2024.11.29., péntek - TaksonyZalaegerszeg időjárása

Archivum

Csak szexre kellesz

2010. december 12. vasárnap, 09:35
Címkék:
Színes, szinkronizált amerikai vígjáték


Mike Samonek és Elizabeth Meriwether története alapján a forgatókönyvet írta:
Elizabeth Meriwether
Operatőr: Rogier Stoffers
zene: John Debney
Producer: Jeffrey Clifford, Joe Medjuck, Ivan Reitman
Executive producer:
Gary Barber, Roger Birnbaum, Jon Glickman, Tom Pollock, Natalie Portman
Rendezte: Ivan Reitman
Magyar szöveg: Speier Dávid
   
Szereplők:
Emma Franklin…………… ….Natalie Portman
Adam Kurtzman………….……Ashton Kutcher
Dr. Metzner………….………..…….Cary Elwes
Alvin……………….……………..….Kevin Kline

{slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/1.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/2.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/3.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/4.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/5.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/6.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/7.png{/slimbox} {slimbox album="csak"}images/stories/programajanlo/film/csak/8.png{/slimbox}
 
 csakszexrekellesz_lead.jpgnsa_nagy_minta.jpg
   
Amikor a 14 éves Emma Kurtzman a cserkésztáborban visszautasította Adam Franklin kamaszosan ügyetlen közeledését, még egyiküknek sem volt fogalma arról, mi fán terem a valódi szex. Évekkel később azonban már pont az ellenkezője igaz, amikor Emma (Natalie Portman) és Adam (Ashton Kutcher) sokadszor is összefutnak, és végül az ágyban kötnek ki. A szex bizony egetverő.
    Mivel Emma kiütést kap a hagyományos párkapcsolattól, és Adam is elhatárolódik az emberek közötti viszony e kitüntetett formájától – amiben bizonyos mértékben része van annak, hogy kiöregedett tévésztár apukája (Kevin Kline) a legutóbbi exbarátnőjével jár –, a fiatalok úgy döntenek, nem merülnek el a kiszámíthatatlan érzelmek mocsarában, hanem olyan jó haverok lesznek, akik időnként nagyokat kufircolnak. Semmi hiszti, az ágyban a határ a csillagos ég, orgazmushegyek. Nincsenek kötelmek, hazugságok, sem érzelmes összebújás, közös reggeli, hanyagolják a szmájlikat, a testrészek sem kapnak becenevet – egyszóval: Csak szexre kellesz!
       Az ötlet kezdetben kiválónak tűnik, ám Adam az érzelmeit is magával hozza az ágyba (meg a kórházi szekrénybe, a kocsi hátsó ülésére és bárhova, ahol vízszintes helyzetbe lehet kerülni). Végül mindketten az érzelmek zűrzavarába kerülnek, és megpróbálnak választ találni a kérdésre: két jóbarát szexelhet-e anélkül, hogy beleszeretnének egymásba?
   

Hiszti nélkül gabalyodunk

    Nem kellett sokat győzködni a vígjátékok nagymesterét, Ivan Reitmant, hogy vászonra vigye a romantikus komédiák alapképletét feje tetejére állító korhatáros történetet.
     „A sztori roppant aktuális: a mai fiatalok inkább az érzelmek nélküli szexet választják, semmint komoly romantikus kapcsolatba keveredjenek valakivel – magyarázza Reitman. – Ha visszagondolunk, nagyjából húsz éve a Harry és Sally (When Harry Met Sally) című vígjáték azt a kérdést tette fel, lehet-e jó barát egy férfi és egy nő anélkül, hogy lefeküdnének egymással. Ma viszont már az a dilemma, egy férfi és egy nő szexelhet-e úgy, hogy érzelmek nem keverednek a kapcsolatba.”
     Elizabeth Meriwether forgatókönyvíró a modern párkapcsolatok kínjait és örömeit szerette volna filmes formába önteni. „Hőseink számára a kiindulópont egy logikus, sőt ideális megállapodás. Leülnek, és megbeszélik, hogy csak fizikai kapcsolat lesz közöttük, és ha bárki úgy érzi, hogy valami más is kialakulóban van, azonnal leléphet.”
    A hősnő, Emma semmilyen bonyodalomra nem vágyik az életében, különösen nem párkapcsolatra. Nem olyan fából faragták – egy komoly kapcsolat számára épp olyan kellemes lenne, mint a lepra. Mivel rezidens orvos, egyfolytában dolgozik, gyakran heti 80 órát, váltás nélküli műszakokban. Nagyra becsüli az őszinteséget és a hatékonyságot, no meg a jó szexet. Ennek jegyében a lelkizés nélküli lepedőgyűrés a tökéletes megoldást jelenti számára. „Emma nem romantikus teremtés, az egész életet logikusan fogja föl – folytatja a forgatókönyvíró. – Csak minőségi szexre vágyik, nagy érzelmek nélkül, mert szerinte olyankor az emberek kifordulnak önmagukból.”
       A történet főhímje, Adam, aki egy levitézlett tévésztár fia, mindig könnyen becsajozott, és minden egyéb tekintetben is az élet napos oldalán jár. Most azonban némi zavart okoz nála az a tény, hogy legutóbbi exbarátnője, Vanessa gyorsan talált magának új párt. „Miután Adam megtudta, hogy exe az apjával jár, rájön, hogy talán túl kedves és őszinte volt – folytatja Meriwether. – Az érzelmi kötődést kezdi veszélyesnek tartani. Úgy dönt, zárolja a lelki tartalmakat, és csak úgy szimplán kavar a csajokkal.”
    Miután Emma és Adam számukra is meglepő módon összegabalyodott, megbeszélik, hogy kizárólag fizikai kapcsolat lesz közöttük. Csak szexre használják egymást, és mellőznek minden egyéb mizériát, ami egyébként hozzátartozik egy úgynevezett párkapcsolathoz.
    Amikor megkérdezzük Ivan Reitmant, végzett-e kutatást a témával kapcsolatban, nagyot nevet. „Szerencsém volt Liz Meriwetherrel, aki még mindig a húszas éveiben jár, úgyhogy smakkol neki ez a generációs probléma. Az eseményeknek egyszerre résztvevője és megfigyelője, ezért pontosan tudja, hogyan intézik érzelmi ügyeiket a fiatalok.”


A szexbarátok nyomában

    A film alkotói nagy örömmel nyugtázták, hogy az Oscar®-jelölt Natalie Portman elvállalta az intellektuális és érzelmileg zárkózott Emma szerepét. A színésznőnek azért tetszett meg a projekt, mert okosnak találta a forgatókönyvet, és elégedett volt, hogy a sztori végre megfricskázza a hagyományos romantikus vígjátékokat.
    Portman eredetileg egy másik produkció kapcsán találkozott Meriwetherrel, de amikor értesült a Csak szexre kellesz ötletéről, azonnal érdeklődni kezdett iránta. Ez lehetővé tette a forgatókönyvíró számára, hogy a sztori fejlesztése során eleve a színésznőre szabja Emma karakterét. Meriwether izgalmasnak találta, hogy olyan vígjátéki figurát találhat ki, amilyet Portman még sosem játszott. „Volt már amatőr bérgyilkos meg galaktikus királynő meg forradalmár, ezért örömmel bújtattuk őt olyan szereplő bőrébe, aki egy csomó hülyeséget is csinál. Végre odáig jutott, hogy egy kicsit tökéletlen és rossz is lehet.”
    Emma nem nagyon passzol a romantikus vígjátékok hagyományába, ahol ugyebár a hősnő áhított célja az, hogy megtalálja Mr. Tökéletest, hozzámenjen, és egy szekérderék gyereket szüljön neki. Emmának ugyanis pont az a célja, nehogy szerelembe essen. „Natalie új hősnőtípust hoz a műfajba – mondja a forgatókönyvíró. – Emma okos és erős, de ettől még szimpatikus tud maradni. Drukkolunk, hogy találja meg a szerelmet, de közben ne kelljen feladnia egyéniségét.”
    Reitman olyan férfi főszereplőt keresett, aki abszolút kívánatos a nők számára, ugyanakkor hitelesen el tudja játszani, hogy érzelmileg kiszolgáltatott. Ashton Kutcher tökéletes volt erre a feladatra.
    Emma és Adam első összegabalyodása után, de még a szigorú szabályok fölállítása előtt a férfi nem tudja, hogyan tegyen régi barátnője kedvére, ezért úgy dönt, ajándékkal kedveskedik neki a kórház bejáratánál.
    „Egy kapcsolat kezdetén nyomatékosítani akarjuk szándékunkat, és ilyenkor gyakran valamilyen csacska meglepetéssel állunk elő – magyarázza Kutcher. – Emma és Adam régi barátok, aztán hirtelen az ágyban kötnek ki – a karakterem azt találja ki, hogy egy lufival teszi emlékezetessé ezt az eseményt.”
      A lufin ez áll: Gratula! „Sokat beszélgettünk erről, és oda jutottunk, hogy vicces, ha valaki szex után ilyen gratulálós lufival állít be a partnere munkahelyére – emlékszik vissza Meriwether. – Emma ugyanis nem válaszolt Adam telefonhívásaira, aki így mondja el neki, hogy nem tűnhet el csak úgy nyomtalanul. Mivel a lány a dolgokat megpróbálta meg nem történtté tenni, Adam ilyen ciki lufival hozza kínos helyzetbe.”
    A lufis incidens után a felek felállítják a szabályokat, és megállapodnak, hogy ezentúl szexbarátok lesznek. A dolgok azonban elkezdenek bonyolódni, amint egyre több érzelem szivárog be a kapcsolatba. Ennek egyik jele, hogy Adam beugrik Emmához, amikor a lány menstruál, és saját készítésű sütivel, valamint kedvenc számainak cédéjével próbálja vigasztalni, amit találóan „havibajos mixnek” hív. Az este nagy összebújásba torkollik, amitől másnap reggel Emma teljesen kiborul, hiszen megszegte egyik szigorú szabályukat. „Szórakoztató volt ennek a jelenetnek a megírása – mondja Meriwether. – Van a klasszikus „másnap reggel” szituáció, amikor valaki az egyéjszakás kaland után kótyagosan felébred az alkalmi partner oldalán. Ezt állítottuk a feje tetejére, mert Emmát pont az sokkolja, hogy csak bújt valakihez, és nem is volt szex – ez már bizony intimitás, amitől a lány a legjobban fél.” 
   

A haverkodó apa és a többiek

    Adam életére, különösen önértékelésére és kapcsolatainak alakulására igen nagy hatással van édesapja, Alvin. A hatalmas egójú, egykor szebb napokat látott tévékomikus nem szülőként, inkább haverként közeledik csemetéjéhez. „Adam helyzetét könyörtelenül meghatározza, hogy ő Alvin fia, ezért a srác igyekszik kikerülni apja árnyékából, hogy önmaga lehessen” – magyarázza Kutcher.
    A film alkotói olyan Alvint kerestek, aki teátrális és öntelt, ugyanakkor a lelke mélyén érző szívű ember – az egyik pillanatban elviselhetetlen, a másikban megható. A Tony- és Oscar®-díjas Kevin Kline-ra esett a választás. Mivel már dolgoztak együtt, Reitman biztos volt abban, hogy Kline brillíroz majd Alvin szerepében.
    „Próbáltam elképzelni Ashton Kutcher apját, aki színész és nem túl jó szülő – magyarázza a rendező. – Olyasvalaki kellett, akinek megvan a megfelelő komikusi vénája, ám lelkileg is összetetten tudja hozni a karaktert. Kevinnel együtt csináltuk a Dave – Szerelem a Fehér Házban című filmet, ami miatt szerintem nem kell szégyenkeznünk. Kevinnel sokáig nem volt közös munkánk, és most az első forgatási nap olyan jó hangulatban telt, hogy odafordult hozzám: legközelebb ne várjunk 15 évet, hogy együtt dolgozhassunk!”
    „Ivan elküldte a forgatókönyvet, aztán lényegében ugyanolyan beszélgetést folytattunk, mint 20 évvel korábban, amikor azt tárgyaltuk, milyen legyen a Dave hangvétele – meséli Kline. – Imádom, hogy legyen bármilyen nyakatekert a történet, Ivan mindig a realizmust keresi, ahelyett, hogy a szokásos hanyattesős-tortadobálós klisékhez fordulna. Utálja, ha egy vígjáték túlságosan el van játszva, vagy erőszakkal röhögésre akarják kényszeríteni a közönséget, ami a jellemábrázolás rovására megy. ”
    „Alvinnek egyszer volt egy hallatlanul sikeres tévésorozata, ami ma már csak kis kábelcsatornákon megy, de ő még mindig régi dicsőségének fényében próbál sütkérezni, miközben már régen feladta elveit – mutatja be Kline a karaktert. – Azt hiszem, Alvin meglehetősen narcisztikus ember.”
    A főszereplők megtalálása után Reitman hozzálátott a többi színész kiválasztásához. Lake Bell játssza Lucyt, a kissé különc, de nagyon okos producert, aki Adammel a Secret High (Titkos gimi) című tinimusical-sorozaton dolgozik, és nem is titkolt gyengéd érzelmeket táplál a fiú iránt. Olivia Thrilby kapta Katie, Emma nővére szerepét. A lány hisz az igaz szerelemben, tehát homlokegyenest ellentétes nézeteket képvisel, mint a húga. Greta Gerwig játssza Emma szintén orvos lakótársát, egyben legjobb barátnőjét, Patrice-t. Keserűen bölcs és jó nagy adag cinizmussal van megáldva, ő a rezonőr Emma számára, még akkor is, ha véleménye nem sokban látszik különbözni attól, amit barátnője gondol. Jake Johnson hasonló szerepet tölt be Eliként: Adam legjobb barátja, akiből ömlenek a jó tanácsok, amelyek jó része nevetséges és értelmetlen. Chris Bridges Wallace-t, a csapost alakítja, aki feladatának tekinti, hogy patikamérlegre tegye Eli véleményét. A kis társasághoz tartozik még Shira (Mindy Kaling), Emma és Patrice kolléganője és lakótársa, valamint Sam (Ben Lawson), Emma bájgúnár, egoista udvarlója.
   
  
A film szereplői

    NATALIE PORTMAN (Emma/executive producer) Luc Besson Leon, a profi (The Professional) című filmjében debütált 1994-ben. Arany Glóbuszt nyert és Oscar®-ra jelölték Mike Nichols Közelebebb (Closer) című filmjében nyújtott alakításáért.
    2011. április 28-án mutatják be a hazai mozik a Thor című szuperprodukciót, amelyben a színésznő a címszereplő barátnőjét alakítja.
    Portman több mint 25 mozifilmben szerepelt, a fontosabbak: Szemtől szemben (Heat), Gyönyörű lányok (Beautiful Girls), A varázsige: I Love You (Everyone Says I Love You), Támad a Mars! (Mars Attacks!), Mindenütt jó (Anywere But Here), Ahol a szív lakik (Where the Heart Is), Hideghegy (Cold Mountain), A régi környék (Garden State), Free Zone, Párizs, szeretlek (Paris, je t’aime), My Blueberry Nights – A távolság íze, Mr. Magorium meseboltja (Mr. Magorium’s Wonder Emporium), New York, I Love You, Goya kísértetei (Goya’s Ghosts), A másik Boleyn lány (The Other Boleyns Girl), Testvérek (Brothers).
    Portman egyik főszereplője volt az eredeti Csillagok háborúja-trilógia előzményeit elmesélő újabb három filmnek: Baljós árnyak (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace), A klónok támadása (Star Wars: Episode II – Attack of the Clones) és A sith-ek bosszúja (Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith).
    Portman nem csak sikeres színésznő, de tehetséges író, rendező és producer is. Egyik munkája az Eve, amelyben egy fiatal nő végül a nagymamája pasijával randizik. Szintén ő írt és rendezett egy szkeccset a New York, I Love You című összeállítás számára, apa és lánya egy napját meséli el a Central Parkban. Executive producere és főszereplője volt a Love and Other Impossible Pursuits című filmnek, amelyben egy nő úgy próbálja kiheverni házassága kudarcát, hogy a mostohafiával kezd viszonyt.
    Portman ma már saját producercége, a Handsomecharlie Films élén foglalkozik projektek kidolgozásával. Annette Savitch producertársával különféle műfajú, érzékeny és intelligens filmeket, valamint nőközpontú vígjátékokat keresnek.
    A Harvardon diplomázott pszichológiából, a jeruzsálemi Héber Egyetemen pedig arabul és héberül tanult, illetve az erőszak antropológiájával és izrael történelmével ismerkedett.
 
    ASHTON KUTCHER (Adam) színész és producer, a Katalyst közösségimédia-stúdió alapítója, amely gondolatébresztő tartalmakat állít elő több médiumtípus számára. Kutcher a céget 2000-ben alakította Jason Goldberggel, filmjeik: Pillangóhatás (The Butterfly Effect), A csajom apja ideges (Guess Who), Spread, Bérgyilkosék (Killers).
    A Katalyst Digital Media a következő tartalmak tulajdonosa: Kellogg Cares Feeding America Program (facebook.com/kelloggcares), MtDew DEWmocracy (facebook.com/mountaindew), Pepsi Refresh Everything Program (http://www.refresheverything.com), továbbá Presidential Pledge (www.myspace.com/presidentialpledge). 2010-ben a Katalyst bekerült a Hirdetési Korszak 50 Leginnovatívabb Cége közé, a Fast Company Magazine pedig a 10 Leginnovatívabb Cég közé választota.
    A televízióban Kutcher társkreátora és producere volt az MTV-n nagy sikerrel futó Punk’d című sorozatnak, akárcsak a következő realityknek: Beauty and the Geeek, True Beauty, Beautiful Life.
    Kutcher először a That 70’s Show című szériával keltett figyelmet, amelyet nyolc szezonon át sugároztak nagy sikerrel. A moziban csupa kasszasikert jegyez: Míg a jackpot el nem választ (What Happens in Vegas), Hullámtörők (The Guardian), Szerelem sokadik látásra (A Lot Like Love), Valentin nap (Valentine’s Day), Hé, haver, hol a kocsim? (Dude, Where’s My Car).
    Kutchert a Time Magazine 2010-ben a 100 legbefolyásosabb személyiség közé választotta. Kutcher és felesége, Demi Moore nemrég létrehozta a The Demi and Ashton Foundationt, amely a gyermek-szexrabszolgaság ellen küzd.
    Az iowai Homesteadben született. Biokémikusnak készült az Iowai Egyetemen, tanulmányait zabpehely-törmelék söprésből finanszírozta. Miután egy modellügynök felfedezte, New Yorkba ment, hogy színészi tanulmányokat folytasson.

    KEVIN KLINE (Alvin) hatalmas sikereket ért színpadon és filmen egyaránt. Három évtizede kötődik a The Public Theaterhez, ahol számos Shalespeare-hőst alakított: Lear királyt, III. Richárdot, V. Henriket, Vincentio herceget a Szeget szeggelben, Benedictet a Sok hűhó semmiértben, Hamletet pedig két produkcióban is. Az elsőért megkapta a rangos Obie-díjat, a másodikért pedig, amelyet ő rendezett, öt Drama Desk-jelölés járt. Ez utóbbi változatot később televízióra alkalmazta.
    Oscar®-t 1988-ban kapott A hal neve Wanda (A Fish Called Wanda) című vígjáték főszerepéért. Húsz évvel később Screen Actors Guild Awarddal jutalmazták az HBO által gyártott Ahogy tetszikben (As You Like It) nyújtott alakítását. Arany Glóbuszra ötször jelölték a következő filmekért: Sophie Választása (Sophie’s Choice), Dave – Szerelem a Fehér Házban, A boldogító nem (In & Out), Folytatásos forgatás (Soapdish), De-Lovely – Ragyogó évek. Screen Actors Guild jelölést kapott Az élet háza (Life as a House) főszerepéért.
    További fontosabb filmjei: A nagy borzongás (The Big Chill), Silverado, Szeretlek holtodiglan (I Love You to Death), Grand Canyon, Francia csók (French Kiss), Kiálts szabadságért! (Cry Freedom), Jégvihar (The Ice Storm), Szentivánéji álom (A Midsummer Night’s Dream), Jóban-rosszban (The Anniversary Party), Császárok klubja (The Emperor’s Club), Az utolsó adás (A Prairie Home Companion).
   

A film alkotói

IVAN REITMAN (rendező, producer) habkönnyű, illetve szofisztikált vígjátékokkal alapozta meg rendezői/produceri hírnevét. Családja Komarnóból vándorolt ki Kanadába 1950-ben, amikor ő négyéves volt. Eredetileg zenésznek készült, de érdeklődése gyorsan a film felé fordult.
         Fontosabb filmjei: Party zóna (Animal House), Bombázók a seregnek (Stripes), Szellemirtók (Ghostbusters), Dave, Hat nap hét éjszaka (Six Days Seven Nights), Ikrek (Twins), Evolúció (Evolution), A szuper exnőm (My Super Ex-Girlfriend).
         Reitman rendezte a Dilibogyók – Táborparádé (Meatballs) című vígjátékot, amelyet a mai napig az egyik legsikeresebb kanadai filmnek tartanak.
          A rendező produceri tevékenysége is jelentős. Az ő nevéhez fűződik a Beethoven és a Beethoven 2 című családi vígjáték, valamint a Late Shift című HBO-tévéfilm, amely hét Emmy-jelölést kapott. További produceri munkái: Heavy Metal, Intim részek (Private Parts), Zűr az űrben (Spece Jam), Cool túra (Road Trip), Euro túra (Eurotrip), Sulihuligánok (Old School).
    Az utóbbi két évben Reitman hat filmet jegyzett producerként: Kutyaszálló (Holtel for Dogs), Hívatlan vendég (The Uninvited), Spancserek (I Love You, Man), Diploma után (Post Grad), Chloe, Egek ura (Up in the Air – a filmet Reitman fia, Jason rendezte).

ELIZABETH MERIWETHER (sztori/forgatókönyv) felkerült a Variety című szaklap tízes listájára mint olyan szerző, akire 2009-ben érdemes odafigyelni. A Csak szexre kellesz az első megvalósult forgatókönyve, korábban szerepelt azon a feketelistán, amely a legszimpatikusabb, de sajnos vászonra nem vitt munkákat sorolja fel.
        Jelenleg egy vígjátéksorozat pilotját írja, és több projekten is dolgozik a Universal és a Paramount számára.    



Bemutatja a UIP-Duna Film

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK