2024.11.26., kedd - VirágZalaegerszeg időjárása

Archivum

JACK REACHER

2012. december 14. péntek, 15:16
Címkék:

A Paramount Pictures bemutatja

 

A Mutual Film Company, a Paramount Pictures és a Skydance Company produkciójában

 Christopher McQuarrie filmjét

  JACK REACHER

 

Producerek

Tom Cruise, Don Granger, Paula Wagner, Gary Levinsohn

 

Executive producerek

Jake Myers, Ken Kamins, Kevin Messick, David Ellison, Dana Goldberg, Paul Schwake

 

Forgatókönyv

Lee Child One Shot című regénye alapján

Christopher McQuarrie

 

Rendezte

Christopher McQuarrie

 

 

 

 

 

JACK REACHER..................................................TOM CRUISE

HELEN RODIN............................................ROSAMUND PIKE

CASH............................................................ROBERT DUVALL

 ALEX RODIN..............................................RICHARD JENKINS

ZEC...............................................................WERNER HERZOG

 

 

 

 

 

Forgalmazza a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu



Egy szürke hétköznap egy átlagos városban öt embert találomra agyonlőnek megszokott napi tevékenységük végzése közben. Minden bizonyíték egy emberre mutat: egy orvlövészre, aki a hadseregben kapott mesterlövész kiképzést. Gyorsan elfogják és őrizetbe veszik.

A maratoni hosszúságú kihallgatás ellenére a fogoly semmilyen kérdésre nem válaszol, csak egy rejtélyes követelést firkant egy cetlire: KERÍTSÉTEK ELŐ JACK REACHERT.

Ki ez a Reacher? E kérdésre nem könnyű válaszolni – igazából még azt is nehéz bizonyítani, hogy létezik. Ám ez nem sokat számít, Jack Reacher (Tom Cruise) már úton van. A titokzatos egykori katonai nyomozó kerüli az emberek társaságát – de ismeri a gyilkost. A híradóból értesül a gyilkosságokról, s az ügy annyira felkelti érdeklődését, hogy előbújik rejtekéből, és elmondja a hatóságoknak, mit tud a fogolyról. Bőven van miről mesélnie. Az illető rovott múltját tekintve Reacher biztos abban, hogy az igazi tettes került rendőrkézre.

Mire Reacher megérkezik, a gyanúsított már kómában fekszik az átszállítása közben elszenvedett brutális verésnek köszönhetően, és védőügyvédje (Rosamund Pike) számos dolgot szeretne megtudni az egykori nyomozótól. Mi köze védencének Reacherhez, és miért kér segítséget olyasvalakitől, aki meg van győződve a bűnösségéről? Bár komoly fenntartásai vannak, ügyfele kérését tiszteletben tartva felfogadja Reachert, hogy járjon az ügy végére.

Első látásra úgy tűnik, a rendőrség gondosan megvizsgálta a bűncselekmény helyszínét, és elfogta a gyilkost. Ám Reacher szerint nem végeztek tökéletes munkát. Bámulatos megfigyelőképességének köszönhetően olyan apró, de lényeges momentumokat is észrevesz, amelyek elkerülik mások figyelmét. Reacher minél tovább göngyölíti az ügy szálait, a kép annál homályosabb lesz.

Elképesztő hajsza kezdődik, amelynek során semmi nem az, aminek látszik, és barátból, családtagból is ellenség válhat. A kőkemény és borotvaéles eszű Reachert azonban nem lehet kicselezni. Bár egyedül dolgozik, és a saját szabályai szerint jár el, egyetlen cél hajtja: hogy kiderítse az igazságot. Reacher váratlan és agyafúrt ellenséggel találja magát szemben, aki csak az erőszak nyelvén ért, és olyan titkot őriz, amelyért ölni is érdemes. Rechernek minden ravaszságára szüksége van, hogy kicselezze az ellenfél alattomos lépéseit, megvédje az ártatlanokat, és leleplezze az igazi bűnösöket.

A Jack Reacher című thriller Lee Child One Shot című lebilincselő bűnregényéből készült, amely hosszú időn át vezette a The New York Times bestsellerlistáját.

A magányos hős életre kel

 

A világhírű Lee Child nem úgy indult, hogy bestsellerszerző akar lenni. Miután szülőhazájában, Nagy-Britanniában jogi diplomát szerzett, 18 évig a brit Granada Television programigazgatója volt: népszerű showműsorok és sorozatok adásba kerüléséről gondoskodott egy olyan időszakban, amelyet a kritikusok az angol tévé aranykorának neveznek. Ám egy átszervezésnek az lett a vége, hogy Child 1995-ben munka nélkül maradt, úgyhogy nekiült, és írt egy könyvet, amelynek Killing Floor lett a címe. Az 1997-ben kiadott bűnregény hősét Jack Reachernek hívták, aki rögtön az olvasók kedvence lett. Child (és az olvasók) lelkesedése 17 Reacher-regénnyel később sem hagyott alább.

"Amikor belegondolok, honnan jött elő nekem Jack Reacher, az a rengeteg könyv jut eszembe, amelyeket az évek során elolvastam – ad bepillantást műhelytitkaiba Child. – Legendás, mitologikus karakter, egyfajta Robin Hood vagy westernhős. Ez a típus minden történelmi korszakban felbukkan, ő a titokzatos idegen, a nemes kívülálló, az irodalomtörténészek pedig a kóbor lovag titulust aggatták rá. Magas erkölcsi elvárásokat támaszt önmagával és a világgal szemben, s arra ítéltetett, hogy vándoroljon és jót cselekedjen.”

Ám nem csak a karakter mitikus vonásai szereztek neki azonnali – és egyre növekvő – népszerűséget az író szerint.

"Szerintem Reacher annak a metaforája, amire titkon mindannyian vágyunk: az igazságé. Ezért rajonganak érte a női és a férfi olvasók egyaránt. Azt hiszem, a nők különösen érzékenyek az igazságtalanságra, Reacher pedig mindig valamilyen elviselhetetlen helyzetbe csöppen, amit aztán rendbe tesz. Bármit képes megcselekedni, hogy a dolgok jobbra forduljanak, vonakodás nélkül. Tény, hogy rengeteg kendőzetlenül ábrázolt erőszak van a regényeimben. De azt hiszem, a lelkünk mélyén mindannyian erre vágyunk. Látni akarjuk, hogy a dolgokat a helyükre teszik, a gonoszak pedig kegyetlenül megbűnhődnek.”

Annak a színésznek, aki olyan összetett, mitikus karaktert alakít, mint Reacher, nem kevés bátorságra van szüksége (a hős gyakran kerül életveszélyes helyzetekbe, ami komoly kaszkadőrmunkát igényel). Reacher az ideális hős, akit nem érdekel, mit gondolnak róla mások, és azért is nehéz eljátszani, mert minden olvasó kialakította a maga elképzelését róla. Ezért aztán nem csoda, hogy hét évbe telt, mire Child és Don Granger producer dűlőre jutottak, milyen film legyen az író regényéből. Child azonban nem bánja, hogy ilyen sokáig formálódott közös vállalkozásuk.

"Azt kell mondjam, örülök, hogy így esett – szögezi le az író. – Sosem tartottam attól, hogy a film nem fog összeállni. A megfelelő emberek vették meg a jogokat és remek munkát végeztek. Azért tartott olyan sokáig, mert tökéletes eredményre vágytak. A hosszú várakozás végül kifizetődött, mert minden ízében osztályon felüli produkció jött létre, amire valamennyien büszkék lehetünk.” 
A Jack Reacher a One Shot című regény adaptációja, amely a sorozat kilencedik kötete. Vajon mi késztette arra az alkotókat, hogy pont a közepén kezdjék? "A One Shot a leginkább filmszerű regény az egész szériában – magyarázza Granger producer. – Ráadásul ez a könyv számos olyan elemet tartalmaz, amely szerintünk fontos egy franchise első filmje szempontjából. Például Reacher rögtön a meglódult cselekmény sodrában mutatkozik be, nincsen lassú felvezetés. De ennél is lényegesebb, hogy hősünk erkölcsi problémával szembesül. Úgy kerül a történetbe, hogy meg van győződve egy bizonyos dologról, aztán rá kell jönnie, hogy a tények egyre inkább más feltételezést támasztanak alá. Aztán el kell döntenie, hogy a könnyebb megoldást választja-e, vagy a nehezebbet, és e döntés nyomán mindenki számára nyilvánvalóvá válik, Jack Reacher miért az egyik legkülönlegesebb mozihős.”

Ahhoz, hogy egy ilyen hős a mozivászonra költözhessen, a forgatókönyvírónak és a rendezőnek komplex tudásra van szüksége. Tisztában kell lenniük azzal, hogyan működik az akció és a rejtély hatásmechanizmusa, hogyan lakhatók be a kisebb és a nagyobb forgatási helyszínek, s miként kell bemutatni a szereplőket, akik megbízhatóságában és szándékaiban nem lehetünk biztosak. 2 in 1 megoldás született: Christopher McQuarrie forgatókönyvíró-rendező személyében olyan filmes állt a projekt élére, aki mindeme tudás birtokában van.

McQuarrie-nak a bevált fogások jó részét elfelejtve úgy kellett kialakítania a filmes narratívát, hogy híven tudja tükrözni Reacher különleges látásmódját. "Olyan izgalmas előadásmódra volt szükségünk, amely megjeleníti Reacher gondolatait, anélkül, hogy folyton ő maga magyarázná el, pontosan miről van szó – mondja McQuarrie. – Lee rengeteget segített ezen a téren. Azt, hogy végül működik a dolog, főként annak köszönhetjük, hogy Lee és én egy hullámhosszon voltunk. Ugyanazt gondoltuk arról, mit emeljünk ki Reacher gondolkodási folyamatából, és ezt hogyan jelenítsük meg vizuálisan.”

"Hollywoodi értelemben Reacherrel két probléma van – veszi át a szót Child. – Az első, hogy a regények jórészt Reacher belső történései miatt izgalmasak – érdekeseket gondol a világról és nagy különc, aki egészen másképp közelíti meg a dolgokat, mint az emberek többsége. A másik probléma, hogy Reacher, gyakorlatilag minden más történettől eltérően, nem megy át jellemfejlődésen. Nincs lelki-szellemi síkon bejárt út, hősünk nem tanul semmit, és a végén pont olyan marad, mint az elején volt. A filmnek olyan emberre volt szüksége, aki mindezt át tudja ültetni a mozgókép nyelvére. McQuarrie pedig értette, miről van szó. Félve vettem kezembe a forgatókönyvet, mert nem tudtam, mit csinált az én regényemből. Elolvastam – és rögtön újraolvastam, pusztán élvezetből, olyan jól sikerült. Tökéletes volt, és akkor már tudtam, hogy a film is rendben lesz.”

Tom Cruise élete egyik legizgalmasabb karakterének tartja Jack Reachert. "Különleges figura: nincs mobilja, nem e-mailezik. Analóg csávó a digitális korszakban. Készpénzzel fizet. Az emberek látásmódját az őket körülvevő világ határozza meg, Reacher viszont a saját prizmáján keresztül szemléli a dolgokat. Bizonyos értelemben Dirty Harry és James Bond rokona.”

Bár Cruise külsőleg nem hasonlít a regényhősre – aki két méter magas, kilencven kilós izomkolosszus –, Child szerint a színész megragadta a karakter belső lényegét, és ez a fontos. "Tom a szó szoros értelemben karakterszínész, belebújik a figura bőrébe – magyarázza az író. – Átadja a vibrálását. A könyveim sok rajongója panaszkodott, hogy Tom nem olyan, amilyennek Reachert elképzelte. Azt üzenem nekik, nézzék meg a filmet, és elégedetten fognak kijönni a moziból.”

A közös munkát megkönnyítette, hogy Cruise, aki a filmnek producere is, jó barátja McQuarrie-nek. Előző közös filmjük a Valkűr (Valkyrie) volt, és már akkor kiderült, hogy hasonlóan gondolkoznak a moziról, de még a veterán autók iránti rajongásuk is közös. "Mivel a kocsim szervizben volt, az első megbeszélésre az öreg Cadillac kabriómmal mentem, ami még sráckoromból maradt meg – emlékszik vissza a rendező. – Tom benézett a motorházba, és szólt, hogy az egyik drótot ki kellene cserélni. Egész estig beszélgettünk.”

"A Közönséges bűnözők óta Chris nagy rajongója vagyok – veszi át a szót Cruise. – Hihetetlen érzéke van a film szerkezetének kialakításához és a vágáshoz. Ha olvasod a forgatókönyvét, pereg a szemed előtt a film. Olyan dialógokat ír, hogy maguktól kijönnek a szádon, és teljesen beépülsz általuk abba a világba, amelyben a történet játszódik.”

A Jack Reacher arculatát az határozta meg, hogy a rendező és a főszereplő egyazon filmes stílusokért rajong – no meg az izomkocsikért.

"A thriller és a bűnfilm hatása egyértelműen tetten érhető, nagyon erős romantikus beütéssel – mondja McQuarrie. – Kicsit át akartunk menni retróba, hogy megidézzük azokat a filmeket, amelyeken Tom és én felnőttünk. Igyekeztünk elkerülni azokat a modern fogásokat, amelyeket az utóbbi időben a műfajban alkalmaznak. Egy letűnt Amerika jelenik meg a vásznon, ahová hősünk visszavágyik.”

Nem volt egyszerű megtalálni a színésznőt, aki Helen Rodint, a kómába esett orvlövész kirendelt ügyvédjét játssza. Az alkotók választása végül Rosamund Pike-ra esett.

Logisztikai okok miatt Skype-on találkoztak először, és a húszpercesre tervezett beszélgetés végül két órán át tartott. McQuarrie azonnal biztos volt abban, hogy Pike-ot akarja, mert a színésznő megtestesítette azt az intelligenciát, érzékenységet és akaratot, amelyet a figura megkívánt.

Pike is tudta, hogy neki való a szerep. "Semmiképpen nem akartam olyan sablonos ügyvédet alakítani, amilyet manapság minden második hollywoodi filmben látni. Megszoktuk, hogy az ügyvéd úgy fest, mint akit skatulyából húztak elő, csillog a körme, friss a frizurája, rámenős és egy kicsit hideg. Meg akartam mutatni ennek a nőnek az emberi oldalát, aki kívülről talán tip-top, de belül tele van bizonytalansággal.”

A karakter felépítésekor Pike és a rendező emelni akarta a tétet. "A regényben Helen ügyvédi irodája erősen ellenzi, hogy elvállalja a James Barr-ügyet – folytatja a színésznő. – Érzékeltetni akartam, hogy Helen teljesen magára van hagyatva, nem tudja, hogyan alakítson ki működőképes stratégiát az ügy számára. Az ügyfele kómában van, az iroda pedig nem nyújt anyagi támogatást ahhoz, hogy magánnyomozót fogadjon. Szerettem volna, ha a közönség nem csak a törvény napos oldalát látja, hanem egy olyan ügyvédet, aki kapkod fűhöz-fához, és egyáltalán nem ura a helyzetnek. Reacher felfogadásával Helen nagy kockázatot vállal, mert egy ponton aggódni kezd, hogy rosszul is elsülhet a dolog, hiszen úgy tűnik, veszedelmes őrülttel van dolga, aki összeesküvéses elméletek rabja, és előbb üt, mint kérdez.”

Fontos szerep jut a történetben Cash-nek, az egykori katonának, aki ma egy lőtér tulajdonosa. A szerepre az Oscar®-díjas Robert Duvallt kérték fel, aki csaknem 22 éve játszott már együtt Cruise-zal a Mint a villámban (Days of Thunder).

"Fura szakma a miénk – mondja Duvall. – Nyolc-tíz hétig együtt dolgozol valakivel, aztán soha többé nem látod. Gyorsan felejt az ember, a kötődés mégis újraépül, amikor megint összejöttök. Tommal ugyanott folytattuk, ahol annak idején abbahagytuk.”

Bár Cash kezdetben tart Reachertől, később összefognak, és furcsa párosuk szolgáltatja a film talán legszórakoztatóbb perceit.

 

 

Száguldás Pittsburgh utcáin

 

A Jack Reacher szemkápráztató autós üldözéssel büszkélkedhet, ami a hetvenes évek olyan klasszikus thrillereit idézi, mint a Bullitt vagy a Francia kapcsolat (The French Connection).          

Eredetileg úgy tervezték, hogy az autós üldözést öt éjszaka alatt felveszik, de Cruise azt javasolta, bővítsék ki a jelenetsort, hogy a film védjegyévé válhasson.

"Chrissel leültünk, hogy megbeszéljük, hogyan állhatnánk elő valami egészen újjal és eredetivel – mondja Jennings producer. – Ugyanakkor hűek akartunk maradni a klasszikus autós üldözéses filmekhez is, amiket annyira imádunk. Mindenki tudja, hogy bizonyos kameraszögekkel meg a vágással trükközni lehet, és akkor nagyon gyorsnak néz ki az egész. Erre mi azt találtuk ki, hogy mi is ugyanúgy repesszünk, mint a régi filmekben, elvégre ettől voltak olyan jók.”

A producer és a rendező tudták, hogy Cruise kiválóan vezet. "Elhatároztuk, hogy amikor csak lehet, Tom ül majd a volán mögött – folytatja Jennings. – És amelyik jelenetben a kamera nem kerül veszélybe, azt nem is érdemes leforgatni...”

Cruise-nak nagyon tetszett az ötlet, és két hónapon át dolgozott a rendezővel és a producerrel az üldözéses jelenetek aprólékos megtervezésén. A legnagyobb problémát az ütemezés jelentette. "Eredetileg ötnaposra terveztük a jelenetsor forgatását – magyarázza McQuarrie. – De sokkal hosszabb lett. Ugyanakkor Tom nem akart kifutni sem az időből, sem a pénzből. Ez azt jelentette, hogy szinte napi 24 órát dolgozott, csak félórákra tette le a fejét. Senki más nem tudta volna utánacsinálni.”

 

 

Brutális összecsapások

 

Egy rendkívüli hőshöz szokatlan harcmodor illik, így Reacher a Keysi-módszer mozdulataival küzd meg ellenfeleivel. Ezt a harcművészeti formát Spanyolországban fejlesztették ki, és kitűnően illik Reacher nyers, brutális, utcai harcos jellegű stílusához. A Keysi önvédelmi harcművészet, ahol a küzdőt a kifinomult ösztönei irányítják. Az ellenfelet könyökkel, térddel, súlypont-áthelyezéssel verik vissza. Cruise négy hónapon keresztül megállás nélkül gyakorolt Robert Alonzo kaszkadőr-koordinátorral, hogy a küzdelem valóban ösztönössé váljon számára. Ezzel párhuzamosan folyt a film három nagyszabású verekedős jelenetének kidolgozása. Akárcsak az autós üldözéses jeleneteknél, itt is kizárták, hogy a kamera rángatásával meg hektikus vágással teremtik meg az elkeseredett küzdelem illúzióját. Elhatározták, hogy a kamera hűvös kívülállóként szemléli a verekedőket, hogy Cruise és ellenfelei kénytelenek legyenek valódi ütéseket, rúgásokat bevinni egymásnak. Az összecsapások gyorsak és kegyetlenek lettek, súlyosabb következményekkel. A vásznon olyan, teljesen valódinak ható verekedések jelennek meg, amilyeneket régen nem láthatott a közönség.

Lee Child-kisokos

 

17 Jack Reacher-könyvet írt. A legfrissebb, az idén megjelent A Wanted Man azonnal bestseller lett, ahogyan a sorozat többi kötete is.

Könyveit összesen 60 millió példányban adták el.

95 országban adták ki a regényeket.

40 nyelvre fordították le őket.

Miért és hogyan vágott neki az írásnak? Kényszerből és szerény ambíciókkal. Miután tévés munkája megszűnt, a szórakoztatóiparban akart maradni, és az írás volt a legegyszerűbb tevékenység. Mivel egy mozijegy vagy egy DVD kikölcsönzése nagyjából 7 fontba kerül Nagy-Britanniában, olyan puhafedelű bűnregényt akart összehozni, amit ennyiért árulnak és hasonlóan szórakoztató. Úgy tervezte, kihúzza így egy-két évig, amíg rá nem jön, mit szeretne igazából csinálni.

Miért Reacher? A sarki zöldségesnél jött az ihlet. Child is igen magas, akárcsak hőse, és egy másik vásárló megkérte, vegyen le (to reach) valamit egy felső polcról. Meglett a hős neve.

Egy pillanatra az író is látható a filmben, abban a jelenetben, amikor Jack Reacher elhagyja a börtönt. Child rendőrtisztet alakít, aki egy asztalon ír valamit. 

Mi jelent neki elégtételt? Sokkal többet keres, mint az a nagyfőnök, aki annak idején kirúgta a Granada Televisiontől.

Jó tanácsa azoknak, akik szintén bűnregényt akarnak írni: kérdezz valamit az elején, és válaszolj rá a végén.

A film szereplői

 

TOM CRUISE (Jack Reacher) csaknem három évtizedes pályafutása során elképesztő sikereket ért el. Háromszor jelölték Oscar®-ra és ugyancsak háromszor kapott Arany Glóbuszt (összesen hétszer jelölték), filmjei nyolcmilliárd dolláros összbevételt értek el. Tizenöt filmje hozott több mint százmillió dollárt csak Egyesült Államokban, világszerte pedig huszonkettőt.

Amióta feltűnt a vásznon a Végtelen szerelem (Endless Love) és a Takarodó (Taps) című filmekben, több műfajban is bizonyította sokoldalúságát. Harmincnégy filmben szerepelt – a legtöbbnek főszereplője volt –, producerként vagy executive producerként pedig tizenhetet jegyez. A legnagyobb rendezőkkel dolgozott együtt: Francis Ford Coppola. Paul Brickman, Ridley Scott, Tony Scott, Martin Scorsese, Barry Levinson, Oliver Stone, Ron Howard, Rob Reiner, Sydney Pollack, Neil Jordan, Brian de Palma, Cameron Crowe, Stanley Kubrick, Paul Thomas Anderson, John Woo, Steven Spielberg, Michael Mann, J.J. Abrams, Robert Redford, Ben Stiller, Bryan Singer, James Mangold.

A Mission: Impossible Fantom Protokol (Mission: Impossible Ghost Protocol) 2011. decemberében került a mozikba, nagy kritikai elismerést aratott és csaknem 700 millió dolláros összbevételt ért el, ezzel Cruise anyagilag legsikeresebb filmje lett. A franchise több mint kétmilliárd dollárt termelt, amióta Cruise előállt megvalósításának ötletével. A sorozatnak ő az egyik producere, és hamarosan ötödik alkalommal is a kamerák elé áll a legendás kém, Ethan Hunt szerepében.

A sztárt legutóbb a Mindörökké rock (Rock of Ages) című filmben láthattuk, amelyben a rocker Stacee Jaxxet formálta meg. 2013. áprilisában kerül a mozikba a Feledés (Oblivion) című sci-fije, amelynek rendezője Joseph Kosinski.

Cruise 1993-ban Paula Wagnerrel megalapította a Cruise/Wagner Productionst, s innen datálható produceri tevékenysége, amelynek keretében a legkülönfélébb műfajokkal kísérletezett, és új tehetségeket fedezett fel. A C/W első filmje a Mission: Impossible volt, majd újabb produkciók következtek: Korlátok nélkül (Without Limits), A hazugsággyáros (Shattered Glass), Narkó (Narc), Más világ (The Others). Ez utóbbi filmet az a spanyol Alejandro Amenabar rendezte, akinek Nyisd ki a szemed! (Abre los ojos) című alkotásából a C/W égisze alatt készült el az amerikai változat, Vanília égbolt (Vanilla Sky) címmel, melynek Cruise volt a főszereplője is.

Tom Cruise válogatott filmográfiája: Takarodó (Taps), A kívülállók (The Outsiders), Kockázatos üzlet (Risky Business – Arany Glóbusz-jelölés), Top Gun, A pénz színe (The Color of Money), Esőember (Rain Man), Született július 4-én (Born on the Fourth of July – Oscar®-jelölés, Arany Glóbusz legjobb férfi színész kategóriában), Becsületbeli ügy (A Few Good Men – Arany Glóbusz-jelölés), Jerry Maguire – A nagy hátraarc (Oscar®-jelölés, Arany Glóbusz legjobb férfiszínész kategóriában), Magnólia (Oscar®-jelölés, Arany Glóbusz legjobb férfi mellékszereplő kategóriában), Tágra zárt szemek (Eyes Wide Shut), Túl az óperencián (Far and Away), A Cég (The Firm), Interjú a vámpírral (Interview with the Vampire), Valkűr (Valkyrie), Trópusi vihar (Tropic Thunder – Arany Glóbusz-jelölés), Az utolsó szamuráj (The Last Samurai), Különvélemény (Minority Report), Világok harca (War of the Worlds).

Cruise számos elismerésben részesült, többek között: Hasty Pudding Man of the Year Award (a szórakoztatóipar kiemelkedő teljesítményt nyújtó személyiségeit díjazza vele a Harvard Egyetem), Artists Rights Foundation John Huston Award, The American Cinematheque Award for Distinguished Achievement in Film.

ROSAMUND PIKE (Helen Rodin) rövid idő alatt nemzedéke egyik legsikeresebb színésznője lett filmen és színpadon egyaránt. Tizenhat évesen kötelezte el magát a színészettel a Rómeó és Júlia egyik címszereplőjeként.

A nagyközönség az Édesek és mostohák (Wives and Daughters) című tévésorozatban figyelt fel rá, a világhírt pedig a Halj meg máskor (Die Another Day) című Bond-film hozta el számára.

A Rochester grófja – Pokoli kéj (The Libertine) című dráma főszerepéért elnyerte a British Independent Film Awardot, a Büszkeség és balítéletért (Pride and Prejudice) pedig a londoni filmkritikusok tüntették ki.

További fontosabb filmjei: Törés (Fracture), Doom, Egy lányról (An Education), Hasonmás (Surrogates), Johnny English újratöltve (Johnny English Reborn), A titánok haragja (Wrath of the Titans).

ROBERT DUVALL (Cash) félévszázados pályafutása során karakterek széles skáláját alakította. Többször jelölték Oscar®-ra: A keresztapa (The Godfather), Apokalipszis most (Apocalypse Now), A nagy Santini (The Great Santini), Az apostol (The Apostle). Az aranyszobrocskát Az Úr kegyelméből (Tender Mercies) című filmért vihette haza, és Arany Glóbuszt kapott a Sztálin (Stalin) című HBO-produkció főszerepéért.

Első filmszerepét a Ne bántsátok a feketerigót (To Kill a Mockingbird) című 1962-es produkcióban kapta. Rendezőként és producerként Az apostollal mutatkozott be, amelynek főszereplője is volt. A kritikusok az év egyik legjobb filmjének választották. Írója, producere és főszereplője volt a Bérgyilkos tangó (Assasination Tango) című drámának.

További népszerű filmjei: A temetésem szervezem (Get Low), Köszönjük, hogy rágyújtott (Thank You for Smoking), Tolvajtempó (Gone in 60 Seconds), Deep Impact, Pengeélen (Sling Blade), A csodabogár (Phenomenon), Zavaros vizeken (A Civil Action), Lapzárta (The Paper), Összeomlás (Falling Down), A szolgálólány meséje (A Handmaid's Tale), M.A.S.H.

A film alkotói

 

CHRISTOPHER MCQUARRIE (rendező) Oscar®-díjas forgatókönyvíró, rendező és producer.

A gimnáziumban Bryan Singer rendező és Ethan Hawke színész iskolatársa volt. Egyetem helyett öt éven át utazott, illetve magánnyomozó volt, majd Los Angelesbe ment, hogy filmes karrierbe kezdjen.

Három évvel később több más rangos elismerés mellett Oscar®-t kapott a Közönséges bűnözők (The Usual Suspects) forgatókönyvéért.

2000-ben rendezte a Hullahegyek, fenegyerek (The Way of the Gun) című filmet. 2006-ban dolgozott először Tom Cruise-zal: a Valkűr (Valkyrie) producere és egyik forgatókönyvírója volt.

PAULA WAGNER (producer) 1993-ban Tom Cruise-zal, akinek korábban ügynöke volt, megalapította a Cruise/Wagner Productions nevű produkciós céget, melynek zászlaja alatt a következő 13 év során számos nagy sikerű film készült. Ezek között találjuk a következő produkciókat: Mission: Impossible (Mission: Impossible), Korlátok nélkül (Without Limits), A hazugsággyáros (Shattered Glass), Narkó (Narc), Más világ (The Others), Vanília égbolt (Vanilla Sky), Elizabethtown (Elizabethtown), Az utolsó szamuráj (The Last Samurai), Kárhozott szeretők (Ask the Dust), Világok harca (War of the Worlds), Mission: Impossible 2 (Mission: Impossible II), Mission: Impossible III (Mission: Impossible III), Aszem (The Eye), Halálfutam 1-2. (Death Race 1-2.).

2006 novemberében Wagner és Cruise átvették a United Artists irányítását azzal a céllal, hogy új életet leheljenek a Charlie Chaplin, Douglas Fairbanks, Mary Pickford és D.W. Griffith által 90 éve alapított stúdióba.

DAVID ELLSION (executive producer) azért alapította a Skydance Productions nevű céget, hogy magas színvonalú közönségfilmeket készítsen. A cég nagy költségvetésű akció- és kalandfilmek, sci-fik és fantasyk mellett low-budget vígjátékokkal és műfaji filmekkel is foglalkozik. A Skydance igyekszik rendezőbarát lenni egy olyan álomgyárban, ahol egyre kevesebb filmterv jut el a megvalósulásig.

A Skydande 2010-ben négyéves produkciós, forgalmazási és finanszírozási szerződést kötött a Paramount Picturesszel. Az első közös film A félszemű (True Grit) volt, amelyet tíz Oscar®-ra jelöltek.

A Skydance eddigi legnagyobb sikere a Mission: Impossible Fantom Protokoll (M:I Ghost Protocol), amely csaknem 700 millió dolláros összbevételt ért el.

Hamarosan látható a cég égisze alatt készült G. I. Joe: Megtorlás (G. I. Joe: Retaliation – hazai bemutató: 2013. április 4.) című akciófilm, a Barbra Streisand és Seth Rogen főszereplésével forgatott Szekatúra (Guilt Trip2013. március 7.) című vígjáték, továbbá a Sötétségben: Star Trek (Star Trek Into Darkness2013. május 16.), a 2009-es filmsiker folytatása. Javában készül a Jack Ryan-szériát újraindító, egyelőre cím nélküli produkció, és az utómunka fázisában tart a Brad Pitt neve fémjelezte, részben Magyarországon forgatott Z világháború (World War Z2013. június 20.).  

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK