2024.11.30., szombat - András, AndorZalaegerszeg időjárása

Archivum

Ehető kert Keszthelyen

2010. május 31. hétfő, 16:21
Címkék:

„Ehető” kertet vehettek avattak a közelmúltban a keszthelyi japán-magyar Életfa Általános és Alapfokú Művészetoktatási Iskolában. Az intézmény a Norvég Civil Támogatási Alaptól nyert mintegy hétezer eurót, amiből, némi önrésszel is kiegészítve egy ötszáz négyzetméteres területet alakítottak ki, ahol a diákok a kerti munkákkal, növényekkel ismerkedhetnek. Az öt részre osztott kis ültetvények az őselemeket szimbolizálják a létesítmény udvarán.

 

Madárcsicsergés az őselemek között

A Norvég Civil Támogatási Alap és a hazai projektek lebonyolítója, az Ökotárs Alapítvány „Környezetvédelem és fenntartható fejlődés” című pályázatán nyert jelentős összeget az „Ehető Iskolakertre” a keszthelyi alapítványi iskola. A pályadíjból az udvar egy részén olyan gyakorlóhelyet építettek, ahol a gyerekek megismerkedhetnek a fizikai munka örömeivel és fára-dalmaival: zöldségeket, gyümölcsöket termeszthetnek.

 

5-2.jpg

 

A program a mozgás mellett a gyerekek felelősségérzetét is fejleszti, emellett pedig némi anyagi haszna is van, hiszen a termést fel is dolgozzák, az iskolai étkeztetést teszik még egészségesebbé a friss konyhakerti zöldségekkel, gyümölcsökkel. Rónai Balázs vállalkozó és munkatársai segítségével faház és ágyáskeretek készültek. A köralakban elhelyezett öt kis ültetvény az öt őselem szimbolikáját: a tüzet, vizet, levegőt, földet és fát fejezi ki, jeleníti meg.

A pályázatban kiírt tíz százalékos önrészt a szülők, pedagógusok és gyerekek közös munkájával teljesítették. A szülők szerelték össze a mobil elemekből álló kis üvegházat is, ahol majd zöldségeket termelnek a gyerekek. Az udvart élősövény határolja, melynek bokrai is többnyire olyan virágokat, ill. bogyókat, teremnek, amelyeket a gyerekek felügyelt mellett majd étkezési célokra, vagy gyógynövényként is felhasználhatnak.

A kerti hulladék hasznosítására komposztálót építettek, az öntözéshez kis víztározót alakítottak ki. Móroczné Komáromi Gyöngyi iskolaigazgató szerint a gyerekek nagyon lelkesek, mondani sem kell, maguktól teszik a dolgukat a kertben. A szülők visszajelzései szerint sok diáknak jót tett az, hogy elsajátíthatta a kerti munka alapjait, mert otthon is szívesebben segítenek a ház körül.

Akiknél pedig nincs otthon kert, számos új információval gazdagodnak. Az iskolával egy épületben lévő óvodások számára is lehetőség van arra, hogy megfigyeljék az udvarban folyó munkákat, a növények, fák növekedését, és alkalom adtán a munkába is bekapcsolódhatnak.

Emellett az intézmény a közelmúltban öko-iskola címet is nyert, ami az ott folyó oktatásba-nevelésbe jelentős változást nem hoz, hiszen a pedagógusi gárda évek óta a környezettudatosság jegyében formálja a gyermekek életszemléletét. Nagy büszkeséggel tölti el az intézményvezetőt az is, hogy ezen elismerés mellett a Magyar Madártani Egyesület pedig „madárbarát” intézménnyé nyilvánította őket. 

„Nomen est omen”, vagyis  a név kötelez, tartja a mondás, így aztán már senki nem lepődhet meg azon, ha a gyermekzsivaj mellett hangos madárcsiripelés fogadja az iskola látogatóit: a diákok és a tanárok ugyanis  fészekodúkat raktak ki, amikben már ki is keltek a fiókák, természetesen mindenki nagy örömére. E közben pedig jut idő a japán és a magyar kultúra megismertetésére és megszerettetésére is abban a különleges iskolában, amely évekkel ezelőtt japán adományból épült Keszthelyen.

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK