2024.11.29., péntek - TaksonyZalaegerszeg időjárása

Archivum

Ün­ne­pelt a Za­la Vo­lán

2010. október 26. kedd, 18:36
Címkék:

Ün­ne­pé­lyes ke­re­tek kö­zött, a He­ve­si Sán­dor Szín­ház­ban tar­tot­ta 60. szü­le­tés­nap­ját a Za­la Vo­lán Zrt.  Zalatnai Lász­ló ve­zér­igaz­ga­tó kö­szön­töt­te a meg­hí­vott ven­dé­ge­ket – köz­tük or­szág­gyű­lé­si kép­vi­se­lő­ket, pol­gár­mes­te­re­ket, a Vo­lán vál­la­la­tok ve­ze­tő­it és a cég mun­ka­tár­sa­it –, majd szólt a vál­la­lat ala­ku­lá­sá­ról, fel­idéz­te az el­múlt év­ti­ze­de­ket, be­szélt a je­len­ről és a jö­vő el­vá­rá­sa­i­ról is. 

 

60. szü­le­tés­nap a szín­ház­ban

A Za­la Vo­lán előd­je, a Za­la­eger­sze­gi Te­her­fu­va­ro­zá­si Nem­ze­ti Vál­la­lat 1950. ok­tó­ber 1-én ala­kult, 24 te­her­gép­jár­mű­vel. A fu­va­ro­zás­sal fog­lal­ko­zó vál­la­lat szá­mos át­ala­ku­lá­son ment ke­resz­tül, iga­zán is­mert­té 1970-től vá­lik Vo­lán 16. szá­mú vál­la­lat né­ven. A ’80-as évek vé­ge fe­lé a gaz­da­sá­gi vál­to­zá­sok ha­tá­sá­ra a cég szer­ve­ze­ti fel­épí­té­se kor­sze­rű­sö­dött, 1990-től tisz­ta­pro­fi­lú, tö­meg­köz­le­ke­dés­re – utasszál­lí­tás­ra – sza­ko­so­dott szer­ve­zet­té vált. 1992. de­cem­ber 31-én az ál­la­mi vál­la­lat rész­vény­tár­sa­ság­gá ala­kult.

 

zeg23.jpg

 

Míg 1960-ban száz da­rab au­tó­busszal ren­del­ke­zett a cég, ma már 300 au­tó­bu­szá­val kö­zel 45 mil­lió utast szál­lít éven­te. A Za­la Vo­lán Zrt. je­len­leg 96,6 szá­za­lék­ban ál­la­mi tu­laj­do­nú, 3,4 szá­za­lék a dol­go­zói rész­vény. Zalatnai Lász­ló húsz éve irá­nyít­ja a 2,3 mil­li­árd jegy­zett tő­ké­jű cé­get. Ár­be­vé­tel­ük az idei év­ben el­éri a 10,4 mil­li­árd fo­rin­tot.

A ve­zér­igaz­ga­tó el­mond­ta: a me­gye 258 te­le­pü­lé­sén na­pon­ta meg­for­dul­nak, a hely­kö­zi vo­na­la­ik hossza 1700 ki­lo­mé­ter.
Za­lá­ban 94 zsák­fa­lu van, ke­vés la­kos­sal. 136 te­le­pü­lé­sen él­nek öt­száz fő alatt, míg ké­te­zer fő fe­lett mind­össze hat te­le­pü­lé­sen. Ezek fi­gye­lem­be­vé­te­lé­vel kell ter­vez­nie a vál­la­lat­nak, mi­vel pél­dá­ul a 94 zsák­fa­lu la­kó­i­nak utaz­ta­tá­sa a „na­gyon vesz­te­sé­ges” te­vé­keny­ség­be tar­to­zik. Pro­fi­tot a tá­vol­sá­gi köz­le­ke­dés hoz a Za­la Vo­lán­nak, amely be­vé­te­le­i­nek 55 szá­za­lé­ka szár­ma­zik a sze­mé­lyi köz­le­ke­dés­ből.

 

zeg24.jpg

 

Zalatnai Lász­ló hoz­zá­tet­te: az éven­te 18 mil­lió ki­lo­mé­tert tel­je­sí­tő au­tó­busz­park­juk tech­ni­kai szín­vo­na­la ki­emel­ke­dik a töb­bi köz­le­ke­dé­si cég so­rá­ból: a Mer­ce­des Connecto, a Setra, Vol­vo, Rá­ba Contact – mind a vi­lág él­vo­na­lá­ba tar­toz­nak, és ezek­kel na­pon­ta ta­lál­koz­nak az uta­sok a me­gyé­ben, Ma­gya­ror­szá­gon és kül­föld­ön egya­ránt.

Sok-sok vál­to­zá­son ment ke­resz­tül a Za­la Vo­lán az el­múlt év­ti­ze­dek­ben. Míg a ’80-as évek­ben 3700 em­ber­nek adott mun­kát, ma ezer­fős a dol­go­zói lét­szám. Az el­ső au­tó­busz-pá­lya­ud­var Hé­ví­zen épült, majd 1965-ben Za­la­eger­sze­gen, 1972-ben Len­ti­ben, 1973-ban Nagy­ka­ni­zsán, 1977-ben Letenyén és Zalaszentgróton. Ér­de­kes­ség­ként hang­zott el, hogy az el­ső au­tó­busz he­lyi já­ra­tot Nagy­ka­ni­zsán 1952-ben az ak­ko­ri jog­előd a MÁVAUT in­dí­tot­ta el.

A Za­la Vo­lán­nak négy vá­ros­sal van köz­szol­gál­ta­tá­si szer­ző­dé­se, kap­cso­la­tuk a két me­gyei jo­gú vá­ros­sal és va­la­mennyi te­le­pü­lés­sel jó, emel­te ki a ve­zér­igaz­ga­tó, aki si­ke­res­nek ér­té­kel­te a vál­la­lat el­múlt több mint fél év­szá­za­dát. Ezért kö­szö­net il­le­ti az elő­dö­ket és va­la­mennyi vo­lá­nos mun­ka­tár­sat.

A jö­vő­ről szól­va el­mond­ta: fon­tos a mi­nő­sé­gi fej­lesz­tés, a fo­lya­ma­tos in­no­vá­ci­ós te­vé­keny­ség, és szük­sé­gük van a biz­tos jö­vő­kép­re is. Hogy ez utób­bi tel­je­sül­hes­sen, kér­te az ün­nep­sé­gen je­len­lé­vő or­szág­gyű­lé­si kép­vi­se­lő­ket, ala­po­san fon­tol­ják meg a Vo­lá­nok­kal kap­cso­la­tos el­kép­ze­lé­se­ket.

Zalatnai Lász­ló után ön­kor­mány­za­ti ve­ze­tők mél­tat­ták a cég mun­ká­ját és ered­mé­nye­it. Za­la­eger­szeg vá­ros­át Doszpoth At­ti­la al­pol­gár­mes­ter kép­vi­sel­te, aki el­mond­ta: az ön­kor­mány­zat szá­má­ra fon­tos a Za­la Vo­lán jó mű­kö­dé­se, köz­re­mű­kö­dé­sük­kel dol­goz­nak egy él­he­tőbb vá­ros ki­ala­kí­tá­sá­ban. Utalt ar­ra is, hogy a kö­zelmúlt­ban Za­la­eger­sze­gen ki­lenc busz­öböl épült, és to­vábbi ti­zen­ket­tőt sze­ret­nének kö­zö­sen a köz­le­ke­dé­si vál­la­lat­tal.

 

zeg25.jpg
Dr. Gyimesi End­re or­szág­gyű­lé­si kép­vi­se­lő fel­idéz­te az 1953-as me­gyei át­ira­tot, mely­ben ké­rik, hogy Za­la­eger­sze­gen is tegyék le­he­tő­vé a he­lyi tö­meg­köz­le­ke­dést. Er­re vé­gül 1955 áp­ri­li­sá­ban ke­rült sor, a vas­út­ál­lo­más és a tég­la­gyár kö­zött köz­le­ke­dett a já­rat.  A po­li­ti­kus meg­je­gyez­te: ran­got je­lent a Za­la Vo­lán­nál dol­goz­ni, amely ki­emel­ke­dő mun­kát vé­gez, és az el­sők kö­zött van az or­szá­gos vál­la­la­tok so­rá­ban.

 

A kö­szön­tők után ki­tün­te­té­sek át­adá­sá­ra ke­rült sor, kü­lön kö­szön­töt­te a ve­zér­igaz­ga­tó a cég két ala­pí­tó tag­ját, Ko­vács Jánost és Vass Jánost.
Ezt kö­ve­tő­en a He­ve­si Sán­dor Szín­ház mű­vé­szei szó­ra­koz­tat­ták a ven­dé­ge­ket, majd ál­ló­fo­ga­dás­ra ke­rült sor, ahol a po­hár­kö­szön­tőt Balaicz Zol­tán, Za­la­eger­szeg al­pol­gár­mes­te­re mond­ta. 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK