2024.11.29., péntek - TaksonyZalaegerszeg időjárása

Archivum

Az őrzők legendája

2010. október 06. szerda, 14:10
Címkék:

 01.jpg

családi fantasy-kalandfilm, mely Kathryn Lasky azonos című bestseller-sorozatán alapul. Zack Snyder, korunk egyik legtehetségesebb filmese ezzel a munkájával animációs rendezőként is bemutatkozik. A történet főszereplője Soren, az ifjú bagoly, akit lenyűgőznek apja meséi. A mesék Ga-Húl őrzőiről szólnak, egy csapatnyi mitikus szárnyas harcosról, akik egykor nagy csatát vívtak, hogy megmentsék a bagolynépet a gonosz Tisztáktól.

 {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/1.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/2.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/3.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/4.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/5.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/6.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/7.jpg{/slimbox} {slimbox album="azorzok"}images/stories/programajanlo/film/azorzok/8.jpg{/slimbox}

 

Míg Soren arról álmodozik, hogy egy nap beáll hősei közé, bátyja, Tukk csak gúnyolódik rajta. Tukk vadászni vágyik, repülni, hogy ne Soren, hanem ő legyen apja kedvence. De féltékenysége szörnyű következményekkel jár – a két bagolyfióka leesik fateteji otthonából, egyenesen a Tiszták karmaiba. Sorenre vár a feladat, hogy néhány bátor ifjú bagoly segítségével vakmerőn szökést hajtson végre. Együtt szállnak át a tengeren, át a ködön a Nagy Fát keresve. Ez az Őrzők legendás otthona – Soren egyetlen reménye, hogy legyőzze a Tisztákat, és megmentse a bagolykirályságot.

A film eredeti változatához hangját adta Helen Mirren, Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Hugo Weaving, Emily Barclay, Abbie Cornish, Ryan Kwanten, Anthony LaPaglia, Miriam Margolyes, Sam Neill, Richard Roxburgh és David Wenham.
Az őrzők legendáját Snyder John Orloff és Emil Stern forgatókönyvéből rendezte, amely Kathryn Lasky azonos című regényfolyamán alapul. A film producere Zareh Nalbandian, executive producer Donald De Line, Deborah Snyder, Lionel Wigram, Chris deFaria, Kathryn Lasky és Bruce Berman.
A film látványtervezője Simon Whiteley, művészeti rendezője Grant Freckelton, vágója David Burrows, digitális supervisor Aidan Sarsfield és Ben Gunsberger, animációs rendező Eric Leighton, previz & lensing rendező David Scott, a sztoricsapat vezetője Alexs Stadermann, a hangvágó és hangdesign csapat vezetője Wayne Pashley, animációs supervisor Alex Weight, karakter supervisor Damien Gray, környezet supervisor Greg Jowle, zeneszerző pedig David Hirschfelder.

A FILMRŐL

“Az vagy, amit álmodsz...”

AZ ŐRZŐK ÚTJA: KÖNYVBŐL A FILMVÁSZONRA

Soren, a kisbagoly nagy útra indul álmai nyomában… és rájön, hogy álma valóság. Részese lesz a legendának, melyet apja esti meséiből oly jól ismer. Soren utazásai során megismeri önmagát, barátokat szerez – megkeresi Ga-Húl őrzőit, és megküzd a gonosz Tisztákkal, hogy megvédje a szabadságot, megerősítse a gyengéket, és legyőzze a gonoszt.
“Hát nem arról álmodozik minden kissrác, hogy főszereplő lesz a kedvenc történetében? – kérdi Zack Snyder rendező. – Filmünkben van egy ifjú bagoly, aki szeretné megtalálni a legendás harcosokat, akikről születése óta oly sokat hallott. És mikor a történetek igaznak bizonyulnak, elindulnak a kalandok.”
“Zack stílusa, filmjei látványvilága egészen egyedi, és ez ránk, az Animal Logic-ra is igaz. Az első perctől nagyon egymásra találtunk” – mondja a film producere, az Animal Logic cég igazgatója, Zareh Nalbandian.
Nalbandian komoly tapasztalatokkal bír, hiszen ő volt a producere az Oscar-díjas Táncoló talpak-nak. 500 fős stábot verbuvált, köztük egy csapat komputeranimációs szakembert, hogy Az őrzők legendájá-t 3D-ben filmre vigye.
“Nem úgy gondolunk a filmjeinkre, mint animációs filmekre – folytatja. – Zack sem azért vállalta a rendezést, hogy animációs filmet csináljon, hanem egy remek fantasy kalandfilmet, mely történetesen animációs közegben játszódik. A hangsúly azon volt, hogy a látvánnyal lenyűgözzük a közönséget.”
Snyder, aki ezt megelőzően olyan epikus akciófilmeket rendezett, mint a 300 és a Watchmen, ezt a filmjét is személyes okokból forgatta. “Tudom, hogy közhelyesen hangzik – mondja a rendező -, de a gyerekeim mindig azzal nyaggattak, mikor nézhetik meg már végre egy filmemet. Nagyon tetszett az ötlet, hogy az Animal Logic csapatával dolgozhatok. A Táncoló talpak bizonyos részei művészi szempontból forradalmian újak voltak.”
A filmkészítők akkor bukkantak a hősies baglyok történeteire, mikor Lionel Wigram executive producer felfedezte Kathryn Lasky 15 kötetes regényfolyamát, Az őrzők legendájá-t. Azonnal látta, milyen filmes lehetőségek rejlenek benne, így a művet gyorsan Donald De Line producer figyelmébe ajánlotta.
    “Jóllehet néhány filmje sötétebb dolgokról szól, azért Zack-nek van egy varázslatos gyermeki énje is – jegyzi meg De Line. – Igazi művész, s ebben a filmben egészen új oldaláról mutatkozik be. Nagy akciójelenetek, szárnyaló teremtmények, hatalmas csaták – mindez 3D-animációban, 3D-ben felvéve – ez számára is hatalmas élmény volt.”
    “Ez egy kalandfilm – földön, vízen, levegőben. A legjobban úgy tudtuk mindezt megjeleníteni a vásznon, ha 3D-ben forgatunk, méghozzá komputeres animációval” – erősíti meg Snyder.
    Lasky, az eredeti regények szerzője – s egyben a film executive producere – áldását adta a filmesek munkájára. “Mikor megnéztem a filmet, egy álom vált valóra – mondja. – Nem hittem a szememnek: Zack Snyder ragyogóan vitte vászonra Ga-Húl meséjét, s közben hű maradt az általam teremtett világhoz. Magával sodort Az őrzők legendája!”
    Snyder most először merészkedik az animáció birodalmába. Így lelkesedik: “Az animáció nem más, mint filmkészítés – határok nélkül. Mikor felismertem, milyen lehetőségek rejlenek ebben a filmben, s hogy mindent olyanra formálhatunk, amilyenre megálmodtuk – alig vártam, hogy valóra is váltsuk.”

“Eddig csak szavak bizonyították
az Őrzők létezését, mégis hittem bennük.”

A BAGLYOK ANIMÁLÁSA

Az animációs műfajban kézzelfogható módon semmi sem létezik a film elkészítése előtt. Így hát a rendező és a művészeti részleg feladata, hogy megálmodja, milyen lesz a filmben ábrázolt világ, és milyenek lesznek az azt benépesítő teremtmények. Az egyszerű ceruzarajzot egyszerű animációvá transzformálják, ezt követik a figuratervek, az izomzat, s végül a mozgó testrészek, tollazat. Ez egy hosszú, fokozatos és néha embertpróbáló folyamat.
Ez egyáltalán nem rettentette el Snydert. “Az első értekezlettől kezdve nagyon lelkesen figyeltem, hogyan kelnek életre a figurák és a helyszínek – emlékszik vissza. – Most is ezt érzem minden egyes új lépésnél.”
A művészek üres lappal kezdték munkájukat. Először megpróbálták elképzelni, hogyan látja egy bagoly a világot. Hiszen ők éjszakai lények, és a történet nagy része éjszaka játszódik. Az ő napjuk a hold. Simon Whiteley látványtervező és Grant Freckelton művészeti vezető (a 300 Oscar-díjas trükkmestere) behatóan tanulmányozták a különféle bagolyfajtákat, illetve a helyszíneket, melyek összessége adja majd az Őrzők világát.
“Szeretem, ha a dizájn a történetet szolgálja, ha a vásznon látható kép érzelmet vált ki a nézőből – mondja Freckelton. - Simon határozta meg a dolgok formáját – hogyan nézzenek ki a baglyok, a fák, az épületek stb. -, míg én inkább arra figyeltem, hogyan legyen világítva egy-egy jelenet, milyen legyen a film hangulata, a képek tónusa. Szó szerint mindennap ott ültünk egymás mellett arról elmélkedvén, milyen lehet ez a világ. Például, ha a baglyoknak páncéljuk van, az miben különbözik az emberétől? Ha sisakjuk van, az hogyan működik, ha 180 fokban fordul a fejük? Itt jönnek képbe a csatakarmok és a sisakok.”
Whiteley, aki felkeresett egy bagolymenedéket Angliában, és a forgatás során maga is bagolyszakértővé vált, így beszél: “Mikor a menedékben a baglyokkal foglalkoznak, azonnal kitűnik, hogy szinte emberi személyiségük van. Vannak boldog baglyok, morcos baglyok, dühös baglyok, barátságos baglyok. Némelyikük olyan, mint egy háziállat: simogathatod, szeret emberek között lenni. Mindegyik fajtát lefilmeztük repülés, futás, evés, fürdés közben, és innen mintáztuk a figurákat a filmben.”
A látványtervezők létrehoztak egy “bagolysulit” az animációs csapat részére. Mindent megtanítottak nekik a baglyokról, elvitték őket Sydney múzeumaiba és a helyi állatkertekbe. A baglyok figuratervét valódi bagolycsontvázakból alkották meg. Az animátorokat megtanították rá, hogyan gondolkodik, cselekszik, mozog egy bagoly.
“Tanulmányozni kell őket, hogy felfedezhessük a figurákat alkotó apró nüanszokat – mondja Nalbandian. – A stábtagoknak bagollyá kell átlényegülni, hogy életre kelthessék a figurákat a vásznon.”

 “Egy családban mindenkinek megvan a szerepe.”

A LEGENDA HANGJAI

    Az egyik jófiú Soren – a főszereplő. Egy gyöngybagoly, aki Tyto erdeiben nevelkedett, aki hisz a Ga-Húl őrzőinek – e legendás harcosoknak – a legendájában. Az őrzők egy csapatnyi mitikus bagoly, akik megesküdtek, hogy megjavítják, ami elromlott, megküzdenek a gonosszal, és minden bajtól megvédik a bagolykirályságot.
Mikor Sorent és bátyját, Tukkot elfogják a Tiszták – a gonosz baglyok, akik igájukba akarják hajtani a nem “elit” tytókat, az elitekből pedig katonákat akarnak faragni – Soren azt reméli, hősei nem csak hogy léteznek, de rájuk találhat, és segítségül hívhatja őket a bagolynemzetség megsegítésére.
A történet hősének hangján Jim Sturgess brit színész szólal meg. “Jim hangjából érezni a csodálkozást – mondja Snyder. – A realisták világában Soren mer álmodni, és Jim erre nagyon ráérzett.”
Sturgess először félt kicsit a szinkronizálástól, de hamar beletanult. “Eléggé fura volt látni, hogy a hangom egy bagolyarcból jön ki – mosolyog Sturgess. – A szemei elmesélik a történetet, pont úgy, mntha az én arcom lenne a vásznon.”
Soren első riválisa nem egy Tiszta, hanem bátyja, Tukk, aki irigyli, hogy Soren olyan ügyesen repül. Szerinte a történetek, melyeket apjuk az Őrzőkről mesél, fárasztóak. “Mikor Tukkot elviszik a Tiszták, hamar megtetszik neki az ötlet, hogy katonának állhat, hogy végre fontosabb lehet az öccsénél – mondja Deborah Snyder. – De Soren továbbra is hisz Tukk megváltásában, hogy visszafordíthatja Tukkot.”
A csökönyös bagolyt Ryan Kwanten szólaltatja meg. “Tukk amolyan gyötrődő karakter – jegyzi meg a színész. – Hiába ő az idősebb, öccsének jobb képességei vannak. Mikor Níra, a Tiszták királynője megkörnyékezi, és egekbe magasztalja csak mert tyto – Tukk ekkor sebezhető, és könnyedén manipulálható.”
Nem ez az első eset, hogy Helen Mirren – Níra szerepében – uralkodót alakít. Ő a Tiszták mindenható vezetője, hófehér tollakkal, jéghideg, csábító szemekkel. “Ki lehetne jobb királynő, kinek a hangja királyibb, mint Helen Mirrenné?” – mosolyog Zack Snyder.
Wigram szerint “Helen kizárólag a hangjával valami olyan különöset ért el… Níra az ő előadásában nemcsak imádnivaló gonosztevő, de a gonoszságot vonzóvá is teszi.”
“Níra becsvágyó, okos, de a gondolkodása elég faramuci. Ettől olyan veszélyes – állítja Mirren. – Manipulátor egy autokrata diktatúrában, és ő ezt imádja. Fensőbbrendűnek érzi magát, mindent jobban tud, mindenkinél jobban kormányoz – valószínűleg még a férjénél, a Tiszták királyánál is jobban. Más hangokat meg sem hall.”
Van valaki, aki titokban ellent mer mondani Nírának: Dudú, az északi bagoly. A Tiszták egykor nagy dolgokat ígértek neki, de ezeket nem teljesítették. Dudú úgy dönt, ellenük fordul. Segít Sorennek és Gülfinek megszökni az árva baglyoknak fenntartott Szent Ególiusz Akadémiáról. Ez egy szörnyű hely, ahová száz meg száz ifjú baglyot kényszerítenek a Tiszták.
Hugo Weaving két műszakban dolgozott, hiszen egyfelől Soren és Tukk apját, Noctust, másfelől Dudút is ő alakítja. “Dudú be nem váltott ígéret maradt – mondja Weaving a bagolyról, aki életét kockáztatja, hogy az ifjaknak segítsen. – Családjával zsarolták, ezért sokáig behódolt. De most olyan korszakba lépett, mikor készen áll visszavágni, bármibe is kerül.”

“Idáig eljöttetek…hát rajta…nézzetek fel az égre. És szálljatok!”

A REPÜLÉS MEGTEREMTÉSE

Nincs is tán csodásabb tulajdonsága a baglyoknak, mint hogy képesek némán repülni – észrevétlenül suhanni, és újra eltűnni az éjszakai égbolton. A filmalkotók tudták, hogy az egyik legfontosabb feladatuk az lesz, hogy a madarak repülésének szépségét visszaadják a vásznon. Zack Snyder szerint: “Az animátorok elképesztő munkát végeztek. Új magasságokra repítették a baglyokat – képletesen és szó szerint.”
Az animátorok úgy emelték az égbe a baglyokat, hogy először lemásolták a szárnyak ívét. Bonyolult folyamat volt, modelleket építettek, aztán betáplálták őket a komputerbe. “Ha látsz egy baglyot repülni, kizárni-összezárni a szárnyait, olyan természetesnek és erőlködésmentesnek tűnnek a mozdulatai. De mikor közelebbről megvizsgálod, látni, hogy mennyi minden szükséges hozzá” – tűnődik Damien Gray karakter-supervisor.
Akár csapdosnak a szárnyukkal, hogy felemelkedjenek, vagy felgyorsuljanak, akár a légáramlatokon ülnek, “lényeges volt, hogy a szárnyak mozgása folyamatosnak tűnjön, ne merevnek – folytatja Gray. – A szárnyak tartása állandóan változik, így hajtják előre a baglyot a levegőben, és nyilvánvalóan egész más, mikor a bagoly földet ér. Rájöttünk, ki kell fejlesztenünk egy módszert, amelynek segítségével az animátorok organikusan tudnak váltogatni a fenti állapotok között.”
Mégis, a baglyok animálásában az aprólékos dolgok jelentették a legnagyobb kihívást. Méghozzá a tollak. Számtalan sok van, mindenféle színben, alakban, méretben, textúrában. A tollak renderelése a tartalom és a forma valódi egységét követelte meg.
A művészeti részleg kifejlesztett egy ún. “bagoly-ergonómia” eljárást a filmhez. Ez garantálta, hogy a karmok tényleg képesek legyenek szorításra, s hogy baglyok és a dolgok a környezetükben a természet törvényeinek megfelelően illeszkedjenek egymáshoz.
“Amit ezek a srácok az Animal Logic-nél véghezvittek, az szerintem forradalmi – állítja Snyder. – Amit elértek, az nem csak megfelelt az elvárásaimnak, de túl is szárnyalta őket. Ők tették lehetővé, hogy valami egészen egyedi szülessen itt.”

“Úton vagyunk a Húl-tenger felé.
Megtaláljuk Ga-Húl őrzőit.”

A BAGOLYKIRÁLYSÁG TERVEZÉSE

Az őrzők legendája egy olyan fantasztikus vidékre repít, ahol mindent a szárnyas hősök és gonosztevők uralnak.
Noha Kathryn Lasky könyveiben többször is megemlítődnek az emberek, Snyder azt szerette volna, hogy a filmbéli világ emberi kéztől érintetlen legyen, kizárólag ősi bagoly- és állatkultúrák lakják. Whiteley magyarázat szerint: “Ha épített vagy vésett struktúrákkal találkozunk, azokat baglyok alkották bagoly-szerszámokkal. Nem kell, hogy ezek a földből nőjenek ki, Vascsőrű kastélyát például egy hatalmas barlang mennyezetébe vájták.”
Snyder elképzelésének megfelelően a tervezőcsapat referencia-helyszíneket kezdett keresni. “Az a jó Ausztráliában, hogy sok a vad, érintetlen táj. Tasmánia sziget a kontinenstől délkeletre, partjait az Indiai- és a Csendes-óceán mossa, vad időjárás uralkodik itt, a fények elképesztőek, tökéletes a baglyoknak. Nagy területek érintetlenek, ősi erdők, folyók, havasok, tavak – nyers elemek, pont amilyeneket kerestünk. A Tyto erdőt, Soren otthonát Tasmánia tavairól mintáztuk” – magyarázza Whiteley.
A csapat helikopterekkel körberepülte a tavakat, majd ki a tengerre, a tölcsértorkolatokhoz. “A sziget túloldalán ott a Raoul-fok, egy sziklaoszlopos partvidék. Ez a filmben akkor jelenik meg, mikor hőseink találkoznak az Echidnával.”
Noha a tervek a valóságban gyökereznek, Snyder és animátorai nem szorítkoztak puszta fotorealizmusra. Egy lépéssel feljebb vágytak, ők úgy hívják: hiperrealizmusra. Freckelton szerint “a filmben ha valami feltűnik, remélhetőleg meggyőző, valóságos lesz. De mivel a baglyok éjjeli lények, és a történet nagyja éjszaka játszódik, nem mindig engedhettük meg magunknak a nappali verőfényt. Gyakran csak holdfényünk volt, ezt úgy turbóztuk fel, mintha a hold örökké teli lenne, és két oldalról érné a figurák arcát, sőt talán mögülük is érkezne. A hátteret ugyanakkor sokkal sötétebbre vettük. A hangulat ettől komorabb lett, amitől a baglyok is jobban életre keltek.”

“Őrzők! Erősítsük meg eskünket! Csatába!”

FÉNYKÉPEZÉS ÉS KOREOGRÁFIA

Snyder élőszereplős filmekhez szokott, egész életében kamerával dolgozott, így jól ért hozzá. De Az őrzők legendájá-ban nincs kamera. Animációs film, mely virtuális kamerákkal rögzíti az animált figurákat.
David Scott - a previz & lensing eljárás rendezője - és csapata találta ki a film kameramozgásait. Nagyon izgultak, hogy egy Snyder-kaliberű rendezővel dolgozhattak. “Zack olyan élőszereplős esztétikát hozott magával, amit animációban ritkán látni. Mindene a kamera. Sokat beszéltem vele, hogy milyen is a stílusa, milyen lencséket szeret, hova rakja a kamerát. Ennek alapján összeállítottam egy vizuális bibliát, amely lényegében útmutató Zack Snyder stílusához.”
Scott szerint fontos volt, hogy “a kamerák igazinak tűnjenek. Ha kocsis jelenetünk volt, azt kellett éreznünk, hogy valaki tolja a kocsit, ha kézikamerás jelenetünk volt, úgy kellett igazítanunk a dolgot, mintha igazi kézikamerával dolgoztunk volna. Ugyanez igaz a darus felvételekre. Zack nagyon pontosan megmondta, mikor akarja lelassítani a dolgokat, mikor akarta részleteiben mutatni az akciót.”
“Azt szerettük volna, ha ennek a filmnek a felvételi módja valami egészen új az animációs szakmában – mondja Deborah Snyder. – A kamerát egy animációs filmben akárhová teheted, Zack mégis azt kérte, oda tegyük, ahová normális esetben egy játékfilmben tennénk. Mivel a legtöbb jelenet holdfényben játszódik, kicsi a mélységélesség. Ettől és a kamerakezeléstől a filmünk stílusa egészen különös.”
Snyder ahhoz is ragaszkodott – ami újdonság az animációban -, hogy összeállítson egy “bagoly-kaszkadőrcsapatot”. Ez a csapat előadta a koregrafált csatajeleneteket, amiket aztán az animátorok lefordítottak a számítógép nyelvére.

“Az álmaim megerősítenek.
Elvezetnek az őrzőkhöz.”

A BAGLYOK HANGSZERELÉSE

    Soren és az Őrzők epikus kalandjait Zack Snyder választása szerint David Hirschfelder kísérőzenéje festi alá. “Lehetőséget kaptam, hogy a hős utazását zenével meséljem el – mondja Hirschfelder. – A zene tükrözi Soren álmait, vágyait, kicsiben indul, és egyre nagyobb lesz.”
    “David gyönyörűen megragadta a film tematikáját, kiegészíti az akciót és az érzelmeket egyaránt” – mondja Snyder.
    A zeneszerző különösen lelkes volt, hogy a figurák a történetben baglyok. “Van valami rejtélyes a baglyokban, valami nagyon kísérteties. Olyan sok jelkép kötődik hozzájuk, erősek, hatalmasak, ahogy szállnak.” – Hogy mindezt zenében is visszadja, Hirschfelder természetes hangokat használt, sok-sok fúvóst a levegő, a repülés kifejezésére.” – A nagyzenekari hangzást ugyancsak igénybe vette a történet mágikus oldalának kifejezésére.
 
A SZEREPLŐK


HELEN MIRREN (Níra) Stephen Frears A királynő című filmjében II. Erzsébetet keltette életre – alakítását többek között Oscar-díjjal és Arany Glóbusszal jutalmazták. Idén újból jelölték mindkét elismerésre a The Last Station-ért, amelyben Tolsztoj feleségét játssza. Elismeri színpadi színésznő, Royal Shakespeare Company tagja. Fontosabb filmjei: Excalibur; A Moszkitó-part (The Mosquito Coast); A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője (The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover); György király (The Madness of King George) – ezért Oscarra jelölték; Gosford Park – újabb Oscar-jelölés; Felül semmi (Calendar Girls); A nemzet aranya: Titkok könyve (National Treasure: Book of Secrets); Tintaszív (Inkheart); A dolgok állása (State of Play).
 
GEOFFREY RUSH (Ezylryb) az egyik legismertebb ausztrál színész, Londonban és Párizsban tanult. A nemzetközi közönség a Ragyogj! (Shine) című filmben ismerte meg – alakításáért többek között Oscar-díjjal és Arany Glóbusszal jutalmazták. Fontosabb filmjei: Sade márki játékai (Quills), Szerelmes Shakespeare (Shakespeare in Love) – ezért Oscarra jelölték, A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átka (Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl), melynek negyedik részében is feltűnik majd, München (Munich), Kegyetlen bánásmód (Intolerable Cruelty), Ned Kelly – A törvényen kívüli (Ned Kelly), Frida, A panamai szabó (The Tailor of Panama).

JIM STURGESS (Soren) az ifjú brit színész Julie Taymor Beatles-musicaljében tűnt fel: Across the Universe – Csak a szerelem kell. További filmjei: Fifty Dead Man Walking, 21 – Las Vegas ostroma (21), Crossing Over, A másik Boleyn lány (The Other Boleyn Girl).

    HUGO WEAVING (Noctus / Dudú) nem más, mint Smith ügynök a Mátrix-sorozatból. Ausztrál filmes és színpadi színész, hangját gyakran kölcsönzi animált karaktereknek. Fontosabb filmje: V mint vérbosszú (V for Vendetta), A gyűrűk ura-trilógia (The Lord of the Rings), Farkasember (The Wolfman), Kis hal (Little Fish), Priscilla – A sivatag királynőjének kalandjai (The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert).

EMILY BARCLAY (Gülfi) ausztrál / új-zélandi színésznő. Az Apám sufnija (In My Father’s Den) című filmért több díjat és jelölést begyűjtött. További filmjei: Külvárosi káosz (Suburban Mayhem), Emberrablók (Kidnapped), A némaság ára (The Silence).
   
    ABBIE CORNISH (Otulissza) ausztrál színésznő. A Cigánykerék-ben (Somersault) Sam Worthington, a Candy-ben Heath Ledger volt a partnere. Mindkét alakításáért az ausztrál filmkritikusok az év legjobb színésznőjévé választották. További filmjei: Bright Star, A sereg nem enged (Stop-Loss), Bor, mámor, Provence (A Good Year), Egy tökéletes nap (One Perfect Day).

RYAN KWANTEN (Tukk) ausztrál színész, a True Blood – Inni és élni hagyni című tévésorozat egyik állandó szereplője. További szerepei: Red Hill, Halálos hallgatás (Dead Silence), Flicka, Tajtékhíd (Liquid Bridge).

ANTHONY LAPAGLIA (Dereng) a Nyomtalanul (Without a Trace) tévésorzat sztárja, korábban a Dumagép-ben (Frasier) is állandó helye volt. Főbb filmjei: A kárhozat útja (Road to Perdition), Igazság helyett (The Salton Sea), Lantana – A szövevény (Lantana), Ősz New Yorkban (Autumn in New York), Zsaruszerencse (Phoenix), A világ második legjobb gitárosa (Sweet and Lowdown), Segítség, karácsony! (Mixed Nuts), Harapós nő (Innocent Blood).

MIRIAM MARGOLYES (Szisszen asszony) angol színésznő, sok-sok filmhez kölcsönözte hangját. Fontosabb munkái: Harry Potter-sorozat, Csodálatos Júlia (Being Julia), Szabadság, szerelem, A napfény íze (Sunshine), Halhatatlan kedves (Immortal Beloved), Hölgyek levendulában (Ladies in Lavender), Az ártatlanság kora (Age of Innocence), Yentl.

    SAM NEILL (Allomér) az egyik legismertebb ausztrál színész, a Halálos nyugalom (Dead Calm), A zongoralecke (The Piano) és a Jurassic Park sztárja. Fontosabb filmjei: Bőség (Plenty), Kis hal (Little Fish), Vadászat a Vörös Októberre (The Hunt for Red October); A világ végéig (Until the End of the World); A suttogó (The Horse Whisperer); A kétszázéves ember (Bicentennial Man), vagy legutóbb a Daybreakers.

    RICHARD ROXBURGH (Boron) ausztrál színész, színpadi rendező. Több mint 25 filmben játszott, a legtöbben a Moulin Rouge-ból és a Van Helsing-ből ismerhetjük. Fontosabb filmjei: Lopakodó (Stealth), A szövetség (The League of Extraordinary Gentlemen), Játék és szenvedély (Oscar and Lucinda), Mission: Impossible II, Romulus, az apám (Romulus My Father), Hideg csontok (Fragile), Az “igazi” (One and Only), Az utolsó ősz (Last September).

DAVID WENHAM (Kotor) Ausztráliában már sztárnak számított, amikor a nemzetközi közönség is megismerte A gyűrűk ura-trilógiában (The Lord of the Rings) és a Moulin Rouge-ban. Fontosabb filmjei: Közellenségek (Public Enemies), Ausztrália (Australia) 300, Van Helsing, The Children of Huang Shi, Házasélet (Married Life), Az ajánlat (The Proposition), Egyenesbe jövünk (Getting Square), Orosz menyasszony (Russian Doll).

ADRIENNE DEFARIA (Eglantina) hatéves, az óvodai színjátszókörben szerepel. Tűzoltó, elnök vagy ballerina szeretne lenni. Még nem döntötte el.

JOEL EDGERTON (Vascsőrű) televíziós és színházi munkáin túl több mint 20 filmben szerepelt. Ezek: Star Wars: II. rész - A klónok támadása (Star Wars Episode II: Attack of the Clones), Star Wars: III. rész - A Sith-ek bosszúja (Star Wars III: Revenge of the Sith), Arthur király (King Arthur), Füstölgő ászok (Smokin’ Aces), Ned Kelly – A törvényen kívüli (Ned Kelly), Mr. Tűsarok (Kinky Boots), Szikrázó éjszaka (The Night We Called it a Day), Kemény meló (The Hard Work).

DEBORRA-LEE FURNESS (Barran) Hugh Jackman felesége, színész, rendező. Ausztráliában, Amerikában és Angliában dolgozik. Filmjei: Gyönyörű (Beautiful), Alvajárók (Sleepwalking), Vízbe fojtott bűnök (Jindabayne), Eltévedt lelkek (Stories of Lost Souls), Angel Baby, Homo Faber.

AZ ALKOTÓK


ZACK SNYDER (rendező) reklámokat és videoklipeket rendezett. Első mozija A holtak hajnala (Dawn of the Dead), Romero klasszikusának remake-je volt, melyet a 300, ez a korszakalkotó képregény-feldolgozás követett. 2009-ben a Watchmen – Az őrzők (Watchmen) című képregényt adaptálta a mozivászonra. Következő filmje a Sucker Punch lesz, és már írja a Xerxész kalandjait feldolgozó 300-folytatást. Snyder és producer felesége, Deborah Snyder cégükön, a Cruel and Unusual Films-en keresztül készítik filmjeiket a Warner Brothers számára.

ZAREH NALBANDIAN (producer) a 300-on és a Sucker Punch-on is együtt dolgozott Snyderrel. A hetvenes évek óta készít speciális effektusokat. 1991-ben alapította az Animal Logic nevű cégét, amely olyan animációs / trükkfilmekben működött közre, mint a Táncoló talpak (Happy Feet), A képlet (Knowing); Ausztrália (Australia), Moulin Rouge, A hős (Hero), A Mátrix (The Matrix), A repülő tőrök klánja (House of Flying Daggers).

JOHN ORLOFF (forgatókönyvíró) Az elit alakulat-ért (Band of Brothers) Emmy-, a Hatalmas szív-ért (A Mighty Heart) Independent Spirit-díjra jelölték. Jelenleg Roland Emmerich forgat filmet Anonymous című forgatókönyvéből, mely Shakespare műveinek szerzőségét kérdőjelezi meg.

EMIL STERN (forgatókönyvíró) ausztrál író, New Yorkban tanult. Filmjei: In Bloom, Tenderness (Russell Crowe-val), Szemvillanás alatt (The Life Before Her Eyes) Uma Thurman-nel.
 
KATHRYN LASKY (szerző / executive producer) Lasky írta Az őrzők legendája 15 kötetes könyvváltozatát. Karrierje során több mint 120 gyermek és ifjúsági könyvet írt – ezek összesen több mint 11 millió példányban keltek el. Számos díj nyertese.

DONALD DE LINE (executive producer) 20 éves filmipari karrierje során Hollywood legtehetségesebb embereivel dolgozott együtt. Filmjei: Spancserek (I Love You Man), Hazugságok hálója (Body of Lies), A szerv (Observe and Report), Az olasz meló (The Italian Job) – ez volt első komoly sikere producerként. Ezt megelőzően De Line a Paramount Pictures és a Touchstone Pictures elnökeként dolgozott. Vezetése alatt a Touchstone filmjei több mint 2.5 milliárd dollárt jövedelmeztek világszerte, és 24 Oscar-jelölést gyűjtöttek be.

DEBORAH SNYDER (executive producer) Zack Snyder rendező felesége, producere. Közös filmjeik: 300, Watchmen – Az őrzők (Watchmen), Sucker Punch. Jelenleg is több film előkészítésén dolgoznak közös cégükben, a Cruel and Unusual Films-ben.

LIONEL WIGRAM (ötletgazda / producer) évekig a Warner Brosnak dolgozott, ahol többek között a Harry Potter-franchise felügyelete is hozzá tartozott. 2006-ban hozta létre saját, Wigram Productions nevű cégét, mely kizárólagos szerződést kötött a Warnerrel. A brit producer változatos pályája során főleg filmtervek fejlesztésével foglalkozott. Legutóbbi filmje a Guy Ritchie-féle Sherlock Holmes.

CHRIS DEFARIA (executive producer) a Warner Brothers egyik alelnöke, hozzá tartoznak a vizulis effektusok és az animációs nagyjátékfilmek. Filmjei: a Harry Potter-sorozat, A sötét lovag (The Dark Knight), Legenda vagyok (I Am Legend), Ahol a vadak várnak (Where the Wild Things Are), Watchmen – Az őrzők (Watchmen), Sherlock Holmes, A titánok harca (Clash of the Titans), 300, Táncoló talpak (Happy Feet), Kutyák és macskák (Cats and Dogs).

BRUCE BERMAN (executive producer) a Village Roadshow Pictures elnöke, s ilyen minőségében a Warner Bros egyik fő beszállítója. Korábban a Warnernek dolgozott, majd független producer lett. Fontosabb filmjei: Csak egy kis pánik (Analyze This), Mátrix (The Matrix), Beépített szépség (Miss Congeniality), Ocean’s 11, Titokzatos folyó (Mystic River), Gran Torino. Legutóbbi filmje a Guy Ritchie-féle Sherlock Holmes.

SIMON WHITELEY (látványtervező) a BBC-nél kezdte karirerjét, majd művészeti rendezőként és látványtervezőként olyan Animal Logic-filmeken dolgozott, mint a Táncoló talpak (Happy Feet), Babe 1-2., A Mátrix (The Matrix), Az őrület határán (The Thin Red Line), Moulin Rouge.

GRANT FRECKELTON (művészeti rendező) 1998-ban csatlakozott az Animal Logic csapatához. A 300-ért Satellite-díjat kapott. Filmjei: Mátrix – Újratöltve (Matrix: Reloaded), Harry Potter és a tűz serlege (Harry Potter and the Goblet of Fire), Moulin Rouge, Garázsrock (Garage Days), 1200 mérföld hazáig (Rabbit-Proof Fence).

DAVID BURROWS (vágó) az ír szakember vágóasszisztensként dolgozott: Michael Collins, Bosszúállók (The Avengers), Moulin Rouge, A csendes amerikai (The Quiet American), mielőtt 2004-ben csatlakozott az Animal Logic csapatához. Első önálló munkája a Táncoló talpak (Happy Feet) volt.

AIDAN SARSFIELD (digitális supervisor) 1999 óta az Animal Logic csapatát erősíti. Filmjei: Moulin Rouge, a Mátrix-sorozat (The Matrix), Táncoló talpak (Happy Feet), 28 héttel később (28 Weeks Later).

BEN GUNSBERGER (digitális supervisor) Ausztráliában és az USA-ban dolgozott olyan filmeken, mint a Mátrix-trilógia (The Matrix), a Shrek és a Táncoló talpak (Happy Feet). Az Animal Logic-nál dolgozik.

ERIC LEIGHTON (animációs rendező) stop-motion animátorként kezdte karrierjét, első egész estés filmje a Robotzsaru 2. (Robocop 2) volt. Oscar-díjra jelölték a Karácsonyi lidércnyomás (The Nightmare Before Christmas) trükkjeiért. Egyik rendezője volt a Dínó-nak (Dinosaur). További filmjei: Coraline és a titkos ajtó (Coraline) és a Peter Jackson-féle King Kong.
   
DAVID SCOTT (previz & lensing rendező) 40 részt rendezett az Emmy-díjas, Animalia című CGI-animációs sorozatból. További munkái: A gyűrűk ura-trilógia (The Lord of the Rings), Táncoló talpak (Happy Feet), Superman visszatér (Superman Returns, Ausztrália (Australia).

ALEXS STADERMANN (a sztoricsapat vezetője) 13 évig dolgozott a Walt Disney Animation-nél Sydney-ben, majd rövid ideig az Aardman Animation-nél Londonban. Filmjei: Az oroszlánkirály 2. (The Lion King 2), A dzsunge könyve 2. (Jungle Book II), Visszatérés Sohaországba (Return to Neverland), Bambi 2. (Bambi II), Tarzan 2. (Tarzan II).

WAYNE PASHLEY (a hangvágó- és hangdizájn-csapat vezetője) Big Bang Sound Design elnök-tulajdonosa. Filmjei: Zöldkártya (Greencard), Félelem nélkül (Fearless), Lorenzo olaja (Lorenzo's Oil), Babe, Játék és szenvedély (Oscar & Lucinda), A krokodilvadász – Mentsd a bőröd! (The Crocodile Hunter: Collision Course), Kötelező táncok (Strictly Ballroom), Ausztrália (Australia), Táncoló talpak (Happy Feet).

ALEX WEIGHT (animáció-supervisor) 13 éve foglalkozik 3D-animációval, 2001 óta az Animal Logic munkatársa. Filmjei: A krokodilvadász – Mentsd a bőröd! (The Crocodile Hunter: Collision Course), Az őserdő hőse 2. (George of the Jungle 2), Táncoló talpak (Happy Feet), A romok (The Ruins).

DAMIEN GRAY (karakter-supervisor) 2003 óta az Animal Logic munkatársa, korábban az Atarinál dolgozott. Legfontosabb munkája a Táncoló talpak (Happy Feet).

GREG JOWLE (környezet-supervisor) a kanadai szakember 1998 óta dolgozik a Catapult Productions-nál. Filmjei: Vadkaland (The Wild), Hangya boy (The Ant Bully), Csimpilóták (Space Chimps).

DAVID HIRSCHFELDER (zeneszerző) kétszer jelölték Oscar-díjra: Ragyogj! (Shine), Elizabeth. Kétszer nyert BAFTA-díjat, egyszer a- Kötelező táncok-ért (Strictly Ballroom), egyszer az Elizabeth-ért. Fontosabb filmjei: Ausztrália (Australia), The Children of Huang Shi, Elizabeth: Az aranykor (Elizabeth: The Golden Age), Örvénylő vizeken (Weight of Water), Női vonalak (Hanging Up), A nő kétszer (Sliding Doors).

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK