Archivum
Este
ESTE
színes amerikai játékfilm
rendező: Koltai Lajos
| szereplő(k): |
{slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/8.jpg{/slimbox} {slimbox album="este"}images/stories/programajanlo/film/este/11.jpg{/slimbox}
Az Este bámulatos szereposztással életre hívott nagyhatású dráma, melyet Susan Minot saját bestselleréből adaptált filmre a Pulitzer-díjas Michael Cunninghammel (Az órák írója) közösen, a rendezői székben pedig az Oscar-díjra jelölt Koltai Lajos ült, akinek legutóbbi filmje minden idők legnagyobb szabású magyar produkciója, a Sorstalanság volt.
Az Este a mély érzelmek filmje: az anyák és lányaik közötti szeretet erejéről mesél, mindezt egy olyan anya szemszögéből, aki életének alkonyán olyan titkot fed fel, amely mindenkire óriási hatással lesz a környezetében. Az érzelmek valódiságát igazolja, hogy a filmben két olyan színésznő-páros - Vanessa Redgrave és Natascha Richardson, valamint Meryl Streep és Mamie Gummer - is játszik, akik anya és lánya kapcsolatban vannak egymással.
A rátörő emlékeknek engedve Ann Lord (Vanessa Redgrave) megoszt egy régóta őrzött titkot a lányaival, Constance-szal (Natascha Richardson), aki boldog házasságban él, és Ninával (Toni Collette) a nyughatatlan egyedülálló nővel. Mindketten ágya mellett állnak, mikor Ann kijelenti, hogy látni szeretné élete szerelmét.
De vajon ki lehet ez a titokzatos "Harris", s mit jelenthetett az anyjuknak? Miközben Constance és Nina megpróbálja megfejteni édesanyjuk életét, és egyúttal rendbe szedni sajátjukat, Ann felidéz magában egy jó 50 évvel ezelőtti hétvégét, amikor még Ann Grantnek (Claire Danes) hívták...
...és csak egy fiatal lány volt, aki azért jött New Yorkból, hogy legjobb barátnője, Lila Wittenborn (Mamie Gummer) esküvőjén legyen nyoszolyólány. A menyasszony izgatott, de édesanyja (Glenn Close) helyett legjobb barátnőjéhez fordul segítségért. Ann Lila közelében marad, miközben még közelebb kerül a menyasszony forrófejű öccséhez, Buddy-hoz (Hugh Dancy).
Ám amikor az esküvőn feltűnik Harris Arden (Patrick Wilson), a Wittenborn-család régi barátja, Annben új érzések ébredeznek. Olyanok, melyek örökre megváltoztatják az ő és lányai életét is...
Az SPI International és a Focus Features bemutatja a Hart Sharp Entertainment produkciójában Claire Danes, Toni Collette, Vanessa Redgrave főszereplésével az Este című filmet. További szereplők Patrick Wilson, Hugh Dancy, Natasha Richardson, Mamie Gummer, Eileen Atkins, Meryl Streep és Glenn Close. Szereposztás Billy Hopkins, Suzanne Crowley és Kerry Barden. Zenei vezető Linda Cohen, zene Jan A.P. Kaczmarek, jelmeztervezők Ann Roth és Michelle Matland, vágó Allyson C. Johnson látványtervező Caroline Hanania, fényképezte Pados Gyula, H.S.C. Co-producerek Luke Parker Bowles, Claire Taylor, Nina Wolarsky, executive producerek Jill Footlick, Michael Hogan, Robert Kessel, executive producerek Susan Minot, Michael Cunningham. Producer Jeffrey Sharp. Készült Susan Minot regénye alapján. Forgatókönyv Susan Minot és Michael Cunningham. Rendezte Koltai Lajos.
A produkcióról
Miközben az ESTE c. regényét írta, Susan Minot bízott abban, hogy "bárki, aki nyomon követi ennek a nőnek az életét, végiggondolja majd azt, hogy mi fontos a saját életében, mivel törődik leginkább, s melyik az az irány, amit magának kijelölt."
A közkedvelt bestseller legtöbb olvasójához hasonlóan Jeffrey Sharp producer vonzalma a regényhez is egyszerre volt személyes és univerzális. "A regényben egy nő visszatekint az életére" magyarázza, "miközben a gyerekei az ágya köré gyülekeznek, s számos titkot tudnak meg az anyjukról. Mikor valamelyik családtagod eléri élete alkonyát, gyakran eljut egy olyan helyre, melyet a gyerekei nem képesek megérteni. Ilyenkor az utódokban ott motoszkál az a vágy, hogy elkísérjék a szülőt erre a helyre, próbálják megérteni, hogy mi történik vele. De általában ez lehetetlen, hisz egy egész emberöltő van a háttérben, melynek a gyermek csupán egyik eleme."
Sharp Minot segítségével megszerezte a film adaptálásának jogát, amelyből független filmet tervezett forgatni. A megegyezést a forgatókönyv több változata követte.
A producer már dolgozott korábban Michael Cunninghammel, a Pulitzer-díjas szerzővel, s úgy érezte, az író képes lenne megfogni az ESTE lényegét. "Megosztottam vele a könyvet. Azonnal elolvasta, s kijelentette, hogy nagyon szívesen segítene filmre adaptálni."
A könyv tényleg nagy hatással volt Cunninghamre: "A történet egy nőről szól, egy anyáról, aki visszatekint az életére és azon töpreng, hogy hibázott-e valaha. A könyv akkor került elém, amikor édesanyám nagyon beteg volt, így úgy éreztem, a gondviselés sodorta elém."
"Mélységesen tisztelem Susant. Imádtam a könyvet, de azonnal tudtam, hogy ahhoz, hogy filmre tudjuk adaptálni, fontos változásokat kell eszközölnünk. Több tucatnyi jól felépített karakter van a könyvben, de tudtam, hogy nem leszünk képesek mindet átültetni filmre. Mielőtt igent mondtam volna a felkérésére, felhívtam Susant, s elmondtam neki, hogy képzelném el a filmadaptációt. Azt mondtam neki, hogy ha nem ért egyet a szükségszerű változásokkal, akkor most mondja el, ugyanis elsősorban a regényírónak kötelezem el magamat és csak utána a filmnek. Susan áldását adta a projectre, így belefogtam."
Minot így emlékszik vissza: "Azt mondtam Michaelnek, hogy tegye azt, amit jónak lát, mivel tudtam, hogy képes lesz megőrizni a regény struktúráját, témáját, miközben saját stílusát is beleoltja a forgatókönyvbe."
A forgatókönyv legújabb változatát olvasva a filmesek úgy döntöttek, itt az ideje a meghallgatásoknak. "Claire Danes Ann Grant szerepét olvasta fel – emlékszik vissza Sharp – és fantasztikus volt! Éreztük, hogy van valami a levegőben." A meghallgatásokon a Focus Features is képviseltette magát, s az eredményt látva úgy döntöttek, támogatják a film elkészülését. Miután ezzel megvoltak, és a meghallgatások is jól haladtak, a filmesek a megfelelő rendező kiválasztására összpontosítottak.
A budapesti születésű Koltai Lajos, aki korábban operatőrként tevékenykedett, nem rég mutatkozott be rendezőként a Holokauszt-témájú SORSTALANSÁG-gal. "A filmvilág valamennyi aspektusát számításba vettük, mikor a rendező után kutattunk. Az egyik Focus executive tanácsára Michaellel elmentünk megnézni a SORSTALANSÁG-ot."
"Már a nyitójelenetek láttán biztosak voltunk benne, hogy egy virtuóz mesteremberrel van dolgunk. Koltai képes belelátni a karaktereibe, tudja, hogy mi mozgatja az embereket: a vágy valami jobb iránt. Ez evidens volt a SORSTALANSÁG-ban, s pontosan erre volt szükségünk az ESTE megvalósításánál is. Ehhez jött a rendező vizuális affinitása és filmes tapasztalata, így úgy éreztük, megfelelő ember lehet arra, hogy a kívánt érzékenységgel kezelje a filmet. Szóval azt mondtuk a Focusnak, hogy ő a mi emberünk, aztán elküldtük a forgatókönyvet Lajosnak, aki szinte azonnal reagált."
A rendező lebilincselőnek találta a történetet és annak aspektusait, valamint azt a lehetőséget, hogy leforgassa első angol nyelvű filmjét. "Nagyon nagy ajándék, hogy olvashattam ezt a forgatókönyvet – mondja a rendező. Arról szól, ami mindnyájunk számára nagyon fontos: a biztonságról, a szerelem iránti vágyról, és azokról a döntésekről, melyek a saját és gyermekeink életét befolyásolják. Vajh a gyerekeink ismerni fogják azokat a dolgokat, melyek meghatározták a lényünket? És tanulnak-e ezekből?"
"Az 50-es években Ann Grant hatalmas élménnyel lett gazdagabb, amit soha nem felejtett el, pedig azóta rengeteget változott – élete során is, és a filmben elmesélt történetben is, hisz a film végére a lányaihoz fűződő viszonya is megváltozik."
"Nem lepődtünk meg azon, hogy Lajos is Claire-t választotta ki elsőként a fiatalkori Ann szerepére, részben mivel már dolgozott is vele korábban a SZÉDÜLT HÉTVÉGE c. filmben, másrészt olyan volt, mintha erre a szerepre született volna, vagy ez a szerep neki íródott volna. Ugyanakkor Lajos is Vanessa Redgrave-re tette le a voksát, mikor Ann Lordhoz, azaz az idősebb Anna karakteréhez kerestünk megfelelő színésznőt. Annak ellenére, hogy a figura szinte mindvégig egy ágyban fekszik, Lajos is érezte, hogy Vanessának köszönhetően Ann Lord dinamikus figura benyomását kelti majd. Szerencsére Vanessa is látta a SORSTALANSÁG-ot, így amikor Lajossal Londonba repültünk, hogy beszéljünk vele a szerepről, olyan volt, mintha évek óta ismerték volna egymást. Egy közös tea elég volt ahhoz, hogy megegyezzenek. Az ESTE szereposztása pályafutásom legizgalmasabb feladata. A film számos nagyszerű szerepet kínált; főleg nőknek, de minden egyes karakter gyönyörűen össze volt rakva.”
"Miközben a forgatókönyveken dolgozom, a karaktereket úgy formálom meg, hogy közben nem gondolok arra, hogy melyik színész alakíthatná őket – teszi hozzá Cunningham –, de be kell vallanom, hogy amikor az ESTÉ-t írtam, nem tudtam nem Claire Danes-re gondolni közben: úgy éreztem, ő megtestesíti Ann Grant intelligenciáját, talpraesettségét és lázadó szellemét. Nagyon örültem, mikor megtudtam, hogy elvállalta a szerepet."
"A regény is és a forgatókönyv is egyaránt nagyszerű" lelkendezik - Claire Danes. A könyvre gazdag forrásanyagként tekintettem, ugyanakkor az adaptáció gyönyörűen interpretálja azt a film médium számára. Másképp, frissítően hat. Szerintem azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy "Mi tesz teljessé egy életet". Mindnyájan emberek vagyunk és erre a kérdésre keressük a választ. A figurám meghatározó döntésekkel szembesül, melyek egész további életére kihatnak. Mindig is szerettem az olyan figurákat, akik egyfajta átváltozáson mennek keresztül. Az én Ann Grantom sokban különbözik Vanessa Redgrave Ann Lordjától: Grant idealista és ambiciózus, szeretne gyereket, ugyanakkor érdekli a színészet is."
Danes és Redgrave a felolvasásokon találkozott először. "Egy olyan legenda társaságában, mint Vanessa, mindenről beszéltem, csak arról nem, hogy közelítsük meg ugyanazt a karaktert – nevet Danes. Végül úgy határoztunk, hogy egyáltalán nem kell ugyanolyan figurát megformálnunk, ugyanakkor ügyeltünk a konzisztenciára. Vanessa megfigyelte, hogy beszélek, továbbá áttanulmányozott egy rögzített interjút, amit egy beszédtanárral rögzítettem, ugyanis el kellett sajátítania az amerikai beszédstílust."
A történetben oly szignifikáns anya-lánya téma hamarosan a szereposztást is "megfertőzte". Annhoz hasonlóan Redgrave-nek is két lánya van. Az idősebbik lánya, Natasha Richardson Constance, Ann idősebbik lánya szerepét nyerte el. A színésznő páros korábban már szerepelt A FEHÉR GRÓFNŐ c. filmben, de az ESTE volt az első olyan film, amelyben anya és lánya kettős alakíthattak. Sharp így emlékszik vissza: "Mindig is szerettem volna együtt dolgozni Natashával. Azt hiszem, annak lehetősége, hogy együtt játszhasson az édesanyjával, ráadásul ilyen kontextusban, ellenállhatatlanná tette Natasha számára a filmet, aki a szerepformálás során lenyűgöző ötletekkel állt elő."
"Anyámmal azt mondtuk Lajosnak, hogy ez az egyetlen alkalom, hogy anyát és lányát alakíthatunk a filmvásznon, szóval a lehető legjobban szeretnénk kihasználni ezt a lehetőséget" - árulja el Natasha Richardson. "Így aztán Michael írt egy jelenetet a filmbe, amely csak nekünk szól. Nagy örömömre szolgált, hogy egy olyan történet elmesélésében vehetek részt, ami erről a delikát kapcsolatról szól, s hogy anyámmal beleszőhettük a játékba saját viszonyunkat is. Továbbá nagyszerű érzés volt, hogy vele dolgozhattam: ugyan ki ne örült volna ennek? Hisz ő Vanessa Redgrave! A filmben én játszom a "jó lányt", akinek teljesen rendben van az élete, s egészséges viszonyt ápol a húgával, Ninával, habár néha majd egymás torkának esnek. Lehet, hogy nem mindenben értenek egyet, de hihetetlenül szeretik egymást, mint a legtöbb lánytestvér."
"Van egy jelenet Constance és Nina között, amit elég nehéz volt átültetnem a forgatókönyvbe, mivel nagyon megindító volt" mondja Cunningham. "Ahhoz hasonló vitába bonyolódnak, amiben az én családomnak volt része, mikor az anyám haldoklott. Egy ilyen krízisben az ember néha azokat az embereket bántja, akik a legfontosabbak számára."
A történet univerzalitása hamarosan újabb anya-lánya párost vonzott az ESTÉ-hez. "Mamie Gummer Lila Wittenborn, a menyasszony szerepére jött be, s sikerült megragadnia a karakter lényegét" jegyzi meg Sharp.
"Lila felsőbb osztályból származik, de ezt inkább átoknak tartja, nem előnynek - magyarázza Mamie Gummer. Egy pillanat alatt feladná az egészet, ha a férfi, akit szeret - és nem az, akivel épp házasodni készül - megkérné rá. Nagyon esendőnek találtam a tragédiáját, ahogy a szerelem és a kötelesség között őrlődött: ez a dolog szinte egyidős az emberrel. Ann Grantben és lilában nincs túl sok közös vonás, ennek ellenére elválaszthatatlan jó barátok. Még a főiskolán kerültek ilyen szoros kapcsolatban, szinte testvérekként viselkednek. A kamera mögött Claire és köztem szintén hasonló barátság szövődött."
"Nagyon szerettem a Mamie-vel közös jeleneteket: nem túl gyakran van lehetőségem ilyen szoros barátság ábrázolására a filmvásznon. Mamie nagyon tehetséges színésznő, nagyon jó barátok lettünk a forgatás végére."
"Mamie földhöz vágott minket a meghallgatáson" árulja el Sharp. "Lajos azonnal szerződtetni akarta őt a filmhez, s csak ezután tudta meg, hogy Mamie Meryl Streep lánya."
"A jelmeztervező Ann Roth-tól származik az az ötlet, hogy Meryl játssza el Lila Rosst - Lila Wittenborn későbbi énjét -, mivel már több alkalommal is dolgozott vele. Ann eljuttatta a forgatókönyvet a művésznőnek, aki elolvasván arra gondolt, hogy remek dolog lenne szerepelni ebben a filmben. Mamie meg így reagált: "Boldog vagyok, hogy találtam munkát az anyámnak"
"Mamie-vel megnézhettük azokat a felvételeket, melyeket Vanessa közösen forgatott Meryllel - jegyzi meg Claire Danes -, hogy saját közös jeleneteinkben visszhangozni tudjuk azt, ami köztük elhangzott. Nagyszerű élmény volt ezeket a jeleneteket nézni, ugyanakkor arra gondoltunk, hogy képesek leszünk-e megfelelni ennek. Szerencsére a közös jeleneteink nagyon jól meg lettek írva."
"Az anyámmal azzal viccelődtünk, hogy bicegősre formáljuk Lilát a kontinuitás kedvéért, de aztán persze nem csináltuk meg, viszont azokat a jeleneteket, melyeket Vlaire-val láttunk, másnap megpróbáltuk utánozni."
Koltainak határozott elképzelése volt arról, ki játszhatná Lila édesanyját.
"Lajos már dolgozott együtt Glenn Close-zal a TALÁLKOZÁS VÉNUSSZAL című filmen, melyet ő fényképezett" jegyzi meg Sharp, "és nagyon jól megértették egymást. Szóval ő volt az első jelölt, aki szerinte eljátszhatta volna Mrs. Wittenbornt: tudta, hogy a színésznő képes lesz igazi matrónát alakítani, miközben a figura esendőségét is megjeleníti."
"Lajossal barátok maradtunk - jegyzi meg Glenn Close -, de nem emiatt vállaltam szerepet a filmben: a történet különleges volt és olyan különleges színészek adták hozzá nevüket, mint Vanessa Redgrave, naná, hogy részt akartam venni benne én is! Mindig meghatódom, ha olyan karaktereket látok, akik fiatalon lelkesek, tele vannak reménnyel, aztán később visszatekintenek önmagukra. Az ESTE a családról szól, s arról, hogy egy generáció döntése mennyiben befolyásolja a következőt. Nagyon tetszett Mrs. Winterborn figurája: azokra a nőkre emlékeztetett, akikkel együtt nőttem fel Connecticutban. Az írás elkapta azt a hangulatot, amit ezek a nők tükrözhettek. Mrs. Winterborn számára az mindig fontosabb volt, hogy megfeleljen a környezetének, mint a családjának."
Ann fiatalabb lányára Sharp Toni Colette-et szerette volna megnyerni, aki nem rég AZ ÉJSZAKA HANGJAI c. filmben szerepelt. "Abban a filmben egy elég ijesztő nőt játszott, így aztán megígértem neki, hogy a következő filmjében olyan szerepet kap majd, amit nagyobb élvezettel alakíthat majd - nevet Sharp. Szóval azt mondtam neki, hogy "Itt van ez a szerep, amiben olyan szépnek és elbűvölőnek kell lenned, mint amilyen a való életben vagy." Néhány héten belül, hogy átnyújtottam neki a forgatókönyvet, megkeresett, s kijelentette, hogy el akarja játszani Ninát a filmben."
A történet egyik legkritikusabb szerepét - amely a könyvhöz képest rendesen fel lett hizlalva -Buddy Winterborn figuráját Hugh Dancy öltötte magára. "Buddy az ESTE egyik legfontosabb alakja - mondja Sharp. Olyan színészre volt szükségünk, aki úgy játssza el a szerepét, hogy valamennyi néző át tudja érezni a helyzetét. Hugh fején találta a szöget a meghallgatásokon. Hihetetlenül jóképű színész, ugyanakkor képes teljesen átélni a szerepét és elképesztő alakítást prezentálni. Az elmúlt években számos különböző szerepben feltűnt, s életútját Lajos is nyomon követte. Hugh tényleg megértette Buddy szerepét."
"Hihetetlen nagy hatással volt rám a forgatókönyv - mondja Dancy. A szereplők útja komplex, magával ragadó és érzelmes volt. Mi mindnyájan próbáljuk összerakni az élet nagy kérdéseit, s úgy elérni a végére, hogy megőrizzük emberi mivoltunkat: örültem, hogy mindez kiolvasható a forgatókönyvből. Buddy elbűvölő figura: úgy próbál megbirkózni a családjával, hogy rengeteget iszik és mindenen viccelődik. A film végére azonban kiderül, hogy Buddy felszabadult figurája mögött rengeteg komplikáció rejlik."
"Annt hosszú barátság fűzi Buddyhoz - teszi hozzá Danes -, de idővel egyre jobban aggódik érte, egyre inkább felelősnek érzi magát a tetteiért. Mikor megismerkedik Harris Ardennel, rádöbben, hogy nem mindenkit neki kell megmentenie."
"Beleszerettem a történetbe, de ezzel mindnyájan így voltunk - nyilatkozza a Harrist alakító Patrick Wilson. Az életigenlésre inspirál. Legjobban az tetszett a forgatókönyvben, hogy ugyan a középpontjában egy gyönyörű szerelmes történet van, ezt elbűvölő anya-lánya szálak szövik át folyamatosan. Vanessa Redgrave hihetetlenül erős jelenléttel bír, s alig várom, hogy a filmvásznon látva végre megtudjam, mi lesz Ann Lord sorsa. Színészként nagyon örültem, hogy ilyen sokat szerepelhettem, ugyanis rengeteg dolog történik Harris, Ann Grant, Lila és Buddy között. A történések kicsit zavarosak, de a élet is az."
Hogy kerek legyen a szereposztás, a filmesek még egy színésznőt megkerestek, aki már játszott korábban Vanessa Redgrave-vel: Dame Eileen Atkins alakítja Ann Lord éjszakás nővérét. "A figurám egy olyan ápolónő, akit látszólag nem lehet semmivel sem meghatni - nyilatkozza Atkins. Ann mégis nagy hatással van rá, s ez fordítva is igaz, hisz rengeteg időt töltenek el együtt. Lajos nagyszerű rendező: minden egyes felvétel előtt pontosan felvázolja, mit vár el tőled, s a tanácsaira mindig érdemes odafigyelni. Korábban operatőrként dolgozott, így pontosan tudja, hogy kell felvenni egy képet, s színészként a lelkedet is kiteheted, de ha a beállítás nem jó, akkor kár is erőlködnöd."
"Pontosan érzi, hogy az emberek hogy viszonyulnak egymáshoz - mondja Danes -, és nem hanyagolja el a színészek munkáját sem. Ezzel nem minden direktor van így, de Lajos mindig a kameránál áll, s nem hátul a monitoroknál. Olyan környezetet hozott létre számunkra a forgatáson, amelyben elengedhettük magunkat és olyan sebezhető alakítást prezentálhattunk, amit csak elbírtunk."
"Mindenkit arra bátorít, hogy nyíljon meg" teszi hozzá Dancy. "Nagyon lelkes és mellette hihetetlenül precíz is."
"Érezni lehet, hogy mindenre odafigyel - jegyzi meg Gummer. Egyetlen részlet sem kerüli el a figyelmét. Mellette tökéletes nyugalomban lehet dolgozni."
"Lajos ideális megoldásokat alkalmaz a forgatáson: félrevonja a színészeket, csendesen elbeszélget velük, hogy senki más ne hallja, hogy miről van szó - mondja Minot. Ez a megközelítés sokkal személyesebb, sokkal finomabb."
"Valódi művész, intelligens és intuitív - jelenti ki Cunnningham. Imádja a színészeket és az írókat, s nagyra értékeli a munkájukat. Évtizedeket töltött el operatőrként, ezért aztán sajátos és varázslatos képzelőerővel bír."
"Lajos tradicionális magyar filmes - mondja Close. Nekik sokkal nagyobb erőfeszítésükbe telik egy-egy film megvalósítása, sokkal kisebb költségvetésből dolgoznak, ezért gyakorta már fejben megvágják a produkciót: ez az ő munkáján is meglátszik, ugyanis határozott elképzeléssel bír és nem pazarolja az időt."
Két különböző világ, két különböző kor jelenik meg az ESTE című filmben: egy magánlak a jelenben és egy tágas nyári víkend valamikor ötvenes évekből. Bár a regény Maine-ben játszódott, a film nem lövi be a helyszínt. A filmesek valahol New England partjainál kerestek megfelelő forgatási helyszínt: Rhode Island különösen vonzónak tűnt: "Amint megláttuk Newportot, egyből tudtuk, hogy jó helyen járunk" - emlékszik vissza Sharp. Az ESTE legtöbb jelenetét ezen a környéken vették fel, de a kamera forgott New York különböző helyszínein is.
Hogy maximalizálják a helyszínek hitelességét és meggyőzően ábrázolják Ann két különböző világát, a filmesek az Oscar-díjas Ann Roth jelmeztervezőhöz, Caroline Hanania látványtervezőhöz és Pados Gyula operatőrhöz (a SORSTALANSÁG operatőrjéhez) fordultak.
Az utóbbi Sharp szerint "egy lenyűgöző karrier kezdete. Lajossal megegyeznek az elképzeléseik arról, hogy egy filmnek hogy kell kinéznie."
Wilson már dolgozott együtt Roth-szal az ANGYALOK AMERIKÁBAN c. minisorozaton: "Ő a legjobb a szakmában. Mikor a ruhapróbáink voltak, felvettem egy öltönyt és azt mondtam: 'Ez nagyon jól illik rám.' Ő azt válaszolta: 'Naná, ez a kosztümöd az ANGYALOK AMERIKÁBAN-ból.' Végül nem azt használtuk, de az új jelmezem is kiváló volt. Az 1950-es évek időszaka nagyon szimpatikus a számomra: és így van ez az akkori divattal is."
A filmesek Newportban találtak egy olyan házat, amely megfelelt a Winterbornék nyári lakjának mind méret, mind hangulat terén. A filmen látható családi ház valódi - 1865-ben épült -, Newport érintetlenül hagyott utcájában fekszik. Hanania szerint "abszolút tökéletes. Az otthon kimagaslik a környékből, mintha csak egy Edward Hopper festmény központi témája lenne. Pontosan ilyet akartunk a filmünkhöz. A Winterbornék büszke família, ezért Lajos azt szerette volna, ha a ház tele lenne családi portrékkal, hogy az itt lakók saját őseik látványában tündökölhessenek." A stáb közel 50 képet helyezett el, melyek korabeli festők stílusában készültek.
"A tulajdonos nagyapja valódi képeit is használhattuk - teszi hozzá Hanania. Ez csodálatos volt. A családtól még képeket is kaptunk egy 50-es években rendezett esküvőről, melyet Ann-nel együtt mindketten forrásként használtunk a munkánk során. Hogy megteremtsük a korabeli miliőt, a legtöbb ruhát helybéliektől szereztük be. A forgatási helyszín környékén nincsenek kellékes házak, szóval körbenéztünk a helybéli antikváriumokban, magángyűjteményekben. Rengeteg csodálatos dologra leltünk."
Ann Lord jelenlegi otthona jóval szerényebb, ugyanakkor sokkal nagyobb a zűrzavar. "Tivertonban találtunk egy magánrezidenciát, amely megfelelő hangulatot sugárzott - mondja Hanania. Olyan otthonnak tűnt, melynek lakója már régóta berendezkedett. A nappalit alakítottuk át hálószobává, mivel Lajos azt szerette volna, ha az ágy mindkét oldalán lenne egy-egy ablak, melynek különösen a záró képsorokban lesz nagy jelentőssége.
"Lajossal, Gyulával és Ann Roth-szal közösen meghatároztuk, hogy milyen színek és stílusok uralják majd a két otthont - folytatja Hanania. Ann Lord lakása valamivel monokrómabb benyomást kelt, melynek köszönhetően rengeteg textúrát alkalmazhattam. A Winterborn-ház sokkal grandiózusabb, ugyanakkor formálisabb is, mindezzel együtt világosabb, derűsebb. A rengeteg vidám szoba visszatükrözte a szereplők előtt álló hétvége izgalmait, továbbá Ann, Harris, Buddy és Lila fiatalságát."
"Ann Lord egy vonzó, már-már buja világra emlékszik vissza - mondja Koltai. Barátok, menyasszonyok, szmokingok, grandiózus virágcsokrok, whisky-s poharak, napfény, tengervíz és a fiatalság. Az élete végén elmerül ezekben az emlékekben. Az utolsó napjai a múltidézés jegyében telnek, s végül mindkét idővel kibékül, ez pedig megújult erővel tölti fel a lányait és az ő kapcsolataikat."
A szereplők eltölthettek egy kis időt Rhode Island-en a forgatás megkezdése előtt, melynek mindnyájan örvendtek, mivel a helyszín kulcsfontosságú volt a történet és a szereplők találkozásai szempontjából. Ekkor jöttek elő a történet témájában rejlő mélységek, s a közreműködők közötti együttműködés hatásai is ekkor csapódtak le. "Egyik éjszaka egész sokan körülültünk egy kandallót a newporti hotelben - meséli Sharp -, s mint ahogy az lenni szokott, mikor a stáb és a színészek együtt lógnak, elkezdtünk történeteket mesélni. Számos lenyűgöző anekdotát adtunk körbe, aztán egyszer csak valaki elkezdte énekelni a kedvenc dalait. Végül aztán majd’ mindnyájan álltunk és énekeltünk. Mikor Claire-re került a sor, ő is énekelt, de nem akármilyen dalt: az 'I See the Moon' címűt, melyet az édesanyja énekelt neki, mikor még kicsi volt. S amint Claire dalra fakadt, elakadt a lélegzetünk."
Habár Ann sokat álmodozott arról, hogy énekesnő lesz, Claire Danest nem nagyon érdekelte ez a karrier. "Tanultam táncolni, de énekelni nem. Az ESTE-t megelőzően még soha nem énekeltem filmben, szóval rendesen meg voltam rémülve. De nagy szerencsémre fantasztikus tanárom volt Deb Lapidus személyében, aki megtanította, hogy kell lélegezni, s azt is felfedte előttem, hogy az éneklés fizikai munka, amelyben az ember rendesen kihasználja a testi adottságait. Szóval a táncos múltam végül segítségemre sietett. Az éneklés pedig inspirált, olyannyira, hogy a jövőben is tovább folytatom a tanulását."
"Egy héttel később már javában forgattunk, méghozzá a film egyik legfontosabb jelenetét, Claire egyik kulcsjelentét. Ez egy elég intim jelenet, melyben a fiatal Ann otthon tartózkodik két kislányával. Énekelnie kellett nekik. Csakis azt a dalt énekelhette el nekik, amit a tűz mellett énekelt."
A szereplőkről
CLAIRE DANES (Ann Grant)
Az ESTE-ben Calire Danes újra együtt játszhat olyan színészekkel - Eileen Atkinsszel, Toni Colette-tel és Meryl Streeppel -, akikkel korábban már együtt játszott AZ ÓRÁK című Arany Glóbusz-díjas drámában, melynek alapjául AZ ESTE-t forgatókönyvíróként jegyző Michael Cunnningham regénye szolgált.
Idén nyáron Claire szerepelni fog a STARDUST című fantasy-ben olyan színészek oldalán, mint Michelle Pfeiffer és Robert De Niro.
Claire olyan egész estés filmekben szerepelt, mint AZ ELADÓLÁNY Steve Martin oldalán, a KŐKEMÉNY CSALÁD, A TERMINÁTOR 3.: A GÉPEK LÁZADÁSA, a BÖRTÖNPALOTA, a DROGOSZTAG, AZ ESŐCSINÁLÓ Francis Ford Coppola rendezésében, a RÓMEÓ ÉS JÚLIA Leoniardo DiCaprio oldalán, a SZÉDÜLT HÉTVÉGE (melynek operatőre az ESTÉ-t rendező Koltai Lajos volt), valamint a KISASSZONYOK Winona Ryder oldalán.
TONI COLLETTE (Nina Mars)
Az ausztrál születésű Tonit Oscar-díjra jelölték a M. Night Shyamalan HATODIK ÉRZÉK c. filmjében nyújtott alakításáért, s háromszor jelölték Arany Glóbuszra, legutóbb A CSALÁD KICSI KINCSE című vígjátékért.
Első Arany Glóbusz-jelölését a MURIEL ESKÜVŐJE c. ausztrál komédiáért kapta, amelyért elnyerte az Ausztrál Filmintézet (AFI) díját. Azóta további három AFI-t nyert A JAPÁN SZERETŐ, a THE BOYS és A LILIAN’S STORY című filmekért. Curtis Hanson EGY CIPŐBEN című filmjében nyújtott játékáért szintén jelölték.
Toni olyan filmekben tűnt fel, mint AZ ÓRÁK többek között Meryl Streep és Claire Danes oldalán, Hugh Grant mellett az EGY FIÚRÓL c. komédiában, az EMMÁ-ban, az ÜTKÖZÉSPONT-ban Ben Affleck és Samuel L. Jackson oldalán, valamint AZ ÉJSZAKA HANGJAI-ban, melynek producere az ESTÉ-t jegyző Jeffrey Sharp volt.
VANESSA REDGRAVE (Ann Lord)
Vanessa Oscar-díjban és Arany Glóbuszban részesült a JÚLIA című filmért, melyben Jane Fonda volt partnere. Életútja során öt további Oscar-díjra jelölték, továbbá 11 Arany Glóbuszra, ebből egyet díjra is váltott a HA EZEK A FALAK BESZÉLNI TUDNÁNAK c. tévéfilmben nyújtott alakításáért.
A londoni születésű színésznő először a világot jelentő deszkákon próbálta ki tehetségét - nem ritkán édesapja, Michael Redgrave oldalán -; a színpadtól sosem búcsúzott el örökre: 2003-ban például Tony-díjat kapott a LONG DAY'S JOURNEY INTO NIGHT c. darabért.
Egész estés filmjei között találjuk az Oscar-díjas EGY FÉRFI AZ ÖRÖKKÉVALÓSÁGNAK c. királydrámát, a NAGYÍTÁS című kultuszfilmet Michelangelo Antonioni rendezésében, Sidney Lumet GYILKOSSÁG AZ ORIENT EXPRESSZEN c. krimijét, Stephen Frears HEGYEZD A FÜLED! című filmjét, a MRS. DALLOWAY-t (az ESTÉ-ben szereplő Eileen Atkins adaptálásában), a MISSION: IMPOSSIBLE c. kémfilmet, melyben Tom Cruise volt partnere, a DEEP IMPACT c. katasztrófafilmet, valamint a Peter O'Toole főszereplésével készült VENUS-t.
A FEHÉR GRÓFNŐ után az ESTE a második filmje, melyben együtt szerepelt lányával, Joely Richardsonnal, akivel néhány KÉS/ALATT epizódban is játszott.
PATRICK WILSON (Harris Arden)
Patrick Wilsont Emmy-díjra és Arany Glóbuszra jelölték a Mike Nichols rendezte ANGYALOK AMERIKÁBAN c. minisorozatban nyújtott alakításáért.
A virginiai születésű színész először színpadi darabokban tűnt fel (az ALUL SEMMI színpadi változatáért Tony-díjra jelölték), s csak a fenti tévésorozatot követően fordította figyelmét a filmvászon felé, ahol aztán olyan filmekben szerepelt, mint AZ ALAMO, AZ OPERAHÁZ FANTOMJA Andre Lloyd Webber musicalje alapján, a kultikus CUKORFALAT, valamint a több Oscar-díjra jelölt APRÓ TITKOK, melyben Kate Winslet és Jennifer Connelly mellett szerepelt. Legközelebb Edward Burns PURPLE VIOLETS és a PASSENGERS című filmekben tűnik majd fel.
HUGH DANCY (Buddy Wittenborn)
Hugh Dancy-t nem rég Emmy-díjra jelölték az ELIZABETH című tévésorozatban nyújtott alakításáért, melynek címszerepét Helen Mirren alakította.
Az angol születésű színész első színészi munkáit tévéfilmekben szerezte, többek között feltűnt a Peter Medak által rendezett DAVID COPPERFIELD főszerepében, vagy a BOVARYNÉ-ban.
A moziban olyan filmekben láthattuk, mint az ELÁTKOZOTT ELLA, az ELEMI ÖSZTÖN 2., A SÓLYOM VÉGVESZÉLYBEN vagy az ARTHUR KIRÁLY. Dancy legközelebb a THE JANE AUSTEN BOOK CLUB c. filmben fog feltűnni olyan színészek társaságában, mint MAria Bello vagy Emily Blunt.
NATASHA RICHARDSON (Constance Haverford)
Natasha 1998-ban Tony-díjat nyert a Sam Mendes (AMERIKAI SZÉPSÉG) és Rob Marsall (CHICAGO) által újra színpadra álmodott KABARÉ főszerepéért. A klasszikus drámai oktatásban részesült angol színésznő olyan darabokban tűnt fel, mint a SZENTIVÁNÉJI ÁLOM vagy a HAMLET. Édesanyjával, Vanessa Redgrave-vel közösen szerepelt a díjnyertes A SIRÁLY c. darabban.
Néhány televíziós szerepet követően olyan egész estés filmekben tűnt fel, mint Ken Russell GÓTIKÁ-ja, a PATTY HEARST Píul Schrader rendezésében, valamint A SZOLGÁLÓLÁNY MESÉJE Volker Schlöndorff dirigálásában.
További filmjei: VÍGÖZVEGYEK, NELL, A REMETELÁNY Jodie Foster és Liam Neeson oldalán, A két Lottit feldolgozó APÁD, ANYÁD IDEJÖJJÖN!, a Wayne Wang által rendezett ÁLMODBAN MÁR LÁTTALAK Ralph Fiennes és Jennifer Lopez főszereplésével és A FEHÉR GRÓFNŐ, melyben többek között édesanyjával, Vanessa Redgrave-vel és nagynénjével, Lynn Redgrave-vel szerepelhetett együtt.
MAMIE GUMMER (Lila Wittenborn)
A New York-i születésű Mamie 2005-ben tűnt fel először a színpadon a MR. MARMALADE c. darabban, melyben Michael C. Hall (SÍRHANT MŰVEK) volt partnere. Meryl Streep lánya édesanyja gyerekkori énjét alakította A KÍSÉRTETHÁZ című drámában, később abban a Lasse Hallström által rendezett THE HOAX c. drámában tűnt fel, melyben Richard Gere volt partnere. Következő munkája a Ryan Phillipe közreműködésével készült STOP LOSS.
EILEEN ATKINS (Az éjszakás nővér)
A londoni születésű Dame Eileen Atkins a világot jelentő deszkákon szerzett magának hírnevet először hazájában (LÓVÁTETT LOVAGOK), majd New Yorkban is (THE KILLING OF SISTER GEORGE). Több alkalommal jelölték a neves Olivier-díjra, melyet el is nyert a Peter Hall által dirigált TÉLI MESÉ-ért és a THE UNEXPECTED MAN-ért. Impozáns színpadi karrierje során szerepelt együtt vanessa Redgrave-vel is a VITA AND VIRGINIA londoni előadásán.
Számos tévés produkció mellett Dame Eileen olyan filmekben szerepelt, mint az EQUUS Sidney Lumet dirigálásában, AZ ÖLTÖZTETŐ Peter Yates rendezésében, Mike Nichols FARKAS c. filmje Jack Nivholsonnal és Michelle Pfeifferrel, a GOSFORD PARK Robert Altmantől, a HIÚSÁGOK VÁSÁRA Mira Nairtől, AZ ÓRÁK, melyben Toni Collette, Meryl Streep és Claire Danes volt partnere, valamint az Oscar-díjas HIDEGHEGY.
Szereplés mellett forgatókönyveket is írt: az általa adaptált MRS. DALLOWAY-ben Vanessa Redgrave játszotta a főszerepet.
MERYL STREEP (Lila Ross)
Meryl Streep a filmtörténelem legtöbb alkalomal Oscarra jelölt színésznője. 14 jelöléséből (A SZARVASVADÁSZ, KRAMER KONTRA KRAMER, A FRANCIA HADNAGY SZERETŐJE, SOPHIE VÁLASZTÁSA, SILKWOOD, TÁVOL AFRIKÁTÓL, GYOMOK KÖZÖTT, SIKOLY A SÖTÉTBEN, KÉPESLAPOK A SZAKADÉKBÓL, A SZÍV HÍDJAI, ÉLETEM ÉRTELME, ADAPTÁCIÓ, AZ ÖRDÖG PRADÁT VISEL) kettőt díjra is váltott (KRAMER KONTRA KRAMER, SOPHIE VÁLASZTÁSA). A színésznőt 21 Arany Glóbuszra jelölték, melyből hatot el is nyert – legutóbb AZ ÖRDÖG PRADÁT VISEL c. komédiáért.
Karrierje a Yale drámaiskolájában kezdődött, majd Broadway- és off-Broadway-darabokban tűnt fel. Színházi karrierje is számos díjjal örvendeztette meg.
Impozáns filmes karrierje olyan filmeket tartalmaz, mint a JÚLIA (vanessa Redgrave oldalán), Woody Allen rendezésében a MANHATTAN, a JÓL ÁLL NEKI A HALÁL Robert Zemeckis rendezésében, a VESZÉLYES VÍZEKEN, a MARVIN SZOBÁJA, AZ ÓRÁK vagy A MANDZSURIAI JELÖLT. A színésznő feltűnt Robert Altman utolsó filmjében is, AZ UTOLSÓ ADÁS-ban.
Legközelebb olyan filmekben láthatjuk majd, mint a LIONS FOR LAMBS Robert Redfordtól, a MAMMA MIA!, amely az azonos című musical-siker adaptációja és Gavin Hood rendezésében a RENDITION.
GLENN CLOSE (Mrs. Wittenborn)
Glenn Close első egészestés filmje a George Roy Hill által rendezett GARP SZERINT A VILÁG volt, melyben Robin Williams játszotta a címszerepet. A színésznőt teljesítményéért mindjárt Oscar-díjra is jelölték.
Azóta négy alkalommal jelölték: Lawrence Kasdan A NAGY BORZONGÁS-áért, Barry Levinson ŐSTHETESÉG-éért, Adrian Lyne nagysikerű VÉGZETES VONZERŐ-jéért és Sterephen Frears VESZEDELMES VISZONYOK c. filmjéért.
A színésznő olyan filmekben tűnt fel, mint a KICSORBULT TŐR, A CSALÁDBAN MARAD, A SZERENCSE FORGANDÓ, a TALÁLKOZÁS VÉNUSSZAL (Szabó István rendezésében és Koltai Lajos fényképezésében), A KÍSÉRTETHÁZ (Meryl Streep oldalán), a LAPZÁRTA, a 101 KISKUTYA élőszereplős változata, AZ ELNÖK KÜLÖNGÉPE, CUKI HAGYATÉKA, a BIRTOKVISZONY, a VÁLÁS FRANCIA MÓDRA és A STEPFORDI FELESÉGEK.
Close-t 8 alkalommal jelölték Arany Glóbuszra, melyet Andrej Koncsalovszkij tévéfilmjéért, AZ OROSZLÁN TÉLEN-ért el is nyert. A színésznő számos tévés produkcióhoz adta nevét: jelenleg a nagysikerű KEMÉNY ZSARUK visszatérő szereplője.
Az alkotókról
KOLTAI LAJOS (rendező)
A budapesti születésű Koltai Lajost először operatőrként kezdte értékelni a filmszakma, a SORSTALANSÁG-ot követően viszont már rendezői ázsiót is szerzett magának.
Az ESTE a második rendezése. 2001-ben Kertész Imre, Nobel-díjas író felkérte őt, hogy vigye filmre önéletrajzi ihletésű regényét, a SORSTALANSÁG-ot, amely egy fiatal fiú Odüsszeiáját meséli el a Holocaust idején. Az azonos című film lett Magyarország hivatalos jelöltje a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjért folyó versenyben. 2005 és 2006 között világszerte több mint 60 filmfesztiválon mutatták be, többek között a Berlini Filmfesztiválon.
Operatőri munkájának legimpozánsabb munkáit honfitársával, Szabó István rendezővel közösen könyvelhette el. közös munkáik közé tartozik az Oscar-díjas MEFISZTO, az Oscar-jelölt REDL EZREDES, a Glenn Close főszereplésével készült TALÁLKOZÁS VÉNUSSZAL, A NAPFÉNY ÍZE (Ralph Fiennes és Rachel Weisz főszereplésével), a CSODÁLATOS JÚLIA (Annette Bening Arany Glóbusz-díjas alakításával) és a ROKONOK.
Koltai többször dolgozott Guiseppe Tornatoréval is a MALÉNA c. filmen, amelyért Koltait Oscar-díjra jelölték és AZ ÓCEÁNJÁRÓ ZONGORISTA LEGENDÁJA c. Europa Film-díjas drámán. Luis Mandkoival is több közös filmet jegyez, köztük A GYÖNYÖR RABJAI, a MOST JÖTTEM A FALVÉDŐRŐL és a HA A FÉRFI IGAZÁN SZERET c. filmekkel.
Koltai további néhány operatőri munkája: MEGÁLL AZ IDŐ Gothár Péter rendezésében, a Richard Harris és Robert Duvall főszereplésével készült HEMINGWAY ÉS ÉN, Albert Brooks ANYA című filmje, a TENGERRE TATA Walther Matthauval és Jack Lemmonnal, valamint AZ EGY IGAZ ÜGY és a Magyarországon forgatott MAX.
SUSAN MINOT (eredeti regény, forgatókönyvíró, executive producer)
Az ESTE mellett Susan Minot olyan regényeket szerzett, mint a MONKEYS, a LUST & OTHER STORIES, a RAPTURE és a POEMS 4 A.M. Írása olyan magazinokban jelentek meg, mint a The New Yorker, a The New York Times, a Vogue, a Playboy és a The Paris Review.
Az ESTE az első olyan regénye, melynek forgatókönyvét is maga jegyzi, de nem ez az első szkriptje: Susan írta a Liv Tyler, Rachel Weisz, Jeremy Irons és Jospeh Fiennes főszereplésével készült LOPOTT SZÉPSÉG c. film főszereplését, melyet Bernardo Bertolucci rendezett filmvászonra.
MICHAEL CUNNINGHAM (forgatókönyvíró, executive producer)
1998-ban íródott AZ ÓRÁK c. regényéért Michael Cunningham Pulitzer-díjban részesült. A regényből Stephen Daldry rendezett Oscar-díjas filmet, melyben az ESTE számos szereplője is feltűnt (Eileen Atkins, Toni Collette, Claire Danes és Meryl Streep).
1990-ben íródott OTTHON A VILÁG VÉGÉN című regényéből 2004-ben készült film azonos címmel olyan színészek közreműködésével, mint Colin Farrell, Robin Wright Penn és Siisy Spacek.
További magyarul is megjelent regénye a JELLEGZETES NAPOK. 1995-ben megjelent FLESH AND BLOOD című írásából jelenleg tévéfilm készül.
JEFFREY SHARP (producer)
Jeffrey Sharp New York egyik legprominensebb független filmproducere. Az elmúlt években számos jelentős produkciót hozott tető alá, többek között az 1999-ben bemutatott Oscar-díjas A FIÚK NEM SÍRNAK c. drámát Hilary Swank főszereplésével. Ezt követte a YOU CAN COUNT ON ME, amelynek főszereplőnőjét, Laura Liney-t szerepéért Oscar- és Arany Glóbusz-díjra jelölték. Charles Dickens regényéből készült az Arany Glóbuszra jelölt NICHOLAS NICKERBY.
Legutóbb olyan filmek felett bábáskodott, mint az OTTHON A VILÁG VÉGÉN (Michael Cunningham regényéből), a John Madden által rendezett BIZONYÍTÁS, melyben Gwyneth Paltrow és Anthony Hopkins játszotta a főszerepet, valamint AZ ÉJSZAKA HANGJAI Toni Collette és Robin Williams főszereplésével.
John Harttal közösen hozta létre 1996-ban a Hart Sharp Entertainment névre hallgató céget, amely többek között olyna filmeket forgalmazott DVD-n, mint a SUPER SIZE ME.
PADOS GYULA, H.S.C. (operatőr)
Pados Gyula már dolgozott együtt Koltai Lajossal a SORSTALANSÁG című filmen. A Budapesti Filmiskola növendékeként Pados rendezett egy díjnyertes rövidfilmet KELET címmel.
Miután elvégezte tanulmányait, beállt kamera asszisztensnek a köztiszteletnek örvendő Zsigmond Vilmos mellé, hogy olyan filmek elkészülésében működjön közre, mint a SZTÁLIN.
Pados számos kisfilmet fényképezett Angliában, mielőtt egészestés produkciókat vállalt volna, köztük a HOTEL SPLENDID Terence Gross rendezésében, THE HEART OF ME Thaddeus O’Sullivantól és Antal Nimród KONTROLL-ja, melyért Pados díjat vehetett át a Koppenhágai Nemzetközi Filmfesztiválon. Legutóbbi filmje az ELEMI ÖSZTÖN 2. volt.
CAROLINE HANANIA (látványtervező)
A libanoni születésű Caroline Hanania a római Accademia di Belle Arti egyetemen tanult képzőművészetet, s később a szürreális művészetéről híres Mayo asszisztense lett, kinek jelmeztervei szerepet kaptak a SZERELMEK VÁROSA c. klasszikusban.
Miután befejezte tanulmányait, előbb a London színházban játszott darabokhoz tervezett kosztümöket, majd átvándorolt a filmek világába, hogy olyan produkciókhoz készítsen látványterveket, mint a SID ÉS NANCY.
Az elmúlt két évtizedben Hanania számos filmhez gyártott jelmezeket, s szinte elválaszthatatlan munkapartnere lett Peter Chelsom rendezőnek, akivel olyan filmeken dolgozott együtt, mint AZ ÉN DALOM, a NEVESS, HA FÁJ, a SZERELEM A VÉGZETEN és a HÖLGYVÁLASZ. További jelentős munkái: MOLL FLANDERS, L.A. WITHOUT A MAP, THE LEADING MARI.
ALLYSON C. JOHNSON (vágó)
Allyson C. Johnson több alkalommal is együtt dolgozott Mira Nairral, többek között a rendezőnő díjnyertes ESKÜVŐ A MONSZUN IDEJÉN c. filmjén, a HIÚSÁGOK VÁSÁRÁ-n és a THE NAMESAKE c. filmen.
Allyson számos független filmet vágott meg. például Griffin Dunne KEGYETLEN FAJ c. rendezését, a MAFFIA AZ ÉTTEREMBEN c. drámát és az EGY BÉRGYILKOS NYARÁT, melyet Spike Lee rendezett. Allyson jelentős munkát végzett a tévé számára is, többek között ő vágta A DRÓT c. közismert sorozatot.
ANN ROTH (jelmeztervező)
Ann Roth Oscar-díjat nyert AZ ANGOL BETEG c. Anthony Minghella-rendezés jelmezeiért. További három alkalommal jelölték Oscarra, A TEHETSÉGES MR. RIPLEY, a HELY A SZÍVEMBEN és AZ ÓRÁK című filmekért.
A pennsylvaniai születésű Roth első jelmezeit George Roy Hill THE WORLD OF HENRY ORIENT c. filmjéhez gyártotta. Impozáns karrierje során több mint 100 filmhez tervezett kosztümöket; ezek közül néhány: ÉJFÉLI COWBOY, A BOLDOGSÁG NYOMÁBAN, KLUTE, HAIR, HAZATÉRÉS, GYILKOSSÁGHOZ ÖLTÖZVE, A LÉT ELVISELHETETLEN KÖNNYSŰÉGE, DAVE.
Glenn Close-t nem egyszer öltöztette már, pl. a GARP SZERINT A VILÁG és a KICSORBULT TŐR filmek esetében. Meryl Streeppel is dolgozott már együtt pl. a SILKWOOD, a KÉPESLAPOK A SZAKADÉKBÓL és az ANGYALOK AMERIKÁBAN c. filmeken.
MICHELLE MATTLAND (jelmeztervező)
Michelle nem rég fejezte be David Auburn THE GIRL IN THE PARK c. filmjét és Gus van Sant rendezésében AZ UTOLSÓ NAPOK-at.
Több mint egy évtizede dolgozik jelmeztervező-asszisztensként Ann Roth-szal többek között olyan filmeken, mint az ANGYALOK AMERIKÁBAN, a KÖZELEBB!, AZ ÓRÁK és a HIDEGHEGY.
JAN A.P. KACZMAREK (zene)
Marc Forster ÉN, PÁN PÉTER c. filmjéhez szerzett eredeti filmzenéjéért Jan A. P. Kaczmarek Oscar-díjban, BAFTA-ban és Arany Glóbuszban részesült. A zeneszerző olyan filmekhez írt még szkórt, mint a HŰTLEN Adrian Lyne rendezésében és az AIMÉE & JAGUAR. több alaklommal dolgozott együtt honfitársával, Agnieszka Hollanddal pl. a TELJES NAPFOGYATKOZÁS és a WASHINGTON SQUARE c. filmeken.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Látogatási korlátozás a zalaegerszegi kórházbanA Caffé Parco lett a legkedveltebb kávézóSzalagkorlátnak csapódott egy autó az M7-es autópályán, NagykanizsánálTisztújítás a zalaegerszegi FidelitasnálMilliós értékű, védett fajnak számító kockásliliomot károsítottak meg ZalábanÉpül az új térköves járda a zalaegerszegi Hunyadi utcábanForgalmi akadály van a 74-es úton, Nekeresd közelében Még lehet jelentkezni a Keresztury SzavalógáláraMűszakilag hibás sparhelt miatt izzott a korom egy becsvölgyei kéménybenBaleset történt Nagykapornaknál, a 76-os úton -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázó Traffipax infó 2016.Július 20.Páka szerethető, élhetőSármellék sikereiNaperőmű létesülhet Söjtörön"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Tavat kerülő vesebetegekKöszöntötték az 500 ezredik ügyfelet top 10
Egy korszak vége: megszűnt a Betti cukrászdaJól sikerült jubileumi évet zárt a BogáncsFényes égi jelenség január 3-án: közel került a Vénusz a HoldhozÚj gyalogosátkelő és buszmegálló a Baross ligetnélLegyen-e Petőfi-szobor Zalaegerszeg belvárosában?A lakosság segítségét kérik a zalai rendőrökSzarvassal ütközött két autó ZalaegerszegnélTakács Ágnes alkotásai a páterdombi műterembenÉpül az új térköves járda a zalaegerszegi Hunyadi utcábanBaleset történt Nagykapornaknál, a 76-os úton