Archivum
Tévképzetek a népművészetről
Minden évszaknak megvan a maga néprajzi hagyománya. A mostaninak a farsang, lassan pedig kezdődik a böjti szezon. Marx Máriával, a Göcseji Múzeum etnográfusával most mégsem az ilyenkor szokásos tradíciókat elevenítettük fel. Sokkal inkább a köztudatban élő tévképzetekről, a média felelősségéről és a használható népművészet lehetőségeiről beszélgettünk.
Régi és új kerámiák: ne csak hagyományos, használható is legyen!
A "népies" mindig értékes?
A néprajzkutató szerint a sajtónak hatalmas szerepe van abban, hogy milyen kép rajzolódik ki a hétköznapi emberekben a népművészetről, népszokásokról. Sajnos egyre inkább azt tapasztalja, hogy az újságíróknak - legyen szó helyi, vagy országos, írott vagy elektronikus médiumról - sokszor egyszerűbb elővenni valamilyen néphagyományhoz kötődő, egyszerűen megfogalmazható, és gyorsan befogadható témát. Márpedig a népművészetet nem lehet gyorsan megemészteni - mondja.
- Persze önmagában nem azzal van a baj, hogy az emberek érdeklődnek a népművészet iránt, hiszen ez összességében örömteli. A gond az, hogy egyre több közhely születik a téma kapcsán. Ugyanakkor fontos gondolatok, nem jutnak el a közvéleményhez, más jelenségeket pedig túlmisztifikálnak. Manapság pedig az is megfigyelhető, hogy a népi kultúra - a focihoz és a politikához hasonlóan - valami olyan dologgá vált, amihez mindenki ért. "Városi ember ne mondja meg nekem...!"
Az etnográfus néhány konkrét tévképzetet is említett. Sokan keresik fel azzal, hogy mondjon, vagy mutasson valamilyen tipikusan zalai, vagy göcseji népszokást, viseletet vagy díszítésmódot, hiszen Göcsej elzárt vidék, ezért lennie kell ilyennek. A helyzet, hogy a tárgyi kultúrában nincs ilyen jellegű specialitás. Ennek okát ő is sokáig kutatta.
- Arra jutottam, hogy a magyarázat részben Zala társadalmi összetételében keresendő. Főleg elszegényedett kisnemesek éltek itt, akik sokkal inkább a polgári réteg szokásait, öltözködési stílusát igyekeztek átvenni, és nem a parasztságét. Nem alakult ki tehát olyan hangsúlyos paraszti kultúra, ami sajátos díszítőművészetet, vagy szokásokat eredményezetett volna.
Ami az elzártságot illeti: igaz, hogy Göcsej viszonylag elzárt terület volt még a 19. században is. A rossz talaj miatt a gabonakonjunktúra hatása kevésbé érződött az itt lakók anyagi viszonyain. Az elzártság miatt kevesebb közvetlen hatás érte a térséget, s talán az igény sem alakult ki arra, hogy új technikákat, díszítőmintákat vegyenek át.
Marx Mária szerint az az elképzelés sem helytálló, hogy minden népművészeti tárgy csak értékes lehet, ha régi. A korabeli emberek is készítettek giccses, csicsás darabokat. Nem kell átesnünk a ló túlsó oldalára, és csak azért értékesnek tüntetni fel valamit, mert az a népi kultúrából származik. Itt is fel kell ismerni, hogy mi az érték, és mi nem.
- Nem jó, ha a népművészet valamiféle konzervált állapottá válik. Nem nézhet ki minden úgy, mint 100 éve. Élőnek, ma is használhatónak és tisztíthatónak kell lennie. Olyan tárgyakra (edényekre, hímzésekre, csipkére stb.) van szükség, amit a ma embere is szívesen megvásárol, elérhető áron. Ehhez persze óriási változásra lenne szükség a népi iparművészeti alkotások szakmai minősítése terén. Sajnos, amíg a zsűrizés szabályai nem enyhülnek, amíg nem fogadják el azt, hogy a különböző tájegységek mintakincsei fellazulnak, illetve hogy új anyagok, új technikák kerülnek használatba, addig nehéz lesz bármin is változtatni.
A néprajzkutató pozitív példaként említette a zenét, ahol csodálatos és minőségi módon tud ötvöződni az autentikus népzene a modern hangzásokkal, vagy akár a klasszikus zenével és a jazz-el. Mindenki megtalálhatja a neki tetsző előadót, vagy stílust. Valami ilyesminek kellene történnie a tárgyi kultúra terén is.
Szerinte, ha a zsűrizés szabályai nem változnak, előbb utóbb a formatervezők, dizájnerek világából érkezik majd meg a változás. Rájuk ugyanis nem vonatkoznak ezek a szigorú szabályok, és bizonyos tendenciák, kísérletek már most is megfigyelhetők. Sokan próbálják a népművészet motívumait beemelni a formatervezésbe, így hozva létre hordható és szép darabokat.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Tojáskeresés sok csokival a Göcseji FalumúzeumbanZalaegerszeg fejlődött a legdinamikusabban 2014-2024 közöttSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokTöbbször reggelizne a magyar úgy, mint húsvétkor, de nincs rá idejeÁprilis 14-től gázvezeték rekonstrukciós munkálatok kezdődnek Zalaegerszegen, a Petőfi utcábanVersíró pályázatot hirdetett a Deák-technikumZalaegerszegi könyvadomány a baróti iskola könyvtáránakA gyülekezés alapjog: Zalaegerszegen is demonstrált a MomentumZajlik a Landorhegyi úton a vízvezeték kiváltása -
rovatunk hírei
Horváth Csongor Gergő kiállítása a Liszt-iskolábanMészi 65 - kiállítás a Gönczi GalériábanBudaházi Tibor jubileumi kiállítása a Göcseji MúzeumbanVárosi Farsang 2025 - ZalaegerszegMágia a műanyag világban - Dana Puhosh tárlataElkezdődik a volt HEMO felújítása„Az én babám lakodalmast játszik” - népviseleti babák kiállításaÉvindító sajtótájékoztató és ajándékozás a levéltárbanTakács Ágnes alkotásaiból nyílt emlékkiállítás Drabik és Drabik top 10
Nagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokA gyülekezés alapjog: Zalaegerszegen is demonstrált a MomentumA fiúk körében is népszerű a fodrászat, főleg a barberkedésHorváth Csongor festményei az internet előtti kort idézikPörgős évadzárót kínál a Hotel MentholÁprilis 14-től gázvezeték rekonstrukciós munkálatok kezdődnek Zalaegerszegen, a Petőfi utcábanSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNémeth Miklós grafikái ihlették a diákok verseitBemutatta Mintha repülnék című kötetét Szálinger BalázsÖsszefogás a barlahidai barokk orgona megmentéséért