2024.07.03., szerda - Kornél, SomaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Keszthely közúthálózatára ráférne a felújítás

2016. március 16. szerda, 11:49
Címkék:

Az elmúlt hónapok csapadékos, változékony időjárása kedvezett a kátyúk képződésének. Az átlagos téli időszakhoz képest rendkívül nagy mennyiségű csapadék hullott eső formájában. A csapadékos időjárás és a fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása miatt a burkolathibák száma is jelentősen megnőtt a keszthelyi és a környékbeli közúthálózaton is. Ezen úthálózat melyik szakaszain vannak a legnagyobb útkárok? – kérdeztük Marczin Bencétől, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztályvezetőjétől.

kh kozut net

– Nagyobb számban jellemzően az öreg, makadám burkolatú útszakaszokon jelentkeznek a kátyúk, például a Keszthely–Várvölgyi, vagy a Keszthely–Zalaszántó összekötő utakon. A téli hónapok csapadékmentes időszakaiban egy vagy két brigádunk folyamatosan járja a megyei úthálózatot és a keletkezett balesetveszélyes úthibákat a lehető legrövidebb időn belül megszüntetik.

– A keszthelyi és a kisrégiós közúthálózat összekötő, illetve bekötő útjai közül melyek vannak az átlagosnál jobb útállapotban?

– Keszthely térségében a bekötő és összekötő utak - összességében mellékutak- burkolata jellemzően már bőven meghaladta a tervezési időtartamát. Az utóbbi években nem volt olyan jellegű felújítás, amely egy teljes bekötő vagy összekötő utat magába foglalt volna. A mellékúthálózat jellemzően elöregedett kopórétegű, korszerűtlen utántömörödő pályaszerkezetű, felújításra szoruló. Rövidebb szakaszokon viszont fel tudtuk újítani a burkolatot, például a Várvölgyi úton.

– Az ideiglenes javítási munkákat a közutakon telente hidegaszfalt felhasználásával végzik. Mikor, hol nyitnak újra a melegaszfalt keverőtelepek, ahonnan beszerezhető az anyag, amivel a tartós javítási munkák elvégezhetők?

– A télen végzett kátyúzásokra sem lehet egyértelműen azt mondani, hogy ideiglenesek, bár a beépítési körülmények nagyban befolyásolják az eredményességet. Speciális kátyúzó keveréket használunk ilyenkor, amely -10 fokig is bedolgozható és viszonylag tartósan tölti be a funkcióját. Ebből az anyagból az elmúlt téli hónapokban keszthelyi mérnökségünk mindegy hatvan tonnát használt fel kátyúzásra. A mérnökség – területi elhelyezkedése miatt – több keverőtelepről: Marcaliból, Jánosházáról, Bakról is hozhat melegaszfaltot.

kh kozut 12

– Pillanatnyilag a zala megyei főhálózat mennyi első és másodrendű főutat tartalmaz? Milyen a főutak általános állapota Keszthely körzetében?

– Első rendű zalai főútnak nincs keszthelyi érintettsége, a másodrendű főutak közül a 71-es 23,4 km; a 75-ös 17,6 km, a 76-os 33,4 km, a 760 számú főút pedig 9 kilométer hosszúságban érinti a keszthelyi üzemmérnökség területét. A helyi mérnökséghez tartozó főutak is az úgynevezett OKA (Országos Közúti Adatbank) úthálózati adatok alapján osztályozva vannak minden évben egy 1-től 5-ig terjedő skálán (1 a legjobb, 5 a legrosszabb osztályzat). Átlagban pontoztuk az érintett főúthálózat burkolati felületállapotát (3,1), az egyenetlenséget (1,8), a nyomvályú mélységet (2,1), a teherbírást (2,0) és a vízelvezetés állapotát (1,4). Elmondhatjuk, hogy Keszthely környékén az utóbbi években több főúti szakasz újonnan épült, vagy fel lett újítva, ezért a megyei átlaghoz képest a főutak állapota itt jobb.

– 69 milliárd forintos hazai forrásból országszerte 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg- jelentette be Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya március elsején. Keszthely környékét érinti-e majd ez a fejlesztés?

- A komplex útfelújítási program részeként Keszthely térségét illetően a 71-es számú főút mintegy 1,8 km-es szakasza kerül felújításra a 94,5-ös és a 96,6-os kilométer szelvények, Balatongyörök és Vonyarcvashegy között. Ez a beavatkozás a korábbi felújítás folytatásaként egy újabb szakaszon oldja meg az útállapot problémáját. A Keszthely-Bak-Rédics 75-ös másodrendű főút is több szelvényét érintően felújításra kerül.

– Csaknem 2 milliárd forint értékben szerezett be eszközöket a közelmúltban a Magyar Közút. A Keszthelyhez tartozó régióban milyen új eszköz- és gépbeszerzés van napirenden?

– A 2014-2015 évi gépbeszerzések között a keszthelyi mérnökség egy darab új John Deere típusú nagyteljesítményű traktort kapott kiegészítő kaszáló adapterekkel, valamint egy darab új JCB típusú univerzális rakodógépet.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK