2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Boszorkányvadászok

2013. január 30. szerda, 12:12
Címkék:

A Paramount Pictures és a Metro-Goldwy-Mayer Pictures bemutatja

A Gary Sanchez Productions produkciójában

Tommy Wirkola filmjét

Boszorkányvadászok

  

Producerek:

Will Ferrell, Adam McKay, Kevin Messick, Beau Flynn

Executive producerek:

Denis L. Stewart, Chris Henchy, Tripp Vinson

Írta és rendezte:

Tommy Wirkola

János...........................................Jeremy Renner (Stohl András)

Júlia.......................................... Gemma Arterton (Peller Anna)

Muriel...........................................Famke Janssen (Fehér Anna)

Mina...............................................Pihla Viitala (Gáspár Kata)

 

BOSZORKÁNYVADÁSZOK

 

 

Forgalmazza a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu

 

Boszorkányvadászokban merész fordulatot vesz Jancsi és Juliska klasszikus meséje, hogy véres és hajmeresztő meglepetésekben gazdag akcióhorrorrá változzon. A cselekmény 15 évvel az után kezdődik, hogy János (Jeremy Renner) és Júlia (Gemma Arterton) kivágta magát a vérszomjas gyerekrabló szipirtyó rabságából. Életük ezzel örökre megváltozott, a könyörtelen vérontás lételemükké vált. Bosszúszomjas, legyőzhetetlen fejvadászok lettek belőlük, akik minden sötét erdő mélyén megtalálják és felkoncolják a rejtőzködő boszorkányokat. Ám most valami megváltozott: közeleg a hírhedt Vérhold időszaka, egy fatornyos városka a gyermekeiért reszket, Jánosnak és Júliának pedig szembe kell szállnia az elképzelhetetlen gonosszal – aki talán ismeri iszonyatos múltjuk titkát is.

A tündérmese felnő és kölcsönkenyér visszajár

A gyerekek világszerte régóta borzonganak Jancsi és Juliska klasszikus meséjét hallgatva. A testvérpár eltéved az erdőben, és a gonosz boszorkány fogságába esik, akinek gasztronómiai palettáján fő helyen szerepel a gyerekek megfőzése és elfogyasztása. A mese végén a két kis hős véget vet a banya kannibáli pályafutásának... de mi lesz velük azután? Tommy Wirkola, a Boszorkányvadászok forgatókönyvíró-rendezője meglepő választ ad erre a kérdésre: amit a nézők elé tár, egyszerre vérfagylaló, vicces és veszedelmesen szórakoztató. A felnőtt János és Júlia félelmetes boszorkányvadászként indul harcba, és olyan hajmeresztő kalandokat élnek át, amelyek a produkciót az utóbbi évek legmerészebb akcióhorrorjává teszik.

Wirkola, aki hazájában, Norvégiában és a horrorrajongók körében a Náci zombik (Dřd snř) című véres vígjátékkal vívott ki magának nem múló tiszteletet, egész életében annak a mesének az újragondolására készült, amelytől kisfiú korában annyira kirázta a hideg. Soha nem tudott megszabadulni a kiéhezett boszorkányok rémképétől, akik ártatlan áldozataikra várnak. Egy napon aztán elkezdett alakulni a fejében egy "mi lett velük” típusú történet, amely a testvérpár további sorsáról szól. A felnőtt János és Júlia harcedzett fejvadászként jelent meg lelki szemei előtt, akik nem ismernek lehetetlent, ha a természetfeletti ellen kell harcba indulni.

"Mivel kiskorom óta kísértett ez a rémes mese, nem esett nehezemre kitalálni, mi lett később Jánossal és Júliával – magyarázza Wirkola. – Iszonyatos múltjuk kísérti őket, már csak ezért sem lankad a banyák elleni gyűlöletük. Adta magát az elképzelés, hogy a boszorkányvadászat lett a hivatásuk.”

Wirkola lelki szemei előtt hamarosan meg is jelent a 21. századi néző ízlése szerint elkészített, vizuálisan lenyűgöző, humoros és akciódús mozi. Amikor írni kezdett, elhatározta, hogy hű marad a német népmese szelleméhez – amelyet két német néprajzkutató, Jacob és Wilhelm Grimm 1812-ben jelentetett meg először –, de más tekintetben nem szab gátat fantáziájának.

"A mese hangulatát mindenképpen szerettem volna megtartani, de meg akartam fűszerezni mindazzal, amit annyira imádok a filmekben – azaz a vígjátéki elemeket, a horrort és a brutális akciót – magyarázza a rendező. – A mesének eredetileg is rémisztő a hangulata, de én ezt felerősítettem, és rengeteg humorral spékeltem meg. A sztori ugyanakkor továbbra is a testvérpár rendkívül szoros kapcsolatáról szól – János és Júlia bármi áron kitartanak egymás mellett, amikor harcba indulnak a gonosz ellen.”

Wirkola nem csak a történetet értelmezte újra, hanem hősei világát is elképzelte, amely a középkori eredetű népmesére emlékeztet, de olyan vérgőzös akciók színtere, amilyeneket a modern közönség igényel. "A történet azt sugallja, hogy 300 évvel ezelőtt játszódik, de közben minden akció, karakter és fegyver iszonyúan fel van turbózva – folytatja Wirkola. – Nagyon élveztük, hogy a klasszikus világot telepakoltuk modern elemekkel, hogy minden frissnek hasson. Előszedtük azokat a cuccokat, amik minden rendes tündérmesében előfordulnak, és csavartunk egyet rajtuk.”

János & Júlia újratöltve

 

A klasszikus Grimm-mese modern akcióhorrorrá változtatásához Wirkolának két olyan erős egyéniségre volt szüksége, akik a főhősök bőrébe bújva hús-vér figurává változtatják a legendás karaktereket. Az ideális párost Jeremy Rennerben és Gemma Artertonban találta meg.

"Amikor elolvastam a forgatókönyvet, csak a fejemet fogtam a csodálkozástól: hogyhogy ez még senkinek nem jutott eszébe? – árulja el Renner. – Rengeteg kiaknáznivaló momentum volt az ötletben, és annak is nagyon örültem, hogy Tommy hagyott nekünk elég teret a karaktereink kibontakoztatásához.”

A színésznek az is nagyon tetszett, hogy a felnőtt János milyen motivációkkal teljesíti küldetését. "Juliskával elképesztő tragédiát éltek át. Szülők nélkül kellett felnőniük, a boszorkány meg akarta őket enni, ezért minden dühüket és fájdalmukat arra használják, hogy valami jót cselekedjenek.”

János eszesen és cselesen öli halomra a boszorkányok minden elképzelhető és elképzelhetetlen fegyverrel. Az ádáz akciójelenetek óriási fizikai terhet róttak a főszereplőkre, és az különösen tetszett Rennernek, hogy Wirkola elképzelése szerint a mágikus erővel bíró ellenfeleket nem is olyan egyszerű legyőzni.

"A boszorkányokkal vívott csaták minden esetben hatalmas vérfürdőt jelentenek, és a műfajban egyedülálló módon nem mindig a hősök győznek – folytatja Renner. – János és Júlia jó párszor kikap a banyáktól, ami azt jelenti, hogy naponta agyba-főbe vertek bennünket! De ettől még nagyon élveztük. Tommy mesteri módon teremtette meg a film hangulatát: az egész nagyon véres, de közben rém vicces is, így lesz belőle roppant szórakoztató kaland.”

Gemma Arterton számára a fivér-nővér kapcsolat volt a film egyik legfontosabb aspektusa, ami soha nem kerül ki a cselekmény középpontjából, akármennyi lerobbantott testrész röpködjön a levegőben. "János és Júlia szinte össze vannak nőve, ugyanakkor nagyon különböznek egymástól. Júlia az agy, János meg a legény a gáton, aki két összecsapás között poénokat gyárt és henceg. Júlia inkább szemlélődő-kutató alkat, aki meg akarja érteni a boszorkányság mibenlétét. Tökéletesen kiegészítik egymást, semmire nem mennének a másik nélkül.”

Renner és Arterton harci jeleneteit David Leitch kaszkadőr-koordinátor (és segédrendező) koreografálta, bőségesen merítve a modern akcióvígjátékok és a klasszikus tündérmesék kalandjainak tárházából. "Filmünkben az akció kőkemény, villámgyors, de legelőször is humoros – mondja Leitch. – Szeretem a Jackie Chan által tökélyre vitt akcióvígjátékot. Tommy teljesen szabadkezet adott, milyen stílust alakítsunk ki, ezért az összecsapásokat leginkább arra használtuk, hogy humorforrások legyenek és jellemezzék az adott karaktert.”

János és Júlia harci stílusa híven tükrözi személyiségüket. "János az a típus, aki előbb üt, mintsem gondolkodna – mondja Leitch. – Júlia viszont gondosan átgondol mindent.”

Bár nyitott volt mindenre, Arterton nem tapasztalt bunyósként érkezett a forgatásra. "Amikor belevágtunk, rögtön közölte, hogy 'nem vagyok ám valami kemény csaj' – emlékszik vissza Leitch. – De rengeteget dolgozott rajta, és hamar belejött.”

"Elég suta voltam, de aztán a kaszkadőrökkel szabályos kiképzőtáboron vettem részt – mondta a színésznő. – Az alapokat elég jól megtanultam, és ennek köszönhetően hangsúlyosabb a jelenlétem az akciójelenetekben. Ami kell is, mert szegény Júlia néha nagyon megszívja!”

A banya, a bíró meg Ben

 

János és Júlia legfőbb ellensége az alakváltó főboszorkány, Muriel, akit a Bond-lányként és X-Men-es hősnőként ismert Famke Janssen alakít. "Muriel az összes ronda banya fővezére – magyarázza a színésznő, aki a cselekmény során ébenfekete hajú szépségből rusnya, vérszomjas szipirtyóvá változik. – Szeretné, ha övé lenne Júlia szíve, méghozzá szó szerint.”

Muriel bosszút forral a boszorkányvadászok ellen, de nem csak rájuk veszélyes, mert mindenkinek ott árt, ahol csak tud. "Minden banyát ütök-vágok, még a saját szárnysegédeimet is” – dicsekszik a színésznő.

Míg a boszorkányok a sötétség leple alatt űzik mágikus praktikáikat, Jánosnak és Júliának van egy teljesen emberi ellensége is: Berringer, a hatalomvágyó augsburgi főbíró, akit a remekbe szabott negatív szerepeiről is jól ismert Peter Stormare alakít. "A film egyik üzenete, hogy az emberek ugyanolyan veszélyesek tudnak lenni, mint a szellemek vagy a koboldok, és ez az üzenet az én karakteremben testesül meg” – foglalja össze a lényeget Stormare.

Azért barátságosabb figura is akad: egy fiatal srác, Ben, aki a tündérmesék tején lógva ugyanúgy rajong Jánosért és Júliáért, mint a rocksztárokért a saját követőik egy boldogabb korban. Egy amerikai színész, Thomas Mann alakítja, aki Gemma Arterton szerint "a nagy vérontás közepette a felszabadító humort képviseli”.

És eljöve János a shotgunnal

 

Tommy Wirkola számára az jelentette a legnagyobb örömöt, hogy teljesen szabadon alkothatta meg János és Júlia világát. Egyetlen szempontot tartott szem előtt: "Az egésznek úgy kellett kinéznie, mint egy valódi tündérmesének. Gazdag, telített színekre volt szükségünk, amelyek megragadják a képzeletet: az erdő zöldjére, a vér vörösére és a boszorkányok ébenfeketéjére koncentráltunk.”
A tündérmesék világának minden kötelező elemét újra kellett definiálni, hogy jól illeszkedjen a modern akciókhoz és a trükkökhöz. Hogy a nézők adrenalinja végképp az egekbe szökjön, Wirkola a 3D mellett döntött. "Azt akartam, hogy a közönség teljesen bele tudjon merülni ebbe a világba, a 3D-t meg pont erre találták ki – mondja a rendező. – Annyira beszippantja a nézőt, hogy a tündérmese kellős közepén érezheti magát.”

Wirkola azt akarta, hogy a boszorkányok kegyetlenül gyorsan repüljenek a hajmeresztő üldözési jelenetekben. "A boszorkányokat mindig is seprűvel képzeltem el, de a filmben unortodox módon használják őket, lényegében repülő gyorsasági motorként.”

A rendező elképzeléseit Stephen Scott látványtervező változtatta valósággá, aki többek közt Guillermo del Toro Hellboy-filmjeinek látványvilágával szerzett magának hírnevet. A külső felvételek Németországban készültek, azon a varázslatos tájon, ahol Jancsi és Juliska meséje több száz évvel ezelőtt megszületett. Scottnak nagy örömére szolgált, hogy azokban a hátborzongatóan gyönyörű, érintetlen erdőkben építheti fel díszleteit, ahol a törött ágak úgy nyúlnak a vándor felé, mintha meg akarnák ragadni... "Középkori hangulatú rengetegeket találtunk olyan rémisztő fákkal, hogy a frászt hozták ránk” – meséli a látványtervező.

Az erdei díszletek mellett Scott és csapata felépítette Muriel barlangját is (amelyet az elrabolt gyerekek kihunyó lelkei világítanak be), az ínycsiklandozó, de gonosz Mézeskalács Házikót, és a Kőcsarnokot, ahol a film fináléjában a mindent eldöntő nagyszabású leszámolás zajlik.

Wirkola egyik kedvence a Mézeskalács Házikó lett. "Mindenkinek megvan róla a maga elképzelése – mondja a rendező. – De az biztos, hogy annyira csábítónak kell lennie, hogy két gyerek kénytelen legyen gondolkodás nélkül benyitni oda.”

"Holdfényben pillantjuk meg először – folytatja Scott. – Félig megolvadt csoki, mézeskalács falak és csillámló cukorkák csábítják a gyerekeket, de mindez csak egy rémes dolgot álcáz: hogy odabent rejtőzik a banya. A ház és a boszorkány pedig egy és ugyanaz: a gonosz megtestesülése.”

A legnagyszabásúbb díszlet a Kőcsarnok, ahol rajtaütnek a vérszomjas banyákon. E jelenet kivitelezéséhez több száz szereplőre és stábtagra, számos kamerára és darura, no meg több hektónyi művérre volt szükség. "Ezt imádtam a legjobban! – lelkendezik Wirkola. – Kinyírnak egy rakás banyát, kelepelnek a géppuskák, és elkeseredett kézitusa is van.”

A jelmezek kitalálása és kivitelezése is rengeteg kreativitást igényelt. Marlene Stewartra (Terminátor 2.) hárult ez a feladat, aki csaknem száz kosztümöt tervezett a szereplők számára. Arra törekedett, hogy J & J úgy nézzenek ki, mint az igazi mesehősök, de közben bármelyik korszak tökös fejvadászaiként is hitelesek legyenek. A jelmezek a hagyománynak megfelelően bőrből és vászonból készültek, de egyáltalán nem keltenek régies hatást. "Az egész hagyományt felrúgtuk azzal, hogy nagyon marconára vettük a figurát” – magyarázza Stewart.

A színészek több mint elégedettek voltak a kosztümjeikkel. "Az enyém egy kicsit vadócos és nagyon szexi lett, mindenki irigyelt – meséli Arterton. – Annyira imádom, hogy akár az utcára is felvenném!”

Míg az öltözékük időtlen, J & J arzenálja nagyon is a modern kor fegyvereinek pusztító erejét idézi. Wirkola steampunk, azaz retrofuturista fegyvereket képzelt el a hősök számára: olyan lőfegyvereket és íjakat, amelyek megjelenésükben réginek hatnak, de a tűzerejük elsöprő. "Megállapodtunk abban, hogy a fegyvereknek úgy kell kinézniük, mintha Jánosék maguk barkácsolták volna őket – világít rá a rendező. – Rengeteget szórakoztunk, mert teljesen őrült dizájnok születtek.”

Wirkola ahhoz is ragaszkodott, hogy a hősök fegyverzete tükrözze személyiségüket. "János kirobbanó temperamentumú, ezért legszívesebben mindenkit szétdurrantana a shotgunjával, Júlia viszont a finom, precíz megoldások híve, így neki kétlövetű számszeríja van, ami elegáns fegyver, de ugyanolyan halálos.”

"A filmben rengeteg az akció, de ugyanilyen fontos volt, hogy a nagy kaland élményével ajándékozza meg a nézőt, miközben meg is nevetteti. Vagyis továbbra is tündérmese, csak nagyon intenzív” – mondja ki a végszót Wirkola. 

 

A film szereplői

 

JEREMY RENNER-t (János) A bombák földjén (The Hurt Locker) című filmben nyújtott alakításáért Oscar®-ra jelölték. Legutóbb a Tolvajok városa (The Town) című filmért jelölték a Filmakadémia Díjára. 

Fontosabb filmjei: Jesse James megyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford (The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford), 28 héttel később (28 Weeks Later), S.W.A.T. – Különleges kommandó, A szív csalfa vágyai (The Heart is Deceatful Above all Things) A Bosszúállók (Marvel's The Avengers), Thor, Mission: Impossible Fantom Protokoll, A Bourne-hagyaték (The Bourne Legacy).

GEMMA ARTERTON (Júlia) még csak 2007-ben szerezte meg színészi diplomáját, de már elnyerte az Empire Film Best Newcomer díját, és a 2011-es BAFTA gálán Orange Rising Star-díjra jelölték.

Nemzetközi figyelmet Bond-lányként keltett először, amikor A Quantum csendjében (Quantum of Solace) Daniel Craig oldalán szerepelt.

Fontosabb filmjei: Byzantium, Tamara Drewe, Perzsia hercege: Az idő homokja (Prince of Persia: The Sands of Time), A titánok harca (Clash of the Titans), Rockhajó (The Boat That Rocked), Spíler (RocknRolla), Egy tiszta nő (Tess of the d'Ubervilles – minisorozat).

FAMKE JANSSEN (Muriel) ellenáll minden skatulyának. Nagy stúdiófilmekben ugyanolyan gyakran szerepel, mint kis, független produkciókban, és a legnevesebb rendezőkkel dolgozik együtt, bebizonyítva, hogy nem csupán napjaink egyik legszebb színésznője, hanem az egyik legtehetségesebb és legsokoldalúbb is.

Első rendezése a 2011-es Bringing Up Bobby, Milla Jovovich és Bill Pullman főszereplésével.

Válogatott filmográfiája: Elrabolva 1-2. (Taken 1-2), Kés/Alatt (Nip/Tuck – tévésorozat), X-Men 1-3., Szeretni jobb (The Treatment), Bujócska (Hide and Seek), Én, a kém (I Spy), Ally McBeal (tévésorozat), Ház a Kísértet-hegyen (House on Haunted Hill), Kísértethajó (Ghost Ship), Aranyszem (Goldeneye).

PETER STORMARE (Berringer) nevét talán nem minden néző tudja azonnal felidézni, ám szinte biztos, hogy a sokoldalú svéd színészt valahol már látta az elmúlt harminc évben, mert ennyi idő alatt több mint száz alkalommal bukkant fel filmekben, tévésorozatokban és reklámokban.

Színészi pályafutását Stockholmban, Ingmar Bergman színészeként kezdte a világot jelentő deszkákon, s miután a társulat Amerikában turnézott, itteni darabokban is szerepet kapott. Első jelentős filmszerepét az Ébredésekben (Awakening) kapta.
Fontosabb filmjei: Fargo, Az elveszett világ: Jurassic Park, A kód neve: Merkúr (Mercury Rising), Armageddon, 8 milliméter (8 MM), A nagy Lebowski (The Big Lebowski), Csokoládé (Chocolat), Bad Boys 2. – Már megint a rosszfiúk, Constantine – A démonvadász, Grimm, A szökés (Prison Break), Monk, a flúgos nyomozó, Nancy ül a fűben (Weeds – sorozat).

A film alkotói

 

TOMMY WIRKOLA (forgatókönyvíró/rendező) a Náci zombik (Dřd snř) című filmjével keltette fel Hollywood figyelmét, amelyben egy megzombult német büntetőosztag tizedeli a hegyekben a síelni, berúgni meg szexelni érkezett orvostanhallgatókat. A produkció a 2009-es Sundance Fesztivál teltházas éjféli vetítésén debütált Amerikában, és mire Wirkola másnap felébredt, már volt ügynöke és néhány telefonszáma producerektől, akiket az érdekelt, akadna-e még hasonló eredeti ötlete. Nem sokkal később találkozott a Gary Sanchez Productions (GSP) producereivel, Adam McKay-jel, Kevin Messickkel and Chris Henchyvel, akiknek előadta elképzelését Jancsi és Juliska meséjének új megközelítésű feldolgozásáról. A producereknek tetszett az ötlet, ezért beajánlották a fiatal norvégot a Paramount stúdióhoz, amely megrendelte tőle a forgatókönyvet. Két évvel később Wirkola már Berlinben forgatta nagy költségvetésű filmjét sztárokkal, 3D-ben.

Wirkola jelenleg a Holy Men című film forgatókönyvét írja szintén a Paramountnak, illetve Hellfjord című norvég sorozata amerikai remake-jének producereként tevékenykedik, mindkét minőségében a GSP égisze alatt.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK