Archivum
Cseresznyéskert a Hevesiben
Mindenképpen üdvözlendő: remélhetőleg nem csupán több esemény egybeesése előtti kötelező tisztelgés, (másfél évszázada született Csehov, Ruszt József rendezésében negyedszázada mutatott be Csehov-darabot a zalai színház), de a drámairodalom értékei iránti fogékonyság és érzékenység motiválta a Hevesi Sándor Színház új vezetését, hogy a felnőtt közönség számára a Cseresznyéskert című darabbal nyitotta meg az idei nagyszínpadi évadot.
Csehov kései darabja a színház évadnyitóján
A Cseresznyéskert cselekménye kevés „külső történésre” épül, végső soron néhány mozzanatban összefoglalható: Ranyevszkaja Andrejevna földbirtokosnő visszatérése vidéki családi birtokára, a birtok (cseresznyéskert) elárverezése, a földbirtokosnő és a „család” elutazása.
A „belső történés” azonban ennél sokkal több réteget foglal magában: az emberi boldogtalanság életérzését, az eltűnt idő és a nosztalgiával teli múlt (a családi kötelék felbomlása, az ifjúság elvesztése) értékeinek szétfoszlása iránti mélabút, a jelen kilátástalanságának szomorúságát és a jövőbeni „remény, a vágyak, álmok, ábrándok” megvalósulásába vetett hit bizonytalanságát.
Ebből fakadóan Csehov drámájának üzenete többértelmű jelentést hordoz: egyszerre van benne az idő visszafordíthatatlansága és a múlt élményeinek tovatűnése, színhelyének elvesztése miatt érzett nosztalgikus/melankolikus hangulatiság (Ranyevszkaja, Ánya, Várja, Gajev); az emberi viszonyok átrendeződésének tényszerűsége (Lopahin, a meggazdagodott kereskedő); a múlt értékeinek, a „tovatűnt világnak” őrzője és krónikása (Firsz, az öreg inas).
Ezért, noha a „dráma” maga az emberi bensőben, érzések és hangulatok megnyilvánulásaiban zajlik, tárgyiasult formájában mégis a „cseresznyéskert sorsával” összefüggésben értelmezhető.
Az író darabjában három markánsan kirajzolódó és meghatározó toposszal (irodalmi közhellyel) találkozhatunk: az utazás-toposz (a földbirtokosnő és családja párizsi útja, majd hazatérése), a kert-toposz (a cseresznyéskert, a család életének metaforikus színtere), a fa-toposz (a múlt rekvizituma). A különböző toposzokhoz történő viszonyulásuk mellett a történet valamennyi figurája (materiálisan, emocionálisan és/vagy pszichikálisan) valamiféle hiányt érez, és e deficit következtében valamiért mindenki boldogtalan. Ebben az értelemben a műnek nincs pozitív szereplője.
A Cseresznyéskert című darabot Sztarenki Pál rendezte, aki a különböző karaktereket megformáló színészekkel egyetemben alapos és tiszteletre méltó munkát végzett. Alapvetően hű maradt a csehovi dráma szövegéhez, ugyanakkor, nyilvánvalóan korunk változásaihoz való igazodás az előadás formai kivitelezésében tetten érhető. Hiányoltuk viszont, illetve elnagyoltan és felszínesen találkozhattunk azokkal a Csehov darabjainak lényegét jelentő hatásos, finom belső lelki rezdülésekkel, apró hangulati árnyalatokkal, amelyekre egyébként korunk nézői is „vevők” lettek volna.
A „lírai komédia” műfajából így keveset kaptunk, a (klasszikus) komédiára vonatkozó stílusjegyek (amennyiben mindenképpen műfaji megjelölést használunk, inkább a „középfajú drámához” állt közelebb) pedig nem értelmezhetőek az előadás kapcsán. Így aztán nehezen volt azonosítható, bár némely figurában egyértelműen ráismerhettünk (pl. Lopahin), hogy milyen mértékben jelenkorunk tipikus figurája. Dramaturgiailag, időbeli hosszát tekintve nem tartottuk fajsúlyosnak és indokoltnak Sarlotta „bűvészmutatványát” sem.
A zenei betétek teljes mértékben az előadás egyik erősségének számítottak, Sztarenki Pál szerepe ebben mindenképpen kiemelkedett.
Az előadás egyetlen színhelyre építkezett, a díszlet kopárnak, egysíkúnak és Csehovhoz kapcsolódóan művinek, „természetellenesnek” hatott. Talán szerencsésebb lett volna, ha több természetes anyagot használ a díszlettervező. Bizonyos fokig ellentétes benyomást keltett az egyébként hatásosabb és kifejezőbb jelmezekhez viszonyítottan. (Mindkettő Pilinyi Márta munkája.)
A darabbeli figurák közül, epizódszerepe ellenére elsősorban Firsz (az öreg inas) alakját kell megemlítenünk, akinek, szerepét Wellmann György formálta meg, tökéletes hitelességgel. Sztarenki rendezői koncepciójában is kiemelt szerepet tulajdonított számára (az írott darabbal ellentétben valamennyi jelenetben a színpadon van).
A kulcsszereplők közül a szerepbeli figurát hatásosan megformáló, átlagon felüli alakításáért Sztankay Orsolyát (Várja, fogadott leány) dicsérhetjük meg. Tánczos Adrienn (Ranyevszkaja földbirtokosnő) szerepformálása ezúttal túlságosan „eklektikusra” sikeredett, elegánssága ellenére cselekedeteiben nem éreztük a nemesasszony alakjának markáns megteremtését.
A Hevesi Sándor Színházban látott Csehov-darab összességében nem okozott csalódást. A rendezői felfogás és a színészek játéka igyekezett visszaadni az egyébként nem könnyen megragadható csehovi világszemléletet, darabjának aktuális üzenetét.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Falumúzeum kialakítását tervezik Leharapta felesége ujját, majd otthagytaKinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőben -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázóVig Balázs: A rettegő fogorvosVictoria Aveyard: Vörös királynőDanielle Steel: Tékozló fiú Almási Kitti: Bátran élni M. J. Arlidge: Ecc peccA mennyország létezikA Szent Johanna gimi 8. 1-2. - Örökké top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban