Archivum
A képzőművészeti raktár titkai
Országszerte kiállításokat szerveztek az elmúlt héten a magyar festészet napja alkalmából. Számos rendezvény egészen a hónap végéig tart. A kiállítótermek látogatása közben azonban érdemes azon is elgondolkodni, hogy mi van a kulisszák mögött; vagyis mi rejlik a múzeumok raktáraiban.
Barokk szobroktól az expresszionizmusig
A Göcseji Múzeum ritkán látható képzőművészeti gyűjteményeiről kérdeztük dr. Kostyál László művészettörténészt. Az idén 60 éves intézmény igazgatóhelyettese elöljáróban leszögezte: a múzeumnak nem gyűjteményei vannak, hanem egy és oszthatatlan képzőművészeti gyűjteménye, ami több egységből tevődik össze.
A kollekció ma már több mint 2000 darabból áll. A gyűjtés fénykora pedig leginkább a ’70-es, ’80-as évekre tehető. Ma viszont a közgyűjtemény pénzügyi helyzete miatt alig van lehetőségük gyarapítani az állományt. Az utóbbi 10 évben egy felhívás eredményeképpen érkezett több zalai művésztől alkotás a gyűjteménybe, de vásárolni nem nagyon tudnak.
– Az elmúlt évtizedekben egyrészt tudatosan, másrészt pedig alkalomszerűen bővült a múzeum képzőművészeti anyaga. Az intézmény alapfeladatából adódik egyfajta gyűjtési koncepció, vagyis elsősorban a zalai, másodsorban pedig a kortárs hazai művészek alkotásait keressük. Ezenkívül „ad hoc” módon is bővült a gyűjtemény: tükrözve az elődök lelkesedését, ízlését.
– Melyek a legrégibb darabok?
– A vármegyeháza hajdani portrégalériájának darabjai és régi templomok barokk szobrai. Ezeket még Szentmihályi Imre, a múzeum első igazgatója leltározta be. A nagyobb egységek az 1970-es évektől érkeztek. Ennek a gyűjtésnek az alapját tulajdonképpen az Egervári Művésztelep anyaga adta. Már 1967-ben felvetődött a Városi Képtár létesítésének gondolata. Az volt a cél, hogy a művésztelep itt maradt alkotásainak legyen kiállítóhelye.
– A képtárkérdés azóta is napirenden van.
– A jelen gazdasági helyzetben igazából nincs napirenden. De a téma újból és újból előkerül. Hat évvel ezelőtt jómagam elkészítettem egy koncepciót, ami egyfajta alapja lehet későbbiekben a képtár megvalósításának és működésének. Azt is mindenki tudja, hogy kellene képtár, hiszen a városban vannak ugyan kiállítótermek, galériák, ám a kor színvonalának megfelelő, tágas, több gyűjteményi egységet és időszaki tárlatokat is befogadni képes kiállítóhely nincs.
– Visszatérve a Göcseji Múzeum gyűjteményének egységeihez: az említett Egervári Művésztelep anyagán és a sokak által jól ismert Kisfaludi Strobl Zsigmond-kollekción kívül milyen nagyobb csoportok vannak még?
– A képzőművészeti anyag jó részét a Hertelendy-gyűjtemény adja. Hertelendy László műgyűjtő zalai származású volt, s rengeteg képzőművészeti alkotást vásárolt nemcsak magyar, hanem külföldi mesterektől is. Festményekből, kisplasztikákból, nyomatokból és grafikákból áll ez a gyűjteményi egység.
Megtalálhatók benne például a 19. századra jellemző úgynevezett népéletképek melynek szép példája Barabás Miklós „Vásárra menő oláh család” című alkotása. Ez a festmény több példányban készült, az egyik nálunk található. A Hertelendy-gyűjteményben ezenkívül sok egyéb mellett Orlai Petrich Soma és Benczúr Gyula egy-egy festménye is megtalálható.
Ami a Kisfaludi Strobl-gyűjteményt illeti: valóban ez a legismertebb, hiszen sikerült állandó kiállítást rendezni az alkotások jó részéből. A gyűjtemény feldolgozása, értékelése viszont még nem történt meg teljesen. Készülőben van a művészről egy monográfia, mely reményeim szerint hamarosan napvilágot lát.
– Külön egységet képez a hazai expresszionizmus jeles alakjának, Frank Frigyesnek a hagyatéka is.
– Így igaz. Ez az anyag két részletben került a múzeumba. Közel 40 festmény és 250 grafika, vázlat, rajz tartozik a kollekcióhoz. Frank Frigyes élete végén több múzeumban helyezte el alkotásait. 1975-ben a Göcseji Múzeummal is megállapodott. Tudta, hogy Kisfaludi Strobl hagyatéka is itt található, s úgy érezte, a zalai múzeum jó gazdája lesz műveinek.
Persze azt is szerette volna, ha ezek egy állandó kiállításon folyamatosan látogathatók, de ez egyelőre nem valósulhatott meg. A múzeum gyűjteményének egy kisebb egységét képezi még az egykori Zala megye ma Horvátországhoz tartozó részén született Boldogfai Farkas Sándor szobrászművész és érmész hagyatéka, Gácsi Mihály Munkácsy-díjas grafikus anyaga, aki 1976-tól haláláig (1987) élt és alkotott Zalaegerszegen.
Fontos megemlíteni Németh János keramikusművész alkotásait is, melyekből májusban nyílt meg az állandó kiállítás. Bár az ő gyűjteményének csak egy része – körülbelül 71 mű – van a múzeum tulajdonában. Ezeken kívül az 1970-es, ‘80-as években minisztériumi vásárlások következtében is kerültek jelentős művek a vidéki múzeumokba. Ilyen adományozás eredménye, hogy Glatz Oszkár vagy Czóbel Béla alkotásával is rendelkezünk.
– A gyűjtemény stílusát és korát tekintve nagyon összetett. Lehet azt mondani, hogy az 1800-as évektől napjainkig felvonultatja a főbb művészettörténeti korszakokat?
– Ennyire ez nem egyértelmű, ugyanis sok minden hiányzik, főleg a 20. század irányzataiból. Például alig van avantgárd alkotás a múzeumban. Azt is sajnálom, hogy a zalai születésű Vajda Lajostól csupán egy darab grafikánk van. Hosszú távon szerencsésnek tartanám, ha a múzeum anyaga és a Gébárti Művésztelep anyaga – ha nem is feltétlenül tulajdonjogilag – szerves egységet képezhetne. Ez utóbbiak tárolásáról jelenleg a Keresztury ÁMK, mint a művésztelep szervezője gondoskodik.
– Ha már tárolásnál tartunk, a Göcseji Múzeum mekkora területen, és milyen körülmények között tud elraktározni egy ekkora képzőművészeti anyagot?
– Egy képzőművészeti raktárunk van, amiben ráadásul iparművészeti tárgyak is vannak. A helyiségek túlzsúfoltak, de néhány éve sikerült a festmények tárolására egy új eljárást – az úgynevezett akasztóhálós rendszert – kidolgoznunk. Korábban polcokon voltak a festmények, egymásnak támasztva, ám így a képek mozgatása sérülésveszéllyel járt. A mostani megoldás sokkal biztonságosabb és praktikusabb. Ezenkívül természetesen ügyelnünk kell a raktár hőmérsékletére, páratartalmára, és figyeljük a por koncentrációját is.
– A gyűjtemény darabjai elég ritkán láthatók kiállításokon, pedig sok múzeum épp a költséghatékonyság miatt inkább saját anyagából válogat, ha képzőművészeti tárlatot rendez.
– Kétségkívül olcsóbb megoldás, mint „lehívni” valamilyen nagyobb tárlatot a fővárosból, vagy más városból. Az is igaz, hogy az anyag elég gazdag ahhoz, hogy bemutassuk. Erre azért volt példa több esetben is, időszaki kiállítások esetében. Gond viszont, hogy helyhiánnyal küzdünk. A múzeum egyetlen időszaki kiállítóterén „osztoznak” történészek, régészek, néprajzosok és a művészettörténész. Így tényleg ritkán lehet tárlatot rendezni a gyűjteményből. Ezért is lenne fontos egy képtár, hiszen akkor mindezeket a gyűjteményi egységeket illetve más, például kortárs műveket is be lehetne mutatni a közönségnek.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Falumúzeum kialakítását tervezik Leharapta felesége ujját, majd otthagytaKinyitott a Dísz téri adventi vásárBruchner Regina összetettben első helyen végzettTámogatás a Deák-iskola faipari képzésénekForgalomcsillapítás a Radnóti úti óvoda környezetébenFeldíszítették Zalaegerszeg karácsonyfájátKözgyűlés után: sajtótájékoztatót tartott a Fidesz-KDNP frakcióKitűnő minősítést kapott a NŐnek lenni akkor... című kiállításÚj parkolóhelyek a „Lordok háza” mögötti tömbbelsőben -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázóVig Balázs: A rettegő fogorvosVictoria Aveyard: Vörös királynőDanielle Steel: Tékozló fiú Almási Kitti: Bátran élni M. J. Arlidge: Ecc peccA mennyország létezikA Szent Johanna gimi 8. 1-2. - Örökké top 10
Átépül Zalaegerszegen a Kosztolányi úti gyalogos aluljáróAszfaltozás miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz a Csány tér és a Hunyadi út környékénÚjabb öt évre Besenczi Árpádot választották a színház vezetőjénekGyenese Viktória kapta az idei Kalliopé-díjatApartmanházzá építik át az egykori Mándi-villátA színpad extrém sport, a színház a jelen pillanat művészeteFelavatták a megszépült Keresztury HázatÚj aszfalt és buszöblök a Köztársaság útjánHúszéves a Dienes-körKözös út a Göcseji Tudásközpontban