subway), majd A nagy kékség (Le grand bleu). Bár ez utóbbi nem aratott nagy kritikai sikert, az évek során kultuszfilmmé vált.
Besson kultrendezői hírnevét két újabb nagy sikerű mozija, a Nikita (La femme Nikita – 1990) és a Leon, a profi (Léon, The Professional – 1994) alapozta meg véglegesen. 1995-ben jött a következő telitalálat: Az ötödik elem (The Fifth Element) Amerikában a valaha bemutatott legsikeresebb francia film lett, hazájában pedig Besson megkapta érte a legjobb rendezőnek járó Césart.
Legközelebb is jelölték a díjra Jeanne D'Arc (Joan of Arc, The Messenger) című filmjéért.
2000-ben megalapította EuropaCorp nevű produkciós cégét, amely a következő öt év kitartó munkája eredményeként Európa egyik vezető filmes vállalkozása lett.
A rendezés mellett Besson több mint 20 forgatókönyvet írt, például a Taxi-sorozatot és az Elrabolva 2-t (Taken 2). Besson nevéhez fűződik A szállító (The Transporter)-sorozat is moziban és tévében egyaránt. A mozis szériában már a hatodik részt készítik elő.
VIRGINIE BESSON-SILLA (producer) a kanadai Ottawában született diplomatacsaládban, és gyerekkorában beutazta a világot. A párizsi Amerikai Egyetem elvégzése után filmes területen helyezkedett el. Patrice Ledoux, a Gaumont Film Company főigazgatója munkatársa lett, itt ismerkedett meg közelről Besson filmjeivel. Amikor a rendező pozíciót ajánlott neki az EuropaCorpban, elfogadta, és elkészítette első filmjét, a Yamakasit.
Besson-Silla eddig 16 filmet jegyez producerként vagy executive producerként, például: 3 nap a halálig (3 Days to Kill), Vérmesék (The Family), Párizsból szeretettel (From Paris with Love), Szerelem és egyéb katasztrófák (Love and Other Disasters), Revolver.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Támogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőbenKisasztalos verseny a Deák-technikumbanAz adóemelésekről a Tiéd a Város EgyesületPlakátkiállítás a környezeti problémákrólAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékén -
rovatunk hírei
Közös európai barátságMegújult a munkaügyi kirendeltség LentibenÁthelyezik az IvókutatVáltozások a kulturális életbenElfogták a lakásbetörőketFelújításra kerül a Nyugdíjas OtthonházFinn vendégekMegszépült a Botfy utcaEgymillió forint marketing célraFókuszban a belvárosi programok top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban