2025.01.21., kedd - ÁgnesZalaegerszeg időjárása

Archivum

Át­ala­kul a bel­vá­ros köz­le­ke­dé­si rend­sze­re

0. x 00. vasárnap, 00:00
Címkék:

Za­la­eger­szeg bel­vá­ro­sá­nak köz­le­ke­dé­si rend­sze­ré­ről, az át­ala­kí­tás és fej­lesz­tés meg­va­ló­sí­tá­sá­ról, az eh­hez szük­sé­ges meg­va­ló­sít­ha­tó­sá­gi ta­nul­mány­terv­ről tár­gyalt leg­utób­bi ülé­sén a za­lai me­gye­szék­hely kép­vi­se­lő­-tes­tü­le­te, és dön­tött a leg­fon­to­sabb kér­dé­sek­ben. A bel­vá­ro­si köz­le­ke­dé­si rend­szer komp­lex át­ala­kí­tá­sá­nak a cél­ja a kö­zös­sé­gi köz­le­ke­dés és a köz­úti for­ga­lom ki­til­tá­sa a Kos­suth ut­cá­ról, a Ka­zin­czy tér­től egé­szen a Pe­tő­fi ut­cá­ig. A sé­tá­ló­ut­ca ki­ala­kí­tá­sa már rég­óta té­ma Za­la­eger­sze­gen, az el­múlt tíz év­ben több­ször ke­rült szó­ba, és ter­vek is ké­szül­tek a meg­va­ló­sí­tás­ra. Mi in­do­kol­ja a fej­lesz­tést, és mi­ért pont most ke­rül sor a vég­re­haj­tás­ra? – er­ről be­szél­get­tünk Doszpoth At­ti­la al­pol­gár­mes­ter­rel.

zeg belvaros 

Ki­tilt­ják a for­gal­mat a Kos­suth ut­cá­ról, 

a Ka­zin­czy tér–Pe­tő­fi ut­ca kö­zöt­ti sza­ka­szon

– A fej­lesz­tés cél­ja, hogy egy él­he­tőbb bel­vá­rost hoz­zunk lét­re. Mit is je­lent ez? Azt, hogy a vá­ros köz­pont­já­ban egy ele­gáns te­ret, ott­ho­nos sé­tá­ló­ut­cát ala­kít­sunk ki, ahol az em­be­rek jól ér­zik ma­gu­kat. Ahol csak gya­lo­go­sok és ke­rék­pá­ros­ok for­dul­hat­nak elő. Az itt élők igény­lik ezt, lát­juk, ami­kor kul­tu­rá­lis ren­dez­vé­nyek mi­att le van zár­va a Kos­suth ut­ca. Po­zi­tív vis­­sza­jel­zé­se­ket ka­punk, hogy le­gyen egy kor­zó a bel­vá­ros­ban. Az el­múlt évek be­bi­zo­nyí­tot­ták, hogy Za­la­eger­sze­gen ez nem le­het más­hol, csak a fő­ut­cán. Az is fon­tos, hogy a be­fek­te­té­si tár­gya­lá­sa­ink so­rán szin­te az el­ső kér­dé­sek kö­zött sze­re­pel, hogy mi­lyen idő­töl­té­si, szó­ra­ko­zá­si, kul­tu­rá­lis le­he­tő­sé­gek van­nak a vá­ros­ban. Mit ta­lál egy kül­föl­di szak­em­ber, ha hoz­zánk ér­ke­zik. Tu­laj­don­kép­pen csak egy nyu­godt sé­tá­ló­ut­ca hi­ány­zik – fo­gal­maz Doszpoth At­ti­la.

– Mi­ért ép­pen 2012-ben? Mi vál­to­zott az el­múlt évek­hez ké­pest?

– Több­ször tör­tént már kí­sér­let a sé­tá­ló­ut­ca ki­ala­kí­tá­sá­ra, szü­let­tek ter­vek is. Mi úgy gon­dol­juk, meg­érett az idő a meg­va­ló­sí­tás­ra. A for­ga­lom te­kin­te­té­ben több ta­pasz­ta­la­tunk van már, mint évek­kel ez­előtt, a Kos­suth ut­cá­ról több­ször ki­ik­ta­tás­ra ke­rül­tek a jár­mű­vek. Nem le­het to­vább húz­ni az időt.


zeg33– Egy­más­tól füg­get­le­nül két szak­ér­tői mű­helyt, mér­nö­ki iro­dát is fel­kér­tek a sé­tá­lóut­cá­vá ala­kí­tást meg­ala­po­zó for­gal­mi, for­ga­lom­tech­ni­kai ta­nul­má­nyok el­ké­szí­té­sé­re. Mi­lyen ered­mény szü­le­tett?

– Ar­ra kér­tük fel őket, ad­ja­nak ja­vas­la­tot ar­ra, ho­gyan kell meg­ol­da­ni egy él­he­tőbb bel­vá­rosfej­lesz­tést, ami ke­zel­he­tő és fenn­tart­ha­tó. Kér­tük, hasz­nál­ja­nak szi­mu­lá­ci­ós rend­szert, mert lát­ni sze­ret­nénk az ered­ményt szá­mí­tó­gé­pen. Mind­két pre­zen­tá­ció ezért szi­mu­lá­ci­ó­val vég­ző­dött, ahol a tö­meg­köz­le­ke­dés­től kezd­ve a gya­lo­gosfor­ga­lo­mig min­dent mo­del­lez­tek, és lát­ha­tó­vá tet­tek szá­munk­ra. Ezek alap­ján dön­töt­tünk, me­lyik el­kép­ze­lést vis­­szük to­vább egy meg­va­ló­sít­ha­tó­sá­gi ta­nul­mány­ba, mely­nél kri­té­ri­um volt, hogy meg­ol­dást ta­lál­jon a köz­le­ke­dés­re úgy, hogy az il­lesz­ked­jen a meg­lé­vő kör­nye­zet­hez, ke­zel­je a bel­vá­rost kö­rül­ve­vő ut­cák, te­rü­le­tek prob­lé­má­it is. Mind­ez­zel pár­hu­za­mo­san egyez­te­té­se­ket foly­tat­tunk szak­ha­tó­sá­gok­kal, ci­vil szer­ve­ze­tek­kel kör­nye­zet­vé­dők­kel és a ta­xi­sok­kal is, hi­szen ők jól is­me­rik a vá­ros for­gal­mát és az igé­nye­ket is. Ami tel­je­sen egy­ér­tel­mű volt, hogy amennyi­­ben a Kos­suth La­jos ut­ca bi­zo­nyos sza­ka­szá­ról ki­tilt­juk a for­gal­mat, azt csak úgy le­het meg­ol­da­ni, ha a Kosz­to­lá­nyi ut­ca két­irá­nyú lesz.

– Ah­hoz, hogy a vég­ső cél, a sé­tá­ló­ut­ca meg­va­ló­sul­jon, több for­ga­lom­tech­ni­kai, út­épí­té­si mun­ká­ra van szük­ség. Az egész köz­le­ke­dé­si rend­szer át­ala­kí­tá­sát több ütem­re bon­tot­ták. Me­lyek az el­ső lé­pé­sek?

– Va­ló­ban, az el­ső két ütem nem kap­cso­ló­dik ki­mon­dot­tan a Kos­suth ut­cá­hoz, de olyan be­avat­ko­zá­sok, me­lyek a for­ga­lom szem­pont­já­ból fon­to­sak, és se­gí­tik a bel­vá­ros új köz­le­ke­dé­sé­nek ki­ala­ku­lá­sát. A vas­út­ál­lo­más előtt egy úgy­ne­ve­zett dé­li vá­ros­ka­pu ki­ala­kí­tá­sá­ra ke­rül sor. Ez egy na­gyon fon­tos köz­le­ke­dé­si cso­mó­pont – kör­for­ga­lom – lesz, amely tu­laj­don­kép­pen el­oszt­ja a for­gal­mat már ezen a he­lyen, és min­den köz­le­ke­dő a táb­lák se­gít­sé­gé­vel meg­ta­lál­ja a szá­má­ra meg­fe­le­lő irányt. Ami­kor ez ki­épül, a Zrí­nyi utca kór­ház előtt része kétirányú lesz. Ez fon­tos az intézmény meg­kö­ze­lít­he­tő­sé­gé­nek szem­pont­já­ból.

Ez­zel in­dul a mun­ka, az en­ge­dé­lye­zé­si ter­vek most ké­szül­nek, és az ősz fo­lya­mán meg­lesz­nek. Az idő­já­rás­tól függ, hogy még az idén vagy jö­vő­re, az év ele­jén kez­dő­dik-e a ki­vi­te­le­zé­si mun­ka. Az elő­ké­szí­tés­re és az el­ső két elem ki­vi­te­le­zé­sé­re a költ­ség­ve­tés­ben meg­van a for­rás, mint­egy 300 mil­lió fo­rint. Vi­szont az egész pro­jekt meg­va­ló­sí­tá­sá­ban szá­mí­tunk euró­pai uni­ós for­rás­ra. Oly mó­don, hogy a ko­ráb­ban ki­írt, és már rész­ben meg­va­ló­sult bel­vá­ro­si re­ha­bi­li­tá­ci­ós prog­ram kö­vet­ke­ző üte­mé­be ke­rül­ne be – te­szi hoz­zá Doszpoth At­ti­la.


– A Kosz­to­lá­nyi ut­ca két­irá­nyú­vá vá­lá­sá­val meg­szű­nik a par­ko­lá­si le­he­tő­ség is. A kör­nyé­ken az ok­ta­tá­si in­téz­mé­nye­ket ho­gyan kö­ze­lít­he­tik meg majd a szü­lők?

– Ter­mé­sze­te­sen a for­gal­mat itt is át kell ala­kí­ta­ni. A Pe­tő­fi-is­ko­la mö­göt­ti tömb­bel­sőt, a volt Tu­li­pán mel­let­ti kis utat ös­­sze­köt­jük úgy, hogy egy át­me­nő for­ga­lom ki­ala­kí­tá­sá­val – a vil­la­sor kö­zött – ki tud­nak jön­ni az au­tó­sok a Kosz­to­lá­nyi út­ra, ahon­nan jobb­ra for­dul­va köz­le­ked­het­nek to­vább. A meg­szű­nő par­ko­ló­he­lyek pót­lá­sá­ra kö­zel het­ven par­ko­ló lesz ki­ala­kít­va az is­ko­la mö­göt­ti át­épí­tett te­rü­le­ten.

– A Bé­ke li­ge­tet érin­ti a fej­lesz­tés?

– A kör­nye­zet­vé­dők­kel az elő­ze­tes tár­gya­lá­so­kon ab­ban ma­rad­tunk, hogy nem vág­juk át a li­ge­tet, meg­pró­bál­juk a for­gal­mat el­ve­zet­ni a meg­lé­vő uta­kon. A Bé­ke li­ge­ti ut­cát egyirányusítjuk két sá­von, aki a temp­lom fe­lől ér­ke­zik, az bal­ra le tud majd ka­nya­rod­ni az ut­cá­ba. Meg­lát­juk, mit hoz mind­ez a gya­kor­lat­ban, a li­get­hez csak ak­kor nyú­lunk, ha fel­tét­le­nül mu­száj len­ne, ha a for­gal­mi rend ezt meg­kö­ve­tel­né.

A Kosz­to­lá­nyi ut­cán fon­tos elem a par­ko­ló­ház kör­nyé­ke – foly­tat­ja az al­pol­gár­mes­ter. – A vá­ro­si par­ko­lórend­szer­be be­von­tuk a par­ko­ló­há­zat, amely közvetetten vá­ro­si tu­laj­don­ba ke­rült, és ez­zel 183-mal nő a par­ko­lók szá­ma. Mi­vel két­irá­nyú lesz a Kosz­to­lá­nyi ut­ca, sok­kal egy­sze­rűbb lesz a meg­kö­ze­lí­té­se. Pél­dá­ul akik a vas­út­ál­lo­más fe­lől jön­nek, úgy tud­ják meg­kö­ze­lí­te­ni, hogy el­men­nek a par­ko­ló­ház előtt, és bal­ra ka­nya­rod­va a kialakításra kerülő rámpán ke­resz­tül me­het­nek a par­ko­ló­ház­ba. Mind­két irány­ból meg­kö­ze­lít­he­tő lesz, és ami na­gyon fon­tos, a so­rom­pót ki­ik­tat­juk.

– Te­hát ah­hoz, hogy le­gyen sé­tá­ló­ut­ca, leg­alább há­rom pro­jek­tet kell "ös­­sze­gyúr­ni". A par­ko­lórend­szert, a ke­rék­pár­út­rend­szert és a kö­zös­sé­gi köz­le­ke­dést kell új­ra­gon­dol­ni. Né­hány fon­tos ele­met emel­jünk még ki!

– Az MMIK mö­göt­ti vá­ro­si tu­laj­don­ban lé­vő egy­ko­ri ké­zi­lab­da­pá­lyán 77 par­ko­ló ke­rül ki­ala­kí­tás­ra. Ez a hely azok­nak fe­lel meg, akik ed­dig a Vö­rös­mar­ty ut­cá­ban és a Vizs­la­par­ki úton hagy­ták az au­tó­ju­kat. Új au­tó­busz-­meg­ál­lók ke­rül­nek ki­ala­kí­tás­ra, il­let­ve át­he­lye­zés­re, a Ko­vács Kár­oly té­ren, a Tüttőssy ut­ca és a Dó­zsa li­get kör­nye­ze­té­ben, il­let­ve az Arany Bá­rány előt­ti meg­ál­ló is át­he­lye­zés­re ke­rül. Az­zal, hogy a Ba­la­to­ni út­ról jö­vet bal­ra le­het ka­nya­rod­ni, a Ka­zin­czy tér for­gal­ma is csök­ken­ni fog.

Tö­rek­szünk ar­ra, hogy Za­la­eger­sze­gen a sok-sok egy­irá­nyú ut­cát meg­szün­tes­sük, két­irá­nyú ut­cá­kat hoz­zunk lét­re. A Pe­tő­fi ut­ca is­mét két­irá­nyú lesz, és az Ady–Pe­tő­fi ut­cák­nál is­mét az Ady ut­cá­nak lesz el­sőbb­sé­ge, úgy, mint ré­gen. Az Ady is két­irá­nyú lesz a zsinagógától délre, úgy­szin­tén a Páz­­mány Pé­ter ut­ca észa­ki vé­ge. A Tu­do­mány és Tech­ni­ka Há­za épü­le­té­től dél­re lé­vő tömb­bel­ső­ben a Tüttössy ut­ca és a Kosz­to­lá­nyi ut­ca ös­­sze­köt­te­tés­re ke­rül­ne an­nak ér­de­ké­ben, hogy a Kos­suth ut­ca le­zá­rá­sa ese­tén az érin­tett la­kó­te­rü­le­tek meg­kö­ze­lít­he­tő­ek le­gye­nek.

– Mi­re vár­ha­tó, hogy a sé­tá­ló­ut­cát bir­tok­ba ve­he­tik az itt élők?

– Si­ke­res pá­lyá­zat ese­tén 2014. ja­nu­ár el­se­jé­től. Pá­lyá­za­ti tá­mo­ga­tás nél­kül is meg sze­ret­nénk va­ló­sí­ta­ni a bel­vá­ro­si köz­le­ke­dés át­ala­kí­tá­sát, csak ak­kor egy ki­csit las­sab­ban fog menni...

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK