2024.11.25., hétfő - KatalinZalaegerszeg időjárása

Archivum

F E L E D É S

2013. április 10. szerda, 08:05
Címkék:

 A Universal Pictures bemutatja

a Relativity Media közreműködésével
a Chernin Entertainment/Monolith Pictures/Radical Studios
produkciójában

Joseph Kosinski filmjét

TOM CRUISE
F E L E D É S


Executive producerek
Dave Morrison, Jesse Berger, Justin Springer

Producerek
Joseph Kosinski, Peter Chernin
Dylan Clark, Barry Levine
Duncan Henderson

Forgatókönyv
Joseph Kosinski képregényének története alapján
Karl Gajdusek, Michael DeBruyn

Rendezte
Josep Kosinski


Jack Harper...........................................Tom Cruise (Rékasi Károly)
Malcolm Beech.............................Morgan Freeman (Reviczky Gábor)
Julia................................................. Olga Kurylenko (Pikali Gerda)
Victoria........................................ Andrea Riseborough (Pálfi Kata)
Sykes..................................... Nikolaj Coster Waldau (Zöld Csaba)
Sally....................................................Melissa Leo (Nyakó Júlia)


Forgalmazza a UIP-Duna Film
www.uipduna.hu


"Hiányozhat-e egy olyan hely, ahol sosem jártál?
Sóvároghatsz-e olyan kor után, amelyet nem is ismersz?”
Jack Harper parancsnok

Tom Cruise a Feledés című szuperprodukció sztárja, amelynek alkotója a TRON: Örökség (TRON: Legacy) legendás rendezője, producerei pedig A majmok bolygója: Lázadás készítői (Rise of the Planet of the Apes). A jövőben a felismerhetetlenségig megváltozott Földön egy férfi szembesül a múlttal, választ talál kínzó kérdéseire és harcba indul az emberiség megmentéséért.
2077: Jack Harper (Cruise) biztonsági karbantartóként állomásozik a Földön, ahonnan evakuálták az emberiséget. Az a feladata, hogy életfontosságú nyersanyagokat nyerjen ki egy idegen fajjal folytatott pusztító háború után, amelynek utóvédjei még mindig a bolygó megmaradt javait fosztogatják. Jack küldetése a végéhez közeledik. Két hétbe sem telik, és csatlakozik a maradék túlélőkhöz a Hold-kolónián, távol a kiégett bolygótól, amelyet valaha otthonának hívott.
Jack több kilométeres magasságban járőrözik a festői felhők között, ám a gondtalan röpködés drámai véget ér, amikor egy gyönyörű nőre bukkan egy lezuhant űrhajóban. A Jackhez megmagyarázhatatlan módon kötődő ismeretlen érkezése olyan események láncolatát indítja el, amelyek következtében a férfi kénytelen mindent megkérdőjelezni, amit addig tudott. Kényelmes kis világa széthullik, amint egyre több sokkoló igazság jut a birtokába a Föld múltjáról, és ez számára is meglepő hőstettekre sarkallja. Az emberiség jövője olyan férfi kezébe kerül, aki eddig azt hitte, a Földet örökre elveszítjük.


A Feledés megkezdődik

2005-ben, öt évvel azelőtt, hogy Joseph Kosinski megrendezte volna első filmjét, a TRON: Örökséget, 12 oldalas sztorit írt Feledés címmel. A sci-fi kalandtörténet hat évtizeddel azután játszódik, hogy az idegenek támadása letarolta a Földet. A főhős Jack, a szerelő, aki az utolsó hátrahagyott ember a csaknem teljesen elpusztult bolygón, és nemigen tudja, mit keres ezen a világon.
A merész pilóta az utolsó robotrepülőgép-szerelő a bolygón, nem éppen tekintélytisztelő alkat, és furcsa vonzalmat táplál a letűnt világ iránt. Amikor egy gyönyörű nő kényszerleszállást hajt végre szinte az orra előtt, és a feje tetejére fordít mindent, amit addig gondolt, a férfi lelki szemei előtt olyan alternatív igazság kezd körvonalazódni, amelyet vagy elfogad, vagy borzadva elutasít. Végül a Földön maradt utolsó emberek vezetője lesz, és sorsát saját kezébe véve új jövőt kovácsol.
Kosinski nagy álma az volt, hogy forgatókönyvet ír ebből a sztoriból, de az időpont nem volt alkalmas. A késedelem azonban mégis szerencsésnek bizonyult, amikor Kosinski évekkel később találkozott a Radical Studios alapítóival, Barry Levine-nal és Jesse Bergerrel. Kis csapatot hoztak létre, és a sztoriból demóképregényt alkottak, amit a filmszakmában csak konténernek becéznek. Ennek segítségével szemléltetni tudták a befektetőknek, milyen filmet szeretnének létrehozni.
Kosisnki nem tagadja, sci-fi eposza már régóta érlelődött. Kissrác korában odavolt Az omega emberért (The Omega Man), a Szárnyas fejvadászért (Blade Runner) és a 2001. Űrodüsszeiáért (2001: A Space Odyssey), egyik kedvenc tévésorozata pedig a Homályzóna (Twilight Zone) volt.
A képregény természetes módon vált a készítendő mozit népszerűsítő brosúrává. A 2010-es San Diego-i Comic-Conon a rajongók odavoltak érte, amikor Kosinski a TRON: Örökség ízelítője mellett a képregény első fejezetét is bemutatta. (A Comic-Con eredetileg a képregény-rajongók éves seregszemléje volt. Mára általában a popkultúra ünnepévé vált, amely kiemelt jelentőségű teszt- és marketingrendezvény Hollywood és a videójáték-ipar számára a 150 ezer látogatónak és az óriási hírverésnek köszönhetően – a ford.) A Radical Studio standjáról 30 ezer Feledés-képregény fogyott. "Vagy ezren álltak sorba, hogy Joe dedikálja nekik a Feledés előzetes-konténerét – emlékszik vissza Levine. – Figyelemfelkeltő logót és illusztrációkat készítettünk, hogy megadjuk a lendületet a startnál. Ekkor dőlt el, hogy összejön a forgatókönyv. Nagy kincs volt a kezünkben: intellektuális történet elképesztő látványvilággal, előtte nemigen találkoztam hasonlóval.”
A Comic-Conon elért siker meggyőzte a Paramount stúdiót, és megkezdődött a forgatókönyv fejlesztése Kosinski, a Radical Studio és Chernin Entertainment összefogásával.


A Föld újra benépesül: a szereplőválogatás

A legtöbb akció-kalandfilm tele van szereplőkkel, a Feledés egyik különlegessége viszont az, hogy viszonylag kevés színészt láthatunk benne. Mivel Jack az utolsó drónszerelő az elnéptelenedett Földön, gyakorlatilag nulla az esélye annak, hogy bárkivel is találkozik. A forgatókönyvírók nagyon kevés szereplővel dolgoztak, ezért tisztában voltak vele, hogy a Feledés sikere a tökéletes színészválasztáson áll vagy bukik.
Amikor Kosinski a Jacket alakító színész személyén gondolkodott, természetesen Tom Cruise állt listája élén. A rendező mégis meglepődött, amikor Cruise ügynöke felhívta, és közölte, hogy a színész látta a Feledés konténerét, és szeretne beszélgetni a filmről. Kosinski és Cruise egy burbanki repülőgép-hangárban találkoztak, ahol a rendező megmutatta a filmnovellát és a storyboardot. Cruise három órával később közölte, hogy benne van a projektben. Ezzel kezdődött az egyéves folyamat, amelynek során annak tudatában fejlesztették a forgatókönyvet, hogy Cruise lesz Jack.
"Elolvastam a sztorit és megnéztem a reklámokat, amiket Joe korábban csinált, aztán felhívtam – emlékszik vissza Cruise. – Találkoztunk, mutatott pár részletet a TRON-ból, és teljesen odáig voltam. Gondoltam, hűha, ez a srác nem semmi filmes. Joe képes új világokat teremteni, és a kipusztított Földről alkotott víziója igazán izgatott. Bár a Különvélemény óta nem csináltam sci-fit, imádom a műfajt, és láttam, hogy Joe tényleg ért hozzá.”
A producerek borzasztóan örültek, hogy egy igazi pilóta játssza majd Jacket, és vezeti a film számára tervezett különleges légijárművet, a Buborék becenévre hallgató repülő szerkezetet. "Tomnak mániája a repülés, több száz órás tapasztalat van már mögötte – magyarázza Chernin. – Szerintem nagyon élvezte a Buborék vezetését, és ez le is jön a vászonról.”
Cruise két partnernője Julia és Victoria (vagyis Vika), azaz Olga Kurylenko és Andrea Riseborough. "Az volt a fő szempont, hogy a két színésznő megtestesítse a cselekmény érzelmi folyamatait – folytatja Chernin. – Olga mély érzelmeket visz Juliába, Andrea pedig friss és életerős. Olyan jól kiegészítették egymást, hogy többet pakoltak bele a történetbe, mint amit a forgatókönyv eredetileg tartalmazott.”
A film alkotói tudták, komoly munkát igényelnek majd azok a jelenetek, amelyek a lezuhant utazóról szólnak, aki azt állítja: szoros szálak fűzik Jackhez, és semmi nem az, aminek látszik. Julia Ruszakova szerepére az egykori Bond-lányt kérték fel, aki oly kirobbanó sikerrel debütált A Quantum csendjében. "Olyan színésznőre volt szükségünk, aki legalább annyira kemény, mint Tom – mondja Dylan Clark producer. – Nehéz ilyet találni, de Olga megfelelt az elvárásainknak. Azt hiszem, olyan rázós dolgokra kényszerítettük, amiket maga sem képzelt volna.”
Kurylenko számára azonban nem jelentett gondot, hogy kihajtották belőle a maximumot. "A filmben semmi nem úgy van, ahogy a főhősök gondolják. Amint Julia odapottyan Jack és Vika közé, csőstül jön a baj. Idillikus életük összeomlik. Nagyon szórakoztató volt, hogy miattam tör ki a káosz. Plusz annyit kellett rohangálnom meg verekednem, mint soha korábban.”
Amíg Julia oda nem zuhant az orra elé, Jack évekig csak egy nővel állt kapcsolatban. A szófogadó és kötelességtudó Vika Olsen Jack munkatársa a drónjavító projektben. Ahogy Jack egyre inkább kételkedni kezd a dolgokban, Vika győzködi, hogy tisztelje feletteseit, és fogadjon el mindent úgy, ahogyan van. "Jack és Vika elérkeznek arra a pontra, amikor kezdenek rájönni, hogy nem ugyanazt akarják – magyarázza a Vikát alakító brit Andrea Riseborough. – Vika nagy stratéga és pozitív az életszemlélete. Amikor beindul, bár uralkodik magán, egy kicsit radikálisnak tűnik.”
Amikor Jack túlélőkkel találkozik a Földön, kénytelen ráébredni, hogy Vika és ő mégsincsenek egyedül. Beechet, az ellenállók kétes erkölcsű vezetőjét az Oscar®-díjas Morgan Freeman alakítja. "A Feledést különlegessé teszik a történet kreatív fordulatai, a jelmezek, a díszletek és a különféle gépezetek – indokolja Freeman, miért vállalta el a szerepet. – Egyedülálló világ teremtődik ebben a filmben, Joe pedig perfekcionista, akivel öröm a közös munka, mivel pontosan tudja, mit akar.”
A Feledésben fordul elő első alkalommal, hogy a két szupersztár, Cruise és Freeman együtt játszik. Levine szerint különös gonddal választották ki azt a színészt, akinek karaktere többet tud Jackről, mint ő saját magáról. "Olyasvalakire volt szükségünk, aki ha feltűnik, súlyosan jelen van a vásznon. Kevés szereplővel dolgoztunk, tehát kétszer is meg kellett gondolnunk, kire bízzuk az egyik legfontosabb szerepet. Morgannél jobbat biztosan nem találhattunk volna.”
Cruise régi emlékeket is őriz a legendás színészről. "1990-ben mindkettőnket Oscarra jelöltek. Engem a Született július 4-énért, Morgant a Miss Daisy sofőrjéért. Emlékszem, aznap este alig vártam, hogy elmondhassam neki, mennyire tetszett az alakítása. Azzal váltunk el, hogy egyszer fogunk még közös filmben szerepelni. Milyen kár, hogy ilyen sok időbe telt, de örülök, hogy végül összejött a dolog.”
A túlélők bandájának parancsnokhelyettese Sykes, akit Nikolaj Coster-Waldau alakít. A színészt jól ismerhetik a tévénézők A trónok harcából (Game of Thrones). Sykes képzett harcos, aki minden meleg helyzetben Beech jobbkezeként szolgál. "Beech emlékszik, milyen volt az élet a teljes pusztulás előtt, de Sykes már a folyamatos háború idején nőtt fel, így neki ez az élete” – jellemzi Freeman a karaktert.
"A túlélők élete borzalmas – magyarázza Coster-Waldau. – Engem az izgatott ebben, hogy mivé válik így egy ember, és rájöttem, hogy akármilyen brutálisan is hangzik, Sykes az utolsó csepp véréig képes harcolni, mert él benne a remény.”
A Feledés színészgárdájának következő fontos tagja az Oscar®-díjas Melissa Leo mint Sally, Jack és Vika főnöke, egyben a parancsnoki központ hangja. Bár ez a hang csöpög a jóindulattól, szándékait nem szabad félreérteni. Sally a nagyvállalat meghosszabbított karja, akinek egyetlen célja, hogy a munka el legyen végezve, kerül, amibe kerül.
Kosinski siet megjegyezni, hogy Sally tudja a választ Jack számos kérdésére. "Melissa olyan hangfekvésben képes megszólalni, mint aki ismeri az univerzum minden titkát. Bár Sally csak rádión beszél Jackkel és Vikával, Melissa briliáns módon tudja feszíteni a húrt. Érezni lehet, hogy bármelyik pillanatban megmentheti, de el is pusztíthatja őket.”


Árnyak az alagsorban

A Feledés forgatása 2012 márciusában kezdődött a louisianai Baton Rouge-ban, a hatalmas Celtic Studiosban. A felvételek készítésének több mint kétharmada itt zajlott, a hét stúdióépület közül ötben a 23 hektáros komplexum területén. A 4-es stúdióban Kosinski és nagyjából 350 fős stábja felépítette a New York-i Közkönyvtár belsejének mását. A díszlet a 42. utca és a Fitfth Avenue sarkán található épület hű utánzata volt, de nyugtalanító posztapokaliptikus beütéssel.
Bár még csak a forgatás elején jártak, Cruise és a kaszkadőröket irányító Robert Alonzo szó szerint fejest ugrottak a munkába. Cruise Jack világosszürke szkafanderében, kezében karabéllyal két emeletet ereszkedett kötélen a sötét labirintusba, ami a Közkönyvtár alagsorát jelenítette meg, illetve azt, ami megmaradt belőle. Amikor Jack kötelét elvágják, keresztülzuhan egy hatalmas asztalon. Ha ez nem lett volna elég, a forgatókönyv robbanásokat is előír, Jacket pedig keresztülvonszolják a termen, amikor az idegenek csapdája elkapja a lábát. Mindenhol megpörkölődött folyóiratok, könyvek és papírpernye hevernek. Az Oscar®-díjas operatőr, Claudio Miranda (Pi élete – Life of Pi) egyszerre három kamerával vette az eseményeket, míg egy negyedik szélsebesen repülő szerkezet a magasból rögzítette a felvételeket.
"Fontos, hogy a nézők tudják: Tom maga végzi a kaszkadőrmutatványokat – mondja Clark producer. – Vannak egyfelől a low-tech kunsztok, mint a futás, az ugrás, meg amikor pofán verik az embert. A high-tech kunsztok közé olyasmik tartoznak, mint a repülés meg a motoros kaszkadőrmutatványok. Tom jól képzett pilóta, tapasztalt motoros és gépkocsivezető. Minden mutatványt rá lehet bízni. Ez a mozi nagyon összetett akció-kalandfilm, és egyik különlegessége abból fakad, hogy Tomot folyton meghökkentő és veszélyes környezetbe helyezzük.”
Kosinski és Miranda mindenből a legjobban akarta, ezért a történések és a díszletek különlegességének hangsúlyozása érdekében a frissen kifejlesztett Sony F65-ös digitális kamerát használták. Ez a kamera 4K-s felbontásban rögzíti a képeket, ami lélegzetelállító mélységet és élességet biztosít, így a film alkalmassá válik IMAX-vásznon történő vetítésre. A látvány négyszer élesebb, mint HD-felbontásban. "Gyakran dolgoztunk kis fényerőnél, az F65-ös pedig ilyen viszonyok között is tökéletes képet rögzít” – magyarázza Miranda.


Élet a troposzférában: Skytower

Bár még csak két nagyjátékfimet készített, Joseph Kosinski napjaink legmerészebb vizuális alkotói közé tartozik, aki elképesztő látványvilágot teremt, kirobbanó akciót varázsol a vászonra, izgalmas gondolatokat vet fel és nyugtalanító kérdéseket boncolgat. Alkotói fantáziája nagyszerűségének egyik bizonyítéka Skytower.
A 21. század végén a felhők feletti világ éles ellentéte annak, ami a felégetett Földön fogadja a látogatót. Az utolsó takarítók, Jack és Vika arra készülnek, hogy pár nap múltán csatlakoznak az új kolóniához a Holdon, de addig is tökéletes komfortban élnek, és az ablakon kitekintve lélegzetelállító látványban van részük.
"A földfelszín és a felhők feletti világ kontrasztja nagyon fontos volt a dizájn szempontjából –magyarázza Darren Gilford látványtervező. – A fenti világ high-tech, tiszta, minden szintetikus. A Föld viszont csupa rom, amelyek között fosztogató idegenek ólálkodnak. A két ellentét ütközése a film egyik legizgalmasabb momentuma.”
Jack és Vika otthona, a Skytower az első fontos helyszín, amellyel a nézők találkoznak. A finom szerkezetű építmény ezer méterrel a földfelszín felett, a troposzférában lebeg.
"Nem akartunk nagyon elrugaszkodni attól, amire a mai építészet képes – folytatja Gilford. – A Skytower futurisztikus építmény, de szerves folytatása annak, amit már ma is ismerünk.”
A kék, szürke és fehér színek által dominált lakhely a hatvan év múlva lehetséges jövőt vetíti előre, bemutatva a dizájnnal és a technikai újdonságokkal, milyen lehet majd az élet az atmoszféra alsó részén. A Skytower nappalija, ebédlője, hálószobája, konyhája, betegszobája, edzőterme és uszodája a szárnyaló fantázia és a hétköznapi praktikum házasságából született: a filmesek az építészek álomotthonát hozták létre. "Valamiféle Zen-érzés lengte be az egészet – meséli Henderson producer. – Senki nem hordott cipőt, hogy szűz maradjon minden, ezért vagy zokniban, vagy mamuszban császkáltunk.”


Idegenek, kaszkadőrök és fegyverek

A végső háború után csak a dögevőknek nevezett portyázó idegenek maradtak a Földön – legalábbis Jack sokáig így tudta. Az idegeneket mind kaszkadőrök alakították, ami azt tette szükségessé, hogy a jelmezek biztonságosak és praktikusak legyenek. A maszkjuk alapja egy retró stílusú pilótasapka volt, amit különféle kiegészítőkkel tettek látványossá. A fülvédőket kivilágították, és régi kamerák alkatrészeit meg csődarabokat erősítettek a szemek fölé. Minden idegenjelmez egyedi darab volt.
Mivel a dögevők számos akciójelenet szereplői, Doug McQuarrie egykori haditengerészeti kommandóst (Navy SEAL), katonai tanácsadót kérték fel arra, hogy a tíz legfontosabb idegent alakító kaszkadőrrel, illetve magával az egész kaszkadőrcsapattal gyakoroljon. McQuarrie kiképzőtábort nyitott az idegeneket játszó kaszkadőrök számára, illetve a Karát alakító Zoe Bellnek. Fegyverkiképzést kaptak, és McQuarrie megtanította nekik, hogyan másszanak, járjanak és fussanak egy összecsapás során. McQuarrie nem átallott ugyanúgy üvöltözni a kaszkadőrökkel, mint egy igazi kiképzőtiszt: Figyelj! Lőj! Ölj!
Kosinski és McQuarrie fontosnak tartották, hogy a földönkívüliek szervezetlenül mozogjanak a számukra nem otthonos környezetben, nem úgy, mintha fegyelmezett katonák lennének. "A dögevők egy kicsit sután viselkednek – magyarázza McQuarrie. – A kaszkadőröket betanítottam az alapvető katonai mozdulatokra, aztán kidolgoztuk a dögevők egyedi mozgáskultúráját."
McQuarrie nem sokkal korábban Cruise tanácsadója volt a Jack Reacher forgatásán, s a jó munkakapcsolat most is kapóra jött. Miután kidolgozták, hogy a mostani Jack hogyan lőjön, mozogjon és kommunikáljon másokkal, megismerkedtek a Feledés számára kifejlesztett kifinomult fegyverarzenállal. "Ezek futurisztikus fegyverek, amelyek számára új mozgásformákat kellett kialakítani, hogy hiteles legyen a használatuk.”
A trükkcsapat vezetője, Mike Meinardus egy tankszerű járművet is alkotott, amelyet két működőképes, 50-es kaliberű nehézgéppuskával szerelt fel, továbbá egy 40 milliméteres gránátvetővel. A csövek föl-le állíthatók és minden irányban forgathatók voltak – komoly háborús szörnyeteg jött létre.

A film szereplői

TOM CRUISE (Jack Harper) csaknem három évtizedes pályafutása során elképesztő sikereket ért el. Háromszor jelölték Oscar®-ra és ugyancsak háromszor kapott Arany Glóbuszt (összesen hétszer jelölték), filmjei nyolcmilliárd dolláros összbevételt értek el. Tizenöt filmje hozott több mint százmillió dollárt csak Egyesült Államokban, világszerte pedig huszonkettő.
Amióta feltűnt a vásznon a Végtelen szerelem (Endless Love) és a Takarodó (Taps) című filmekben, több műfajban is bizonyította sokoldalúságát. Harmincnégy filmben szerepelt – a legtöbbnek főszereplője volt –, producerként vagy executive producerként pedig tizenhetet jegyez. A legnagyobb rendezőkkel dolgozott együtt: Francis Ford Coppola. Paul Brickman, Ridley Scott, Tony Scott, Martin Scorsese, Barry Levinson, Oliver Stone, Ron Howard, Rob Reiner, Sydney Pollack, Neil Jordan, Brian de Palma, Cameron Crowe, Stanley Kubrick, Paul Thomas Anderson, John Woo, Steven Spielberg, Michael Mann, J.J. Abrams, Robert Redford, Ben Stiller, Bryan Singer, James Mangold.
A Mission: Impossible Fantom Protokol (Mission: Impossible Ghost Protocol) 2011. decemberében került a mozikba, nagy kritikai elismerést aratott és csaknem 700 millió dolláros összbevételt ért el, ezzel Cruise anyagilag legsikeresebb filmje lett. A franchise több mint kétmilliárd dollárt termelt, amióta Cruise előállt megvalósításának ötletével. A sorozatnak ő az egyik producere, és hamarosan ötödik alkalommal is a kamerák elé áll a legendás kém, Ethan Hunt szerepében.
A sztárt nemrég a Mindörökké rock (Rock of Ages) című filmben láthattuk, amelyben a rocker Stacee Jaxxet formálta meg.
Legutóbbi nagy sikere a Lee Child Csak egy lövés című bestesellere alapján készült Jack Reacher című thriller volt, amely eddig 200 millió dolláros bevételt ért el.
Cruise 1993-ban Paula Wagnerrel megalapította a Cruise/Wagner Productionst, s innen datálható produceri tevékenysége, amelynek keretében a legkülönfélébb műfajokkal kísérletezett, és új tehetségeket fedezett fel. A C/W első filmje a Mission: Impossible volt, majd újabb produkciók következtek: Korlátok nélkül (Without Limits), A hazugsággyáros (Shattered Glass), Narkó (Narc), Más világ (The Others). Ez utóbbi filmet az a spanyol Alejandro Amenabar rendezte, akinek Nyisd ki a szemed! (Abre los ojos) című alkotásából a C/W égisze alatt készült el az amerikai változat, Vanília égbolt (Vanilla Sky) címmel, melynek Cruise volt a főszereplője is.
Tom Cruise válogatott filmográfiája: Takarodó (Taps), A kívülállók (The Outsiders), Kockázatos üzlet (Risky Business – Arany Glóbusz-jelölés), Top Gun, A pénz színe (The Color of Money), Esőember (Rain Man), Született július 4-én (Born on the Fourth of July – Oscar®-jelölés, Arany Glóbusz legjobb férfi színész kategóriában), Becsületbeli ügy (A Few Good Men – Arany Glóbusz-jelölés), Jerry Maguire – A nagy hátraarc (Oscar®-jelölés, Arany Glóbusz legjobb férfiszínész kategóriában), Magnólia (Oscar®-jelölés, Arany Glóbusz legjobb férfi mellékszereplő kategóriában), Tágra zárt szemek (Eyes Wide Shut), Túl az óperencián (Far and Away), A Cég (The Firm), Interjú a vámpírral (Interview with the Vampire), Valkűr (Valkyrie), Trópusi vihar (Tropic Thunder – Arany Glóbusz-jelölés), Az utolsó szamuráj (The Last Samurai), Különvélemény (Minority Report), Világok harca (War of the Worlds).
Cruise számos elismerésben részesült, többek között: Hasty Pudding Man of the Year Award (a szórakoztatóipar kiemelkedő teljesítményt nyújtó személyiségeit díjazza vele a Harvard Egyetem), Artists Rights Foundation John Huston Award, The American Cinematheque Award for Distinguished Achievement in Film.

MORGAN FREEMAN (Beech) a Millió dolláros bébi (Million Dollar Baby) című nagy sikerű filmdrámában nyújtott alakításáért a legjobb férfi epizódszereplőnek járó Oscar®-díjat kapta. Ezt megelőzően háromszor jelölték a díjra: legjobb színész kategóriában A remény rabjai (The Shawshank Redemption) és a Miss Daisy sofőrje (Driving Miss Daisy), legjobb epizódszereplőként pedig A hamis riport (Street Smart) című filmért. A Miss Daisy sofőrjéért Golden Globe-díjat és a berlini filmfesztivál Ezüst Medve-díját is megkapta. Executive producerként is tevékenykedett a Revelation Pictures égisze alatt születő filmeknél, ilyen volt például a szereplőként is jegyzett Betty nővér (Nurse Betty) és a Meggyanúsítva (Under Suspicion).
Freeman minden idők tízedik legtöbb bevételt hozó filmsztárja, a nevével fémjelzett mozik összesen több mint hárommilliárd dollárt jövedelmeztek. 2009-ben elnyerte a Kritikusok Országos Kamarája díját Nelson Mandela megformálásáért az Invictus – A legyőzhetetlen című filmben. Teljesítményéért Oscar®-ra és Arany Glóbuszra is jelölték.
További fontos filmjei: Edison, Befejezetlen élet (An Unfinished Life), Batman: Kezdődik! (Batman Begins), A sötét lovag (The Dark Knight), A sötét lovag: Felemelkedés (The Dark Knight Rises), A kód (Thick as Thieves), Hideg nyomon (Gone Baby Gone), Műkedvelő műkincsrablók (The Maiden Heist), A bakancslista (The Bucket List), A nagy zsozsó (The Big Bounce), A Minden6ó (Bruce Almighty), Lebegés (Levity), Álomcsapda (Dreamcatcher), A rettegés arénája (The Sum of All Fears), Tiszta ügy (High Crimes), A pók hálójában (Along Came a Spider), Amistad, Vízözön (Hard Rain), A gyűjtő (Kiss The Girls), Deep Impact, Láncreakció (Chain Reaction), Moll Flanders, Vírus (Outbreak), Hetedik (Seven), Egyedül a ringben (The Power of One), Nincs bocsánat (Unforgiven), Robin Hood: A tolvajok fejedelme (Robin Hood: Prince of Thieves), Hiúságok máglyája (The Bonfire of the Vanities), Az 54-ik hadtest (Glory), Kijózanodva (Clean and Sober), Akkor és most (That Was Then, This Is Now), Harry és fia (Harry and Son), Átverés (Eyewitness), Bilincs (Brubaker).
Freeman több tucat televíziós és színpadi szerepet tud a háta mögött. 1993-ban rendezte első filmjét, Bopha címmel, Danny Gloverrel a főszerepben.

OLGA KURYLENKO (Julia) modellként kezdte pályafutását, Párizs, Milánó, London és New York kifutóin lépett fel. Az ukrán származású színésznő 18 évesen olyan divatlapok címlaplánya volt, mint a Vogue és az Elle.
2008-ban egy csapásra nemzetközi filmsztár lett A Quantum csendje (The Quantum of Solace) című Bond-filmnek köszönhetően.
További fontosabb filmjei: Bűnös Miami (Magic City – tévésorozat), Likvidálva (The Expatriate), A hét pszichopata és a si-cu (Seven Psychopaths), A kilencedik légió (Centurion), Max Payne – Egyszemélyes háború, Hitman – A bérgyilkos, Párizs, szeretlek! (Paris, je t'aime).

ANDREA RISEBOROUGH (Victoria) figyelmét középiskolai drámatanára hívta fel arra, hogy fejlesztenie kellene színészi képességeit. Felvételt nyert a patinás The People's Theaterbe, majd balettozni is kezdett. Szabadidejében festett és rajzolt.
Bár sikeres karrier állt előtte, Riseborough nem a szokványos utat választotta, az oxfordi egyetem helyett 17 évesen beállt egy 12 tagú szicíliai családhoz pincérnőnek. A következő három évben zenélt, árulta a festményeit, rövidfilmeket készített, üdvözlőkártya-vállalkozást alapított, modern táncot koreografált, dolgozott egy görög étteremben, kínaiul tanult és segített beindítani egy ázsiai éttermet. Mindeközben folyamatosan színpadon is szerepelt.
Gazdag élettapasztalatát ezután a Royal Academy of Dramatic Art berkeiben kamatoztatta, ahol a legváltozatosabb karaktereket alakította tabudöntögető szándékkal. Számos színpadi siker után 2007-ben Mike Leigh felfigyelt rá, és felkérte a Hajrá, boldogság! (Happy-Go-Lucky) című filmje egyik szerepére. A hétszeres Oscar®-jelölt mesterrel végigdolgozott öt hónap újabb gyümölcsöző tapasztalatot hozott a fiatal színésznő számára.
Kiugrásra adott lehetőséget a fiatal Margaret Thatcher megformálása a Margaret Thatcher: The Long Walk to Finchley című BBC-produkcióban, a színésznőt BAFTA-ra jelölték teljesítményéért.
További fontosabb filmjei: Az ördög szeretője (The Devil's Whore – minisorozat), Ne engedj el (Never Let Me Go), Harc az egyenjogúságért (Made in Dagenham), W.E., Resistance, Kettős játszma (Shadow Dancer).


A film alkotói

JOSEPH KOSINSKI (rendező/producer/képregényének sztorija alapján) már első filmjével élő klasszikussá vált egyedülálló vizuális stílusának és dinamizmusának köszönhetően. A TRON: Örökség (TRON: Legacy) több mint 400 millió dolláros összbevételt hozott és számos díjra, többek között Oscar®-ra és Grammyre jelölték.
Kosinski egyformán otthonosan mozog több diszciplína területén, különösen érdeklődik az építészet, a dizájn és a zene iránt. Gépészmérnökként végzett a Stanford Egyetemen, majd a Columbián szerzett diplomát építészetből.
Nagyjátékfilmes karrierje előtt nagy sikerű reklámklipeket készített, amelyekben kiemelt szerep jutott a számítógépes animációnak.

KARL GAJDUSEK (forgatókönyv) író és producer. Tavaly társkreátora és producere volt a Last Resort – A belső ellenség című tévésorozatnak. Részt vett A mestergyilkos (The Mechanic) című remake, illetve a Liam Neeson főszereplésével forgatott Ismeretlen férfi (Unknown) című thriller elkészítésében.
Gajdusek sikeres drámaíró is, hat darabját (Greedy, Fubar, Fair Game, Silverlake, Malibu Waco, Texas Mon Amour) New Yorkban és Amerika-szerte színpadra állították.

PETER CHERNIN (producer) a The Chernin Group elnök-vezérigazgatója, amelynek egyik vállalata a Chernin Entertainment. A cég tévés produkciókat és filmeket gyárt. Harmadik évadjánál tart a New Girl című sorozata, míg a Touch című a másodiknál. A CE első nagyjátékfilmje A majmok bolygója: Lázadás (Rise of the Planet of the Apes) volt, amely több 480 millió dolláros összbevételt ért el.
Chernin legutóbb a Szülői felügyelet nélkül (Parental Guidance) című vígjáték producere volt.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK