2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Gyenesdiás a győzhetetlen gyorsító

2013. május 22. szerda, 07:48
Címkék:

Gyenesdiás, a Nyugat-Balaton egyik legvonzóbb, legintenzívebben fejlődő üdülőfaluja a vízparti örömök keresőinek, az aktív kikapcsolódásra vágyóknak, a bel- és külföldi családosoknak kínálja komfortos szálláshelyeit és egyre bővülő turisztikai szolgáltatásait. Az üdülőtelepülésen a szobakiadásnak mintegy három évtizedes tradíciói vannak, és az idegenforgalom gyökerei is a 100 éves múltból sarjadnak. A tavalyi nyár kitűnőre sikeredett és az elmúlt évihez hasonló, sikeres főszezonban bízva végezzük folyamatosan a fölkészülést – járta körül a főidényre hangolódás időszakát firtató kérdésünket Gál Lajos, a gyönyörű természeti környezetben fekvő családbarát nagyközség polgármestere, aki részletesen bemutatta az önkormányzat intézkedéseit, cselekvési programját.

gyenes vitorlasverseny

– Természetes, hogy idén tavasszal is a strandfejlesztés (Diási Játékstrand, Gyenesi Lidóstrand) jelentette a legfontosabb feladatot. Itt legelébb a játékelemek vonatkozásában kezdődik korszerűsítés. Minimális belépőjegyár emelésről határoztunk, megmaradtak a családbarát kedvezmények és a különféle plasztikkártyák kedvezményrendszerén sem változtattunk. A turisztikai egyesületünk segítségével sikerül bővíteni a strandi animációs szolgáltatásokat, de előtűnnek új, vizes játszótéri elemek, és marketing-erősítő attrakcióként BalaTÓNI, a kedves települési játékfigura is megjelenik többféle változatban. A Balatonon elsőként a Játékstrandon kinyit egy úszó koktélozó vendéglátóhely, nagy napozófelülettel, medencével, mobil bárral. A fövenyes partú Lidóstrand közvetlen szomszédságában található vendégcsalogató kaland- és madárpark is bővíti a szolgáltatásait. A nyáron különböző napszakokban madár-show programok is a turisták kedvét keresik. A horgászok és a vitorlások ügyében, a minőségfejlesztés jegyében is előre szeretnénk lépni. A hosszútávra szóló mederhasználati szerződések érvényesítése folyamatosan napirenden van. Komfortjavító intézkedésként a horgásztanya kotrása, a hínárvágás is szerepel az elvégzendő feladatok között.

– Elegendő csak a parti sávra gondolni a fejlesztések kivitelezésekor?

– Természetesen nem. Melegaszfaltos útburkolással tettük rendbe azon szakaszokat, ahol a tél, a különösen szélsőséges időjárás a legnagyobb károkat okozott. A károkozás négyszer, ötször nagyobb volt, mint a megelőző esztendőkben. Mivel pályázati forrásra ez ügyben nem támaszkodhattunk, ezért a legtöbb helyen csak a legkritikusabb utcarészek, közterületek felújítására futotta, de így is mintegy 20 millió forintos önerőt különítettünk el az utak állapotának javítására. Teljes felújítást kapott a Rigó utca, a Zalai köz, a Szent István utca, a Csárda utca. Részlegesen újult meg az Eperjes köz, Meleghegyi utca, Arany János utca, Széchenyi utca, Pici utca, Virág utca, Dobó István utca. A Tanácsház és a Tulipán utcában, pedig melegaszfaltos kátyúzással segítettünk rendbe tenni a burkolat hibákat. A mart aszfaltos technológiára épülő padkázást is elvégeztük a fent említett helyeken. Hátra van még a Csillag utca egy részének felújítása, a Fenyves utca útfelületének rendbe tétele, a Harmat utca egy szakaszának javítása és a Dobó-köz rekonstrukciója. A szőnyegaszfaltos szakaszos felújítást kellett előtérbe helyeznünk, így előfordult, hogy csak egy 30–35 méteres etapot tudtunk csak fölújítani. Van olyan szakasz, ami kátyúzással nem javítható. Nagy figyelmet fordítunk azokra a pályázatokra, amelyek a közutak felújításához nyújtanak megfelelő forrást, de e mellett tovább pályázunk a csapadékvíz elvezető rendszer kiépítésére a hegylábi utakat érintően. Tavalyelőtt elvégeztük az első ütemet, tavaly nem nyertünk, most viszont végig szeretnénk vinni a programot.

– Úgy hírlik, hogy a sporttámogatásra is jócskán futotta...

– A húsz esztendős múltú, Szabó Ferenc labdarúgó emléktorna alkalmából, június 29-én felavatjuk a megyei II. osztály tabellájának első helyén szereplő Kinizsi SK labdarúgócsapatunk új öltözőjét, amire már régóta vágytak a helyi focisták és futball barátok. A közel 130 négyzetméteres, hazai- és egy vendégöltözővel, illetve a szükséges szociális helységekkel, autóparkolókkal rendelkező épületblokk felépítéséhez nagy anyagi segítséget nyújtott a sporttámogatásra felhasználható társasági adókedvezmény, de az önkormányzat is vállalta a mintegy 30 százalékos önrész előteremtését. A képviselő-testület döntött egy sportcsarnok kialakításáról, a tervek előkészítéséről. A mai napig tartalékokkal rendelkező nagyközség a miénk.

Az állam által nem konszolidált településként arra várunk, hogy az esetleg önrész nélküli nagyberuházásaink kivitelezéseihez megérkezik a várt és ígért anyagi segítség. Megválaszoltuk a belügyminiszter levelét, amiben ő, a fejlesztéseink prioritásának sorrendbe állítását kérte. Ha a pályázat megjelenik, akkor igényt tartunk a címzett céltámogatás odaítélésére, hogy régi közös vágyunk is révbe érjen.

– Programokban gazdag főidényt terveztek?

– Tudjuk: jó szezon nincsen programok nélkül. Az eddig hagyományossá tett rendezvényeink mindegyikét idén nyáron is megszervezzük. Festetics Vágta, Keszegfesztivál, Természetjáró Túranapok, Bornapok, Kristóf-nap, Községházi Esték, Szent Ilona Búcsú. Szezonnyitó programunkat a Pünkösd ünnepköréhez igazítottuk. A Községházát és a közvetlen környezetét a szezon kezdetére sikerült megszépíteni. Itt zenélő órát és csobogót is felavattunk, de a hivatali épület homlokzatát is kicsinosítjuk. Hét esztendő után visszagurul a "vándordió" a településre, azaz mi biztosítunk helyszínt július első hétvégéjén a Diós Települések Nemzetközi Találkozójának, egybekötve a Keszegfesztivállal.

Osztrák testvértelepülésünkkel: Gaal városával éppen 10 évvel ezelőtt kötöttünk partneri egyezséget. Ez alkalomból Ausztriában és itt nálunk is nagy ünneplésre készülünk. Mi, a diási búcsúünnep részeként, részben pályázati támogatások felhasználásával tartjuk a közös ünnepséget, amelyre meghívtuk a már 5 éve testvér települési rangban mellettünk álló Csíkszent-tamás delegációját is.

gyenes 5

– Milyen tényezők határozzák meg a fejlesztési terveket, irányokat?

– Egyénileg és az önkormányzattal közösen is folyamatosan nyertes pályázatokat ad be a klubkönyvtár, a sportegyesület, a turisztikai egyesület és egyéb civil szféra. A kis- és középvállalkozók is egyre nagyobb arányban élnek az efféle lehetőségekkel. A vendégszerető helybéliek szállodákba, wellness panziókba, kitűnő apartmanokba, színvonalas fizetővendég-szobákba, kempingekbe is turistákat várnak. Közel 450 fizetővendéglátó-engedély van jelenleg érvényben, és a közel 40 ezres vendégéjszaka számot szeretnénk elérni a turisztikai főidényben is.

Néhány évvel ezelőtt a Diási Játékstrand mellett ki tudtunk jelölni olyan vízparti, 1,7 hektáros területet, ahol minőségi szálláshelyeket kínáló sokcsillagos szálloda épülhet. A helyszín befektetőkre vár, de a lovas- és sportturizmus fejlesztésében érdekelt befektetőknek is van mit ajánlanunk. Lengyelország, Németország, Spanyolország és Magyarország tóvédelmi szakemberei vettek részt nemrég azon a négynapos gyenesdiási konferencián, amelyiken napirendre került több táj- és környezetvédelmi kérdés, a víz védelmének ügye és a helyi termékek népszerűsítésének fontossága is. Szerencsére a településünknek egyik vonatkozásban sem volt szégyenkeznivalója.

Az új piacfelügyelővel működő helyi termelői piacunk mára idegenforgalmi attrakcióvá nőtte ki magát. Kiemelten figyelünk a településdekorációs feladatokra, a buszvárók környékét is környezettudatos szemléletmódot követve, a fenntarthatóságra ügyelve szépítjük: padokat, pihenőhelyeket, csikktartókat, szelektív hulladékgyűjtő edényeket helyezünk ki.

A "Zöld Balaton" pályázati kampányprogram – amelyet Gyenesdiás hirdetett meg a Balaton-partján – arra kíváncsi, hogy vajon miben tudna változtatni az itt élő ember az életmódján, az otthonában és a vásárlási szokásaiban, hogy a Balaton-régió egy kis lépést tegyen a fenntarthatóság irányába. Az együttműködési modell innen megy tovább Keszthelyre, Fonyódra és Balatonfüredre.

Az első fotó forrása: www.gyenesdias.hu