2025.01.19., vasárnap - Sára, MárióZalaegerszeg időjárása

Archivum

Elmaradt a katarzis

2010. február 23. kedd, 14:16
Címkék:

Egészen bizonyos, hogy a történeti magyar reformkornak nincs még egy olyan karizmatikus, a mese naivitásának bájosságát és a népi realizmus kézzelfogható létezését ötvöző és megörökítő irodalmi „terméke”, mint Petőfi Sándor János vitéz (1845) című elbeszélő költeménye. Nem véletlen, hogy a műmese irodalmi „alapanyaga” Kacsóh Pongrácot is megihlette (1904), és daljátékká formálta Kukorica Jancsi és Iluska találkozásának, evilági megpróbáltatásainak, tragikusan szép, az örök élet terrénumában beteljesülő fantasztikus szerelmi történetét.

 

Csalódott nézők a jános vitéz bemutatóján

Az egerszegi színházban színpadra állított előadás mélységesen a nézői előfeltevések alatt maradt, természetesen nem csupán azért, mert a János vitézt tradicionálisan kizárólagos korhű és kosztümös darabként tudjuk csak elképzelni. A zalai előadás sajnos sem az újszerűség, sem az eredetiség élményével nem ajándékozott meg bennünket. Sőt, pontosan azt nem adta vissza, ami a János vitéznek (akár mint irodalmi műnek, akár mint zenés darabnak) a lényege, hiszen – a látottak alapján – a népi realizmus „valósághűsége” helyett a falusi világ manipulált „életképével”, a mesei varázsától megfosztott történet kiábrándító jeleneteinek eklektikus egyvelegével kellett megelégednünk.

zeg52.jpg

A Hevesi Sándor Színházban bemutatott János vitéz című előadás legszembetűnőbb fogyatékossága, hogy Tóth András önmagában sem tisztázta pontosan, milyen rendezői koncepció mentén kívánta színre vinni Kacsóh Pongrác darabját. Ennek következében maga a bemutató is színpadilag kidolgozatlan és rögtönzött jelenetek gyakran nem is konzekvens sorozatának benyomását keltette: a két felvonás nemcsak két különböző „világot” jelenített meg, de – dramaturgiailag indokolatlanul – erőteljesen megbontotta az előadás egységét is.

Emellett a három jól körülhatárolható és meghatározó helyszín és az azokon történtek (a nyári falusi mező, a francia király udvara és Tündérország virtuális valósága) tovább erősítették ezt a széttagoltságot, hiszen nehezen foglalható egységbe a paraszti miliőt naturalisztikusan idéző, háttérben pipacsos mezőkön szalmabálák árnyékában kéjesen szerelmeskedő fiatalok megjelentetése, a francia király udvarának és személyének abszurditást keltő és groteszk formában történő színpadra állítása, valamint a halhatatlanság szimbólumát megtestesítő Tündérország fülledt erotikát (férfiak után vágyakozó tündérleányok vonaglása) sugárzó megidézése.

Tóth András–Lisztóczky Hajnal koreográfussal és Kiss Gabriella díszlet- és jelmeztervező elgondolásával egyetemben – Kacsóh Pongrác daljátékából a néző számára nehezen követhető előadást rendezett: miközben üzenetében és formai kivitelében igyekezett napjaink aktualitására hangszerelni a darabot. A prózai idézetek, a dalbetétek, a díszletek (jelmezek) és a koreográfia az összetartást gyengítő, egymásnak ellentmondó irányban hatottak.

Tóth András „formabontó” rendezése nyilvánvalóan erőteljes próbatétel – időnként érezhetően a szerepükkel való identitászavar – elé állította a színészeket is. A bemutató előadáson nyújtott játékuk alapján nem is nagyon emelhetjük ki egyikük teljesítményét sem, hiszen a szerepformálás „szürkesége” mellett időnként a közismert dalok előadása is egyhangúra sikeredett. Deák Gábor (Kukorica Jancsi) és Misurák Tünde (Iluska) semmi újszerűt nem nyújtott a szerepében.

Tánczos Adrienn a gonosz mostoha alakjában inkább a  testi szerelemre kiéhezett kéjnő alteregójára emlékeztetett, miként Kricsár Kamill a pipogya, önmaga felett is uralkodni képtelen francia királya is a darab szellemiségével ellentétes hatást váltott ki. A véletlenszerűnek tűnő szereposztás szerencsés példájaként talán ezúttal csak Benedekffy Katalin (francia királykisasszony), Hertelendy Attila (Bagó, trombitás) és György János (a falu csősze) találó kiválasztását emelhetjük ki.

A Hevesi Sándor Színház János vitéz című darabjának bemutatóján – nem a színészi alakítások miatt – az utóbbi időszak leggyengébb előadását láthattuk. Sajnálatos, hogy az aktualitásra törekvő, érzékelhetően parodisztikusra és pamfletszerűre hangszerelt rendezői szándék öncélú, Petőfi Sándor és Kacsóh Pongrác szellemiségéhez méltatlan produkciót „eredményezett”.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK