2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Archivum

"Kivonulás" és osztályidegenség

2013. május 20. hétfő, 16:03
Címkék:

Létezhet- e híd Zalaegerszeg és Nagybánya között? Művészeti értelemben igen, különösen ha Udvardy Ignác Ödön festőművészről van szó. Az 1961-ben elhunyt alkotónak a közelmúltban nyílt emlékkiállítása a Keresztury VMK-ban, melyet dr. Kostyál László művészettörténész nyitott meg.

udvardy 3

Színek és törések Udvardy Ignác festészetében

A festőművész 1877-ben Zalaegerszegen született, édesapja Udvardy Ignác iskolaigazgató és a lapalapító, a Zalavármegye című hetilap főszerkesztője volt. Az ifjabbik Udvardy rajztehetsége már korán megmutatkozott, így került érettségi után a budapesti Országos Magyar Királyi Mintarajziskola és Rajztanárképző iskolába. Tanította többek között Székely Bertalan is. Pedagógusként Nagváradra került, ahol hamar csatlakozott a Holnap szellemi körhöz; baráti viszony fűzte többek között Juhász Gyulához. 1924-től Nagybányán dolgozott, ahol tagja lett a Nagybányai Festők Társaságának; ekkor már több önálló kiállítása is nyílt. Külföldi tanulmányutak, és rövid budapesti tartózkodás után 1943-tól véglegesen visszatelepült Zalaegerszegre, ahol 1961-ben bekövetkezett halálig élt és dolgozott.

Kostyál László szerint Udvardynak sikerült hidat építeni a zalai megyeszékhely, és Nagybánya között. Ez azért fontos, mert Zalaegerszeg akkoriban egy fehér folt volt az ország művészeti térképén, Nagybánya viszont a szellemi élet egyik központjának számított. Ez a kis erdélyi bányavidék volt ugyanis a hazai szecesszió első jelentős állomása. A szecessziót ebben az esetben szó szerint kell érteni. Jelentése kivonulás, vagyis a nagybányai művészek kivonultak az akadémia hivatalos művészeti közegéből.

udvardy 2

Ehhez csatlakozott Udvardy, viszont hazatérve épp ez okozott problémát is neki. Itt ugyanis mások voltak az elvárások, nem folytathatta azt, amit Nagybányán elkezdett. Ez a törés a most bemutatott képein is jól látszik. A nagybányai korszakra inkább erős expresszivitás jellemző, míg a szép, krétával színezett tollrajzai a zalai időszakban születtek. Egységes színvonalú, nívós grafikai sorozatot készített, melyben fellelhető Zalaegerszeg akkori arculata is. A művészettörténész utalt arra is, hogy a zalaegerszegi időszak nehéz évtizedeket hozott a festőművész számára. Míg korábban elismert, keresett - bár a nagybányai iskola többi alkotóját tekintve "másodvonalas" - művésznek számított, addig itthon anyagi gondokkal küzdött. Osztályidegenként tartották számon. Művészi és emberi nagyságához tartozik, hogy vállalta az itteni nehézségeket, és a próféta szerepét.

Udvardy Ignác Ödön munkásságát a rendszerváltozás után kezdték el jobban kutatni és megismerni. A 90-es évek elején a Göcseji Múzeumban már volt egy emlékkiállítása, 1996-ban pedig a nagybányai művésztelep alapításának 100. évfordulójára rendezett tárlatra az ő néhány alkotását is beválogatták.

A mostani tárlat nem kronológiai, hanem inkább tematikus elrendezésben mutatja be Udvardy művészetét: a különböző stílusban és technikával készült táj- és város képeit, grafikai sorozatait, a kezdetektől egészen az utolsó évekig.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK