Archivum
Átalakul a belváros közlekedési rendszere
Zalaegerszeg belvárosának közlekedési rendszeréről, az átalakítás és fejlesztés megvalósításáról, az ehhez szükséges megvalósíthatósági tanulmánytervről tárgyalt legutóbbi ülésén a zalai megyeszékhely képviselő-testülete, és döntött a legfontosabb kérdésekben. A belvárosi közlekedési rendszer komplex átalakításának a célja a közösségi közlekedés és a közúti forgalom kitiltása a Kossuth utcáról, a Kazinczy tértől egészen a Petőfi utcáig. A sétálóutca kialakítása már régóta téma Zalaegerszegen, az elmúlt tíz évben többször került szóba, és tervek is készültek a megvalósításra. Mi indokolja a fejlesztést, és miért pont most kerül sor a végrehajtásra? – erről beszélgettünk Doszpoth Attila alpolgármesterrel.
Kitiltják a forgalmat a Kossuth utcáról,
a Kazinczy tér–Petőfi utca közötti szakaszon
– A fejlesztés célja, hogy egy élhetőbb belvárost hozzunk létre. Mit is jelent ez? Azt, hogy a város központjában egy elegáns teret, otthonos sétálóutcát alakítsunk ki, ahol az emberek jól érzik magukat. Ahol csak gyalogosok és kerékpárosok fordulhatnak elő. Az itt élők igénylik ezt, látjuk, amikor kulturális rendezvények miatt le van zárva a Kossuth utca. Pozitív visszajelzéseket kapunk, hogy legyen egy korzó a belvárosban. Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Zalaegerszegen ez nem lehet máshol, csak a főutcán. Az is fontos, hogy a befektetési tárgyalásaink során szinte az első kérdések között szerepel, hogy milyen időtöltési, szórakozási, kulturális lehetőségek vannak a városban. Mit talál egy külföldi szakember, ha hozzánk érkezik. Tulajdonképpen csak egy nyugodt sétálóutca hiányzik – fogalmaz Doszpoth Attila.
– Miért éppen 2012-ben? Mi változott az elmúlt évekhez képest?
– Többször történt már kísérlet a sétálóutca kialakítására, születtek tervek is. Mi úgy gondoljuk, megérett az idő a megvalósításra. A forgalom tekintetében több tapasztalatunk van már, mint évekkel ezelőtt, a Kossuth utcáról többször kiiktatásra kerültek a járművek. Nem lehet tovább húzni az időt.
– Egymástól függetlenül két szakértői műhelyt, mérnöki irodát is felkértek a sétálóutcává alakítást megalapozó forgalmi, forgalomtechnikai tanulmányok elkészítésére. Milyen eredmény született?
– Arra kértük fel őket, adjanak javaslatot arra, hogyan kell megoldani egy élhetőbb belvárosfejlesztést, ami kezelhető és fenntartható. Kértük, használjanak szimulációs rendszert, mert látni szeretnénk az eredményt számítógépen. Mindkét prezentáció ezért szimulációval végződött, ahol a tömegközlekedéstől kezdve a gyalogosforgalomig mindent modelleztek, és láthatóvá tettek számunkra. Ezek alapján döntöttünk, melyik elképzelést visszük tovább egy megvalósíthatósági tanulmányba, melynél kritérium volt, hogy megoldást találjon a közlekedésre úgy, hogy az illeszkedjen a meglévő környezethez, kezelje a belvárost körülvevő utcák, területek problémáit is. Mindezzel párhuzamosan egyeztetéseket folytattunk szakhatóságokkal, civil szervezetekkel környezetvédőkkel és a taxisokkal is, hiszen ők jól ismerik a város forgalmát és az igényeket is. Ami teljesen egyértelmű volt, hogy amennyiben a Kossuth Lajos utca bizonyos szakaszáról kitiltjuk a forgalmat, azt csak úgy lehet megoldani, ha a Kosztolányi utca kétirányú lesz.
– Ahhoz, hogy a végső cél, a sétálóutca megvalósuljon, több forgalomtechnikai, útépítési munkára van szükség. Az egész közlekedési rendszer átalakítását több ütemre bontották. Melyek az első lépések?
– Valóban, az első két ütem nem kapcsolódik kimondottan a Kossuth utcához, de olyan beavatkozások, melyek a forgalom szempontjából fontosak, és segítik a belváros új közlekedésének kialakulását. A vasútállomás előtt egy úgynevezett déli városkapu kialakítására kerül sor. Ez egy nagyon fontos közlekedési csomópont – körforgalom – lesz, amely tulajdonképpen elosztja a forgalmat már ezen a helyen, és minden közlekedő a táblák segítségével megtalálja a számára megfelelő irányt. Amikor ez kiépül, a Zrínyi utca kórház előtt része kétirányú lesz. Ez fontos az intézmény megközelíthetőségének szempontjából.
Ezzel indul a munka, az engedélyezési tervek most készülnek, és az ősz folyamán meglesznek. Az időjárástól függ, hogy még az idén vagy jövőre, az év elején kezdődik-e a kivitelezési munka. Az előkészítésre és az első két elem kivitelezésére a költségvetésben megvan a forrás, mintegy 300 millió forint. Viszont az egész projekt megvalósításában számítunk európai uniós forrásra. Oly módon, hogy a korábban kiírt, és már részben megvalósult belvárosi rehabilitációs program következő ütemébe kerülne be – teszi hozzá Doszpoth Attila.
– A Kosztolányi utca kétirányúvá válásával megszűnik a parkolási lehetőség is. A környéken az oktatási intézményeket hogyan közelíthetik meg majd a szülők?
– Természetesen a forgalmat itt is át kell alakítani. A Petőfi-iskola mögötti tömbbelsőt, a volt Tulipán melletti kis utat összekötjük úgy, hogy egy átmenő forgalom kialakításával – a villasor között – ki tudnak jönni az autósok a Kosztolányi útra, ahonnan jobbra fordulva közlekedhetnek tovább. A megszűnő parkolóhelyek pótlására közel hetven parkoló lesz kialakítva az iskola mögötti átépített területen.
– A Béke ligetet érinti a fejlesztés?
– A környezetvédőkkel az előzetes tárgyalásokon abban maradtunk, hogy nem vágjuk át a ligetet, megpróbáljuk a forgalmat elvezetni a meglévő utakon. A Béke ligeti utcát egyirányusítjuk két sávon, aki a templom felől érkezik, az balra le tud majd kanyarodni az utcába. Meglátjuk, mit hoz mindez a gyakorlatban, a ligethez csak akkor nyúlunk, ha feltétlenül muszáj lenne, ha a forgalmi rend ezt megkövetelné.
A Kosztolányi utcán fontos elem a parkolóház környéke – folytatja az alpolgármester. – A városi parkolórendszerbe bevontuk a parkolóházat, amely közvetetten városi tulajdonba került, és ezzel 183-mal nő a parkolók száma. Mivel kétirányú lesz a Kosztolányi utca, sokkal egyszerűbb lesz a megközelítése. Például akik a vasútállomás felől jönnek, úgy tudják megközelíteni, hogy elmennek a parkolóház előtt, és balra kanyarodva a kialakításra kerülő rámpán keresztül mehetnek a parkolóházba. Mindkét irányból megközelíthető lesz, és ami nagyon fontos, a sorompót kiiktatjuk.
– Tehát ahhoz, hogy legyen sétálóutca, legalább három projektet kell "összegyúrni". A parkolórendszert, a kerékpárútrendszert és a közösségi közlekedést kell újragondolni. Néhány fontos elemet emeljünk még ki!
– Az MMIK mögötti városi tulajdonban lévő egykori kézilabdapályán 77 parkoló kerül kialakításra. Ez a hely azoknak felel meg, akik eddig a Vörösmarty utcában és a Vizslaparki úton hagyták az autójukat. Új autóbusz-megállók kerülnek kialakításra, illetve áthelyezésre, a Kovács Károly téren, a Tüttőssy utca és a Dózsa liget környezetében, illetve az Arany Bárány előtti megálló is áthelyezésre kerül. Azzal, hogy a Balatoni útról jövet balra lehet kanyarodni, a Kazinczy tér forgalma is csökkenni fog.
Törekszünk arra, hogy Zalaegerszegen a sok-sok egyirányú utcát megszüntessük, kétirányú utcákat hozzunk létre. A Petőfi utca ismét kétirányú lesz, és az Ady–Petőfi utcáknál ismét az Ady utcának lesz elsőbbsége, úgy, mint régen. Az Ady is kétirányú lesz a zsinagógától délre, úgyszintén a Pázmány Péter utca északi vége. A Tudomány és Technika Háza épületétől délre lévő tömbbelsőben a Tüttössy utca és a Kosztolányi utca összeköttetésre kerülne annak érdekében, hogy a Kossuth utca lezárása esetén az érintett lakóterületek megközelíthetőek legyenek.
– Mire várható, hogy a sétálóutcát birtokba vehetik az itt élők?
– Sikeres pályázat esetén 2014. január elsejétől. Pályázati támogatás nélkül is meg szeretnénk valósítani a belvárosi közlekedés átalakítását, csak akkor egy kicsit lassabban fog menni...
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Látogatási korlátozás a zalaegerszegi kórházbanA Caffé Parco lett a legkedveltebb kávézóSzalagkorlátnak csapódott egy autó az M7-es autópályán, NagykanizsánálTisztújítás a zalaegerszegi FidelitasnálMilliós értékű, védett fajnak számító kockásliliomot károsítottak meg ZalábanÉpül az új térköves járda a zalaegerszegi Hunyadi utcábanForgalmi akadály van a 74-es úton, Nekeresd közelében Még lehet jelentkezni a Keresztury SzavalógáláraMűszakilag hibás sparhelt miatt izzott a korom egy becsvölgyei kéménybenBaleset történt Nagykapornaknál, a 76-os úton -
rovatunk hírei
1000 üdvözlőlap és meghívó Verdák: Al Barátokra lel101 híres bombázó Traffipax infó 2016.Július 20.Páka szerethető, élhetőSármellék sikereiNaperőmű létesülhet Söjtörön"Amerikából jöttünk, 25 érmet hoztunk!” Tavat kerülő vesebetegekKöszöntötték az 500 ezredik ügyfelet top 10
Egy korszak vége: megszűnt a Betti cukrászdaJól sikerült jubileumi évet zárt a BogáncsFényes égi jelenség január 3-án: közel került a Vénusz a HoldhozÚj gyalogosátkelő és buszmegálló a Baross ligetnélLegyen-e Petőfi-szobor Zalaegerszeg belvárosában?A lakosság segítségét kérik a zalai rendőrökSzarvassal ütközött két autó ZalaegerszegnélTakács Ágnes alkotásai a páterdombi műterembenÉpül az új térköves járda a zalaegerszegi Hunyadi utcábanBaleset történt Nagykapornaknál, a 76-os úton