2024.07.06., szombat - CsabaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Matúrakörkép: Bibó, Vajda, Közgáz

2012. május 25. péntek, 14:41
Címkék:

Az érettségi tapasztalatairól lapunknak nyilatkozó igazgatók szerint a kétszintű érettségi rendszere mostanra már jól bejáratódott, a pedagógusoktól már nem igényelt külön felkészülést, a stabilnak mondott szisztéma. A felvételik szakiránya sehol sem mutat lényeges eltérést az előző évekhez képest.

erettsegi 1

Az emelt szintű érettséginek nagyobb lett a presztízse


Siszler Katalin, a Keszthelyi Közgazdasági Szakközépiskola (KKSZ) igazgatója megerősítette: a májusi vizsgaidőszakban négy híján 100 tanuló jelentkezett közép szintű érettségi vizsgára. Emelt szintű matúrára pedig 18 diák jelentkezését fogadták el. A KKSZ-ben a kötelező (magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, angol és német nyelv) érettségi tantárgyakon kívül többen választották a földrajz, az informatika, valamint a közgazdaság tantárgyakat is. A júniusban sorra kerülő szóbeli feleletek valószínűleg emelnek még az írásbeli vizsgán elért pontszámokon, és remélhetőleg mindenki eredményes érettségi vizsgával zárhatja középiskolai tanulmányait. A felvételi jelentkezések zöme ezúttal is a zalaegerszegi, vagy a budapesti pénzügyi-számviteli főiskolákat, a Budapesti Gazdasági Főiskolát, illetve a Corvinus Egyetemet célozták meg. Egy OKJ-s szakma elsajátításának szándékával sokan maradnak a 13. évfolyamon is, mert a tetemes költségtérítést a gyermekek szülei nem tudják állni.

- Az idei írásbeli tételsorokról azt a visszajelzést kaptam mind a pedagógusoktól, mind a tanulóktól, hogy átlagos nehézségűek, megoldhatóak voltak. Akik becsületesen felkészültek a megmérettetésre, nem érte őket meglepetés. Valamennyi vizsgatárgynál voltak olyan feladatok, amelyek a korábbi évekhez képest kissé eltérőek voltak, de nem állították megoldhatatlan probléma elé a vizsgázókat.

A magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgán a szövegértési feladat viszonylag hosszú volt, bonyolult feladatokkal a megszokottól eltérő, félreérthető kérdésekkel. Rekonstruálni kellett a bonyolult időviszonyokat a szövegben, azonban ezúttal nem volt olyan feladat, ami a szövegértést szövegalkotással ellenőrizte volna. Az érvelő feladatban valóban érvelni kellett. A tanulók irodalmi tanulmányaik alapján leginkább az eszmékért való önfeláldozás melletti műveket mutattak be. Az egy mű értelmezése feladatnál novellát vártak a korábbi évekhez hasonlóan, azonban egy Arany-balladát kaptak, amit csak kevesen választottak. A két Karinthy-szöveg összehasonlítását viszonylag sokan választottak, mert a két karcolat témája ismert a diákok körében.

erettsegi 2

Az idei matematika érettségin több egyszerű feladat volt, mint tavaly. Ez lehetővé tette, hogy a gyengébb képességűek is magabiztosan leérettségizzenek matematikából. A nagy feladatok között azonban találhatók átfogó ismeretek igénylő feladatok is, így a jobb osztályzatra vágyóknak össze kellett szedni tudásukat, képességeiket, hogy a továbbtanuláshoz jó eredményt tudjanak felmutatni.

- A történelem írásbelin a rövid feladatoknál a szövegértési készségek szerepe most is fontos volt. A kifejtendő feladatok jó témák voltak, a hozzájuk kapcsolódó források is érthetőek, jól használhatóak voltak. Összességében közepesen nehéz volt a feladatsor.

Az idegen nyelvi írásbeli feladatsorok a várakozásnak megfelelő szintűek voltak, megfeleltek az elvárásoknak. Nem voltak sem váratlan, sem különös nehézségű feladatok.

- A földrajzot 12 fő választotta. Az érettségi feladatlap 2 részből állt. A topográfiai rész a hagyományoknak megfelelően Magyarországgal, Európával és az Európán kívüli térséggel kapcsolatos feladatot tartalmazott, amely könnyen megoldható volt. A második rész gondolkodtató feladatokat tartalmazott és a megoldáshoz térképet is lehetett használni. Érdekességnek számított, hogy idén a tankönyvben nem szereplő aktuális gazdaságpolitikai kérdésekre is rákérdeztek: az egyik feladat az utóbbi időszak gazdasági válságának elemzését kérte. Az informatika tantárgyat 20 tanuló választotta iskolánkban. A feladatok a korábbi évekhez hasonlóak voltak, a tanulók sokat gyakorolták azokat - összegezte a tapasztalatokat.

Szörényi Zoltán, a Keszthelyi Vajda János Gimnázium igazgatója közölte: jóval az országos 2-3%-os átlag feletti létszámban, öt híján százan matúráztak náluk emelt szinten, 139-en pedig középszinten érettségiztek. A gimnázium évtizedekre visszanyúló, tradíciós oktatási alapprofilja nem változott az elmúlt esztendőkben, ezért a főiskolára, vagy egyetemre jelentkezők száma sem nőtt, vagy csökkent statisztikailag jelentős számban, és a felvételik szakiránya sem változott meg jelentősen. Legfeljebb a győri mérnökképzésre jelentkezők száma ugrott meg kicsit erőteljesebben. Az alsóbb évfolyamokból 42-en tettek előrehozott vizsgát, nagyobb részük idegen nyelvből. A felvételi kvóta januári megjelenése nagy zavart okozott a diákok és a szülők körében is. Mint közismert, még a jelentkezési határidők időpontját is ki kellett tolni. Az egyértelműen igazolást nyert, hogy a gyerekek komolyabban kezdtek el készülni a vizsgákra, mert rájöttek, hogy minden pontnak komoly pénzügyi súlya is van, vagy lehet. Lelkileg izgatottabbnak, feszültebbnek tűntek a most érettségizők, és a több számolási hiba, a nagyobb számú véletlen elírás is inkább ennek a számlájára írható. "A kollégák véleményét osztva úgy látom, az idei érettségi szinte minden tantárgyból nehezebb volt, és a most érettségizőkre ez túlzott terhet rótt" -erősítette meg az igazgató. Bár a szóbeli még hátra van, az szinte bizonyosnak tűnik, hogy fizikából a tavalyi és tavalyelőtti eredményeknél rosszabb teljesítmények születtek. Nagyon időigényes feladatokat kaptak, de az idő mégis szinte mindenkinél kevésnek bizonyult. Szörényi Zoltán szerint rossz a szóbeli-írásbeli részek nem egyenlő arányú súlyozási gyakorlata. A pedagógusok által adott magas színvonalú felkészítés azért is egyre nehezebb, mert jelenleg nagyon sokféle tantárgyból lehet érettségizni. Az érettségi tantárgyak számának jelentős csökkentése - a gimnázium igazgatója szerint- mindenképpen a tanulók érdekét szolgálná. Várat magára a vizsgák időtartamának valamiféle egységes rendszerré formálása is. Mindazonáltal a gimi idei maturázói szinte kivétel nélkül eredményesen vették az akadályokat.

"103-an, közülük 52-en végzősként tettek érettségi vizsgát a Hévízi Bibó István Alternatív Gimnázium és Szakközépiskolában, 34-en, mintegy évfolyamnyian pedig előrehozott vizsgát tettek" -sorolta az érettségi adatokat Nagy Boldizsár igazgató, aki szerint az elmúlt évek probléma -és zavarmentes rendszerében zajlott a mostani matúra is. Az évfordulókat figyelő számítások ezúttal sem jöttek be magyarból, matekból viszonylag korrektek, a precíz felkészítés irányának megfelelőek voltak a feladatsorok. Az elégséges érdemjegyet még a gyengébbek is megszerezhették, de a jelesért nagyon meg kellett dolgozni. A biológia és a történelem színvonala megfelelt az előző évek megszokott rendszerének. Egyre nagyobb presztízse van az emelt szintű érettséginek, ezért sem okozott meglepetést, hogy a tavalyinál is többen választották a felvételi során nagyobb esélyekkel kecsegtető vizsgaformát, amire a szakszerű felkészítés már tanévekkel korábban megkezdődik -nyilatkozta az igazgató. A felvételi keretlétszámainak év eleji változása sok diáknál okozott fejtörést. Többen az utolsó pillanatban változtatták meg a felvételi szakirányát. Az utolsó pillanatban érkezett változások, módosítások egyértelműen nehezebbé tették a szakirány megválasztását. A biológia tantárgyat emelt szinten a tavalyinál sokkal többen: kilencen választották, ez okozott kisebb meglepetést, de az ének-zene, rajz, filozófia, társadalomismeret tantárgyakat ismét csak néhányan választották. Egyre erősebb az érdeklődés a földrajz, a fizika, az informatika, a kémia és a testnevelés tárgyak iránt. A diákok nagyon precízen látják és tudják, hogy mit érdemes emelt szinten választaniuk. A pontok optimalizása számukra nem jelent semmiféle nehézséget.

Előfordul olyan eset is, hogy a néhány pluszpontért nem feltétlenül éri meg emelt szinten matúrázni. A trendet már a másodikosok, harmadikosok is látják: az elit felsőoktatási intézmények a jövőben még erősebben meg fogják követelni az emelt szintű vizsga meglétét, ezért célszerű még időben, nagyon ügyesen kiválasztani a favorit tárgyat, tárgyakat. A gazdasági válságnak nincs közvetlen kihatása arra, hogy a diákok milyen pályaálmot vesznek tervbe. A bibósok a tavalyihoz hasonló számban akarnak mérnökök, tanárok, ügyvédek, lenni. Eredmények még nincsenek, de az már látszik, hogy az előző évinél nem lesznek rosszabbak az érettségi vizsgaeredmények.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK