2024.07.03., szerda - Kornél, SomaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Mi legyen a Kossuth utcával?

2016. március 10. csütörtök, 20:08
Címkék:

Lapunk megjelenésével egy időben indul az a telefonos felmérés, amely során ötezer városlakót kérdeznek meg: mi legyen a Kossuth utcával? A téma nem új keletű, már a nyolcvanas évek végén is szóba került a sétálóutca kialakítása és az elmúlt két évtizedben több lakossági fórumon is elmondhatták véleményüket az elképzelésekről az egerszegiek. A sétálóutcával elviekben már a kilencvenes években is egyetértett a többség, a szakemberek a közlekedés átalakításával kapcsolatban nem jutottak egyről kettőre.

kossuth

Legyen-e sétálóutca, vagy maradjon az átmenő forgalom?

Egy biztos, mára Magyarországon a megyeszékhelyek közül csak Salgótarjánban és Zalaegerszegen nincs sétálóutca. Nincs egy olyan hely, ahol nem megy el mellettünk gépjármű, autóbusz, vagy éppen egy szirénázó mentőautó. Erősíteni kell a zalai megyeszékhely polgári jellegét, Nagykanizsához, Sopronhoz, Győrhöz hasonlóan kell, hogy legyen egy forgalomtól elzárt terület. A Kossuth utca átépítése tíz évvel ezelőtt, 2006-ban kezdődött a Széchenyi térrel. A főutca térkövezése a belváros forgalmi rendjének átszervezésére készített tervek első ütemeként készült el. A városi közgyűlés 2005-ben a Kossuth utca csillapított forgalmú átépítéséről határozott: e szerint legfeljebb 150 jármű (autóbuszok, taxik) hajthatott volna be a kialakított útvonalra. A kivitelezési technológiát ennek megfelelően választották ki.

Mivel a város lakossága eléggé megosztott volt a témában, (egy 2007-es felmérés szerint a sétálóutca kialakítását a megkérdezettek 52 százaléka támogatta, 48 százaléka pedig nem) ezért se 20 kilométeres sebességkorlátozás, sem pedig a csökkentett forgalom nem valósult meg. Így a Kossuth utca a mai napig jelentős gépjármű forgalmat bonyolít le. Naponta 3 ezer jármű közlekedik az utcán, ebből 215 autóbusz. A forgalom lassítása érdekében a Berzsenyi utcától kanyargós, egysávosra szűkített sávon bonyolódik a forgalom. A nagy terhelésből adódó felületi nyomásnak a jelenlegi térkő burkolat nem képes hosszú távon ellenállni. Fontos tudni, hogy a 2006-ban választott technológia a "csillapított forgalmú" Kossuth utca forgalmi terhelésére készült. Utoljára múlt év novemberében került sor nagyobb felújításra. Az új típusú térkővel lerakott útszakasz most stabilan áll, tehát hosszú távon csak ez lehet a megoldás.

- Ideje lenne végleges döntést hozni - mondja érdeklődésünkre Balaicz Zoltán polgármester. – Kerüljön-e lezárásra a Kossuth utca és váljon sétálóutcává, vagy maradjon továbbra is az átmenő forgalom? Több kérdés is válaszra vár. Ha a lezárást választjuk, akkor teljesen lezárjuk, vagy csökkentett forgalommal legfeljebb 150 gépjárműt átengedjünk 20 kilométeres sebességkorlátozás mellett. Ha lezárjuk, az Arany Bárány Szállodától a Városházáig, vagy csak a Budapest Banktól a Városházáig legyen sétálóutca? Ha ezt választjuk, akkor a közlekedés elterelésére és az új útvonalak kialakítására meg kell vizsgálni a Béke-liget átvágását, a Kosztolányi utca kétirányúsítását, az Ady utca forgalmi irányának megfordítását. Emellett az ott működő éttermeknek, kávéházaknak a Kossuth utca felé kellene kipakolniuk, a hátsó udvarok helyett.

Ha az átmenő forgalom mellett döntünk, akkor legyen-e újra végig kétsávos az út? Ebben az esetben meg kell vizsgálni a Kossuth utca újbóli kétsávossá tételét, a mesterséges szigetek elbontását, a teljes útszakasz újraburkolását. Bármelyik mellett tesszük le a voksunkat, az jelentős anyagi áldozatokkal jár, mindkét megoldás körülbelül ugyanannyiba kerül.

Balaicz Zoltán hangsúlyozta: a döntés nem a jelenről, hanem a következő évtizedek zalaegerszegi lakóiról, a következő generációk zalaegerszegi életéről szól. Mivel kiemelkedően fontos kérdésről van szó, meghatározó városstratégiáról, ezért végleges döntést csak a városlakók megkérdezésével hozunk.

Dr. Marx Gyulán a Miasszonyunk Idősek Otthona vezetője:

- Szeretem a Kossuth utcát, nem tudok úgy sétálni ott, hogy ne köszönjenek rám ismerősök. Egyetértek azzal, hogy alakítsanak ki egy részén sétálóutcát, ahol a különböző vendéglátóegységek is a szabadban fogadhatják a vendégeket kávéra, fagyira, vagy éppen egy süteményre. Tulajdonképpen társadalmi találkozóhely is egy ilyen forgalomtól mentes terület.

Viszont okosan kell megszervezni a közlekedést, hogy ne megint ez legyen az akadálya a sétálóutca kialakításának. Az biztos, hogy a gyerekes szülőknek külön örömet jelent majd, ha elkészül. Nekem is van már négy unokám, és biztos vagyok abban, hogy szívesebben sétálnak majd itthon a főutcán, mint bárhol Budapesten. Javaslom, hogy legyen egy olyan kis terep, ahol a gyerekek mászhatnak, kúszhatnak, és nem kell attól tartani, hogy a közelükben járművek közlekednek. Jobban lehet a kicsikre vigyázni.

Németh Ernő, Mazsi rendezvényszervező:

- Keskeny a Kossuth utca és baromi nagy a forgalom, ami keresztül megy rajta, egészségtelen is. Teljesen egyetértek a sétálóutca kialakításával, sokkal jobb lenne minden korosztály számára, ha nem közlekednének járművek a főutcán. A Dísz tér környéke így szabad lenne, ez a kulturális rendezvényeket is segítené. Javítaná a zalaegerszegiek komfortérzetét, egy igazán közösségi tér alakulhatna ki

Mindez azzal jár, hogy a forgalmat át kell terelni a környező utcákra. Ezt kell alaposan felmérni, átgondolni, egyeztetni a közlekedési szakemberekkel.

Hertelendy Attila színművész:

- Örülnék a sétálóutcának, de csak úgy tudom elképzelni, ha ezzel párhuzamosan megoldódik a forgalom elterelése is. A sétálóutca mindenképpen pozitívum, hiszen több kávézó, étterem települhetne ki, az utcára, több pihenőrészt lehetne kialakítani, ez pedig talán bevonzaná az embereket hétvégente is a belvárosba. Ezeken a napokon ugyanis szinte kiürül a Kossuth utca. A változás előnyös lenne a gyalogos- és kerékpáros közlekedés szempontjából is. Összességében pedig csendesebbé, tisztábbá válna a belváros.

A közlekedés elterelése viszont fontos kérdés, az autóforgalom lebonyolításához meg kell találni a hatékony megoldást. Talán a Kosztolányi utca kétirányúvá válása és a Mártírok út kiszélesítése segíthetne a problémán.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK