2024.11.26., kedd - VirágZalaegerszeg időjárása

Archivum

40 ÉS ANNYI

2012. október 11. csütörtök, 12:56
Címkék:

A Universal Pictures bemutatja

az Apatow Productions és a Forty Productions produkciójában

 

Judd Apatow filmjét

 

40 ÉS ANNYI

 

 

Producerek

Judd Apatow, Barry Mendel, Clayton Townsend

 

Executive producer

Paula Pell 

 

Forgatókönyv

Judd Apatow

 

Rendezte

Judd Apatow

 

 

Pete....................................................Paul Rudd

Debbie.............................................Leslie Mann

Sadie...........................................Maude Apatow

Charlotte............................................Iris Apatow

Larry..............................................Albert Brooks

Oliver.............................................John Lithgow

Desi...................................................Megan Fox

 

Forgalmatta a UIP-Duna Film

www.uipduna.hu



Öt év telt el azóta, hogy Judd Apatow forgatókönyvíró-rendező bemutatta a közönségnek Debbie-t és Pete-et a Felkoppintva (Knocked Up) című vígjátékban, most pedig Leslie Mann és Paul Rudd ismét magukra öltik szerepeiket. A házaspár a szokásosnál is nagyobb érzelmi válságot él át, s a 40 és annyi kíméletlen humorral tárja ország-világ elé, hogyan birkóznak meg ezzel a kihívással. A film őszintén mesél arról, manapság mennyi örömöt-bánatot hoz, ha valaki házasságban él és a tetejébe még gyereket is nevel.

Több évnyi házasság eredményeként Pete csupa nővel él együtt: Debbie-vel és két lányával, a nyolcéves Charlotte-tal (Iris Apatow) és a 13 éves Sadie-vel (Maude Apatow). Pete mindent megtesz azért, hogy felszínen tartsa lemezcégét, az Unfiltered Records-ot, miközben Debbie-vel azon dolgozik, hogy megbocsássák és elfelejtsék egymásnak, amit lehet, és élvezzék együtt az életet, ami megadatott nekik... mielőtt még esetleg kinyírnák egymást.

Hőseink családtagjait, barátait, munkatársait és szomszédait most is azok a kiváló színészek formálják meg, akikkel Apatow rendre benépesíti filmjeit, de vannak új versenyzők is. Annie Mumolo (Koszorúslányok – Bridesmaids) és Robert Smigel (Ne szórakozz Zohannal! – You Don't Mess with the Zohan) játsszák Pete-ék legjobb barátait, Barbot és Barryt. Charlyne Yi (Felkoppintva) és Megan Fox (Transformers) alakítják a két fiatal eladót, akikre nem lett volna szabad rábízni Debbie ruházati boltját. Chris O'Dowd (Koszorúslányok) és Lena Dunham (a Girls című sorozatból lehet ismerős) Ronnie és Cat szerepében tűnnek fel; Pete munkatársai a lemezcégnél, és minden vágyuk, hogy főnökük változtasson üzleti stratégiáján. Jason Segel (Lepattintva – Forgetting Sarah Marshall) a Felkoppintva után ismét Jasont alakítja, aki ezúttal Debbie és Barb szexuálisan túlfűtött fitneszguruja. Melissa McCarthy (Koszorúslányok) pedig Pete legádázabb ellensége lányai iskolájában.

Két legendás színész csatlakozik az Apatow-csapathoz: Albert Brooks (A híradó sztárjai /Broadcast News/, Drive – Gázt!), aki Pete három ikret nevelő, tolakodó apját alakítja, illetve John Lithgow (Becéző szavak /Terms of Endearment/, A majmok bolygója: Lázadás /Rise of the Planet of the Apes/) Debbie távolságtartó apjának szerepében.

?

Mennyi az annyi?

 

A Felkoppintva befejezése után Judd Apatow nem gondolta volna, hogy még visszatér egyik legsikeresebb vígjátéka hőseinek történetéhez. Az író-rendező-producer nem titkolja, bonyolult volt a forgatókönyv megírása, mivel az élet egyik legnagyobb átmenetének problémáit boncolgatja. "Hiszek a mondásban, miszerint azért írjuk a filmet, hogy kiderüljön, miért írjuk a filmet – mondja a rendező. – Annak idején úgy vágtam bele ebbe a szakmába, mint bárki más, aki vígjátékot akar összehozni. Nem gondoltam volna, hogy a vígjáték intim és fájdalmas aktus. Később rájöttem, hogy az írás önmagunk felfedezésének egyik formája. Próbálom kipréselni magamból, mit gondolok az életről, miközben törekszem arra, hogy bizonyos mértékben szórakoztató legyen. Amikor a Ki nevet a végén?-t írtam, anyám éppen meghalt méhnyakrákban, és valahogy ki kellett beszélnem magamból a történteket. Nem tudom, hogy ez a gyógyulás vagy a tagadás valamilyen formája volt-e, de úgy éreztem, nincs más választásom.” /A Ki nevet a végén? hőse egy rákos komikus (Adam Sandler), aki elhatározza, hogy a még hátralévő időben kineveli utánpótlását (Set Rogen,), ami nem olyan egyszerű, mint ahogy hangzik. – a ford/

"Később sokat gondolkodtam azon, mire jutottam 44 éves koromra – folytatja Apatow. – Nem tudom, ez életközépi válság akart-e lenni, vagy puszta számvetés, de komolyan eltöprengtem azon, hányadán állok. Az ember egy bizonyos korban már szembenéz azzal, mi lett az életéből. Már dereng neki, hogy nem lesz gátfutó az olimpián, és nem vesz kastélyt Svájcban. Az a nő a felesége, akivel együtt ébred, azok a gyerekei, akik körülötte üvöltenek a nappaliban, és ez a szánalmas taposómalom a munkája. Aztán az ember mindezzel megpróbál szembenézni. Általában elégedett vagyok az életemmel, de Leslie-vel gyakran eltöprengünk azon, hogy bizonyos dolgok miért nem egyszerűbbek. Ez a film ilyesfajta kérdéseket boncolgat.”

Amikor nekiült, hogy megírja a 40 és annyi forgatókönyvét, Apatow belegondolt, Pete és Debbie hol tarthatnak öt évvel azután, hogy először találkoztunk velük. "Debbie ügyel arra, hogy minden tökéletes legyen – avat be a rendező. – Imádja a családját, gondoskodni akar arról, hogy a lányainak boldog gyerekkora legyen. Mindenre van gondja, de pont ezzel őrjíti meg a szeretteit.”

Debbie férje pont ellenkező problémákkal küzd. "Pete magába zárkózik, mert rengeteg baja van. Kompenzálásul iszonyú sok sütit zabál. Nem törődik a külsejével. Aggódik, hogy csődbe megy a vállalkozása, de Debbie-nek nem mondja meg, mekkora baj van. Úgyhogy szépen csöndben kezd szétesni.”

Amikor elindult a produkció, a stáb tagjai számára ismerősek voltak a történetben felmerülő problémák. "Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy a stábból valaki mindig azt mondta, nahát, tegnap is pont ezen veszekedtem a feleségemmel – emlékszik vissza Apatow. – Ezért azt remélem, minél személyesebb dolgokat írtam bele a cselekménybe, annál jobban rezonálnak mások hasonló tapasztalataival. Közös alapanyag van bőven: ilyen a gyereknevelés, az előző kapcsolatok terhei, amiket magunkkal cipelünk, meg még amit a szüleinktől kaptunk útravalóul. Annak érdekében, hogy egy család hosszú távon működjön, naponta meg kell vívni a harcot; megértőnek kell lenni a másikkal, és akkor is szeretni kell, amikor nagyon ramaty állapotban van. Nekem is olyan társra van szükségem, akinek végtelen a türelme, és a feleségem szerencsére pont ilyen.”
Apatow régi barátai és munkatársai, Barry Mendel és Clayton Townsend lettek a film másik két producere. "Judd fejlődőképes forgatókönyvíró – mondja Mendel. – A 40 éves szűzben a koncepció volt nagyon erős, a Felkoppintva érzékeny vígjáték lett, és a Ki nevet a végén? volt az első olyan filmje, amely már igazi drámai jegyeket is fel tudott mutatni. Most megint vígjátékkal van dolgunk. Judd most is úgy meséli el a történetet, mintha a hátad mögül venné kamerával magát a való életet, de közben szélsőséges helyzeteket teremt.”
Mendel szerint igaza van Apatow-nak abban, hogy a legkínosabb helyzetek szülik a legjobb vígjátéki szituációkat. Ez a szabály az új film hőseire is vonatkozik. "Pete és Debbie között egyre nő a feszültség, és a néző azt latolgatja, meddig húzzák még együtt – magyarázza a producer. – Szeretnék elkerülni a robbanást, aminek egyik módja a klasszikus megoldás: a szüleiket hibáztatják. Úgy döntenek, meghívják a szüleiket a szülinapi zsúrra, ahol majd jól megbocsátanak nekik (vagyis mindenért őket hibáztatják). Azt hiszik, ezek után túlléphetnek a problémáikon. A megbocsátás persze szörnyen félresikerül, a kerti sütögetés emiatt katasztrófába torkollik, és ez lesz a történelem legborzalmasabb hálaadás napi partija."

Családi vállalkozás

 

Ismerős lehet a film négy főszereplője, mert a Felkoppintvában már találkozhattunk velük – Paul Rudd, illetve az Apatow-család három tagja: Leslie Mann, a rendező felesége, továbbá lányaik, Maude és Iris.
"Szeretem őket és jólesik naponta találkozni velük – mondja a rendező. – Tehetségesek és ránézésre is vonzók, ami egy film esetében nem hátrány. Leslie a legbátrabb színésznő, akit csak ismerek. Egyszerre tud szívfacsaró és ellenállhatatlanul vicces lenni. Ezt senki nem tudja utánacsinálni. Folyton nyaggat, hogy legyünk hitelesebbek és hatoljunk mélyebbre. A forgatókönyv számos ötlete tőle ered. Maude és Iris is tehetségesek és viccesek. Ugyanúgy értik, hogyan kell dolgozni ezzel a képlékeny anyaggal, mint Paul Rudd és Charlyne Yi. Két kis profiról beszélünk, akik nem ijednek meg egy forgatástól, mert egész életüket díszletek között töltötték. Ugyanakkor ez az első alkalom, hogy komoly szerepet kaptak és egész jeleneteket kell végigjátszaniuk. Ők is ugyanolyan sokat raktak bele ebbe a filmbe, mint a többi színész. Az ő saját veszekedéseiket, rivalizálásukat írtam bele a forgatókönyvbe, de nagyon jó volt látni, hogy a forgatáson milyen gyorsan megtalálták a közös nevezőt, és élvezték a munkát. Így a film megoldotta azt a problémát, amiről szól.”

 

 

Háztartási kavarások

 

Bár Debbie és Pete veszekedései a Felkoppintvában a film emlékezetes jelenetei voltak és a közönség szerette őket, Apatow tisztában volt azzal, nagyon merész vállalkozás főhősöket kreálni a mellékszereplőkből, hogy az ő életüket vegyék górcső alá. Attól viszont nem tartott, hogy kedvenc komikusai felsülnek az új történetben. "Ruddékkal régóta jó barátok vagyunk – magyarázza Apatow. – Együtt utaztuk be a világot a filmjeink promotálásakor, és félszavakból is megértjük egymást. Paul sokban hasonlít rám. Szereti az underground zenét és a popkultúrát, és ami Leslie-t idegesíti, attól Debbie is falra tud mászni, mert őt ezek a dolgok nem érdeklik. Magasról tesz arra, hogy név szerint fel tudom sorolni a Kajagoogoo tagjait. /Brit szintipop fiúbanda a nyolcvanas évek első feléből. 25 év után újra összeálltak, sikeres turnékon vesznek részt és új lemezt is kiadtak – a ford./ De attól kiborul, ha tényleg felsorolom neki. Ez egyik filmemből sem maradhat ki: különböző ízlésű emberek élnek együtt, akik mégis szeretik egymást.”
Apatow biztos volt abban, hogy Leslie és Paul könnyen hozzák majd korábban felépített figuráikat, amiatt azonban aggódott, hogy az életvidám és közvetlen Ruddnak – akivel producerként is számos filmben dolgozott már együtt – nem okoz-e majd nehézséget egy végletekig frusztrált karakter megformálása. "Paul Rudd annyira szimpatikus, hogy féltem, még baj lesz belőle – folytatja Apatow. – Az volt a feladata, hogy egy zavarodott, önmagát emésztő karaktert játsszon. Pete szégyelli magát, nem akar lúzernek látszani, ezért elkendőzi a problémákat, nem őszinte Debbie-vel. Emellett passzív-agresszív. Paul viszont annyira kedves és vidám tud lenni, hogy ez tönkrevághatta volna a filmet. De aztán visszanéztük a felvett anyagot, és láttuk, hogy Leslie és Paul között klasszul működik a kémia. A néző szorong, amikor veszekednek, és együtt örül velük, amikor kezdenek megint kijönni egymással.”
"Teljesen azonos hullámhosszon vagyunk Judd-dal – erősíti meg Rudd az elhangzottakat. – Másodszor játszottam együtt a családjával, és szeretem a rendezői stílusát. Vakon megbízom benne, mert azonosulni tudok az attitűdjével. A munka mellett sokat lógunk együtt. Tudom, milyen volt gyereknek, és látom, milyen most, hogy már családja van. Mindig megbeszéljük, a saját életünk hogyan viszonyul azokhoz a karakterekhez, amiket a filmjeiben játszom.”
Pete, a lemezkiadó gyorsan közeledik a negyvenhez, és nem tetszik neki, mire jutott az életben. "Először fordul elő vele, hogy nem biztos abban, milyen zenét szeret vagy egyáltalán mit tud az egész zeneiparról – magyarázza Rudd. – Már azt sem képes eldönteni, melyik előadó vagy zenekar a jó befektetés. Ez a helyzet kitűnően mutatja, milyen lelkiállapotba került. Ahogy öregszünk és elillan az ifjonti lelkesedésünk, meg már nem tudunk menőzni se, összezavarodunk, kik is vagyunk valójában. Mint amikor az ember észrevétlenül ingoványos talajra téved.”

Pete jobbik felének, Debbie-nek is megvan a maga életközépi válsága. "Debbie nem akarja magának bevallani, hogy mindjárt negyven lesz – magyarázza a karaktert alakító Leslie Mann. – Próbálja az egészet a szőnyeg alá söpörni, ettől viszont lassan becsavarodik. Úgy gondolja, ha az élete minden apró részletét tökéletessé tudja tenni, majd minden rendben lesz. Csakhogy nagyon téved.”

Az évek során a színésznő hozzászokott, hogy a saját magánélete elevenedik meg a mozivásznon. "Tizenöt éve vagyunk házasok Judd-dal, úgyhogy ha párkapcsolatról esik szó, hozzá tudunk szólni a témához. Kemény dolog ilyen sokáig feleségnek lenni, de megéri. Viszont ha valakit feltétel nélkül szeretsz, akkor is falra tudsz tőle mászni. Minden barátunk, aki ilyen régóta él a párjával, ugyanazon ment keresztül, mint mi. Ugyanazok a problémák merültek fel a gyerekeikkel, a munkájukkal meg a házasságukkal kapcsolatban. Mi annyival könnyebb helyzetben vagyunk, hogy az összes balhét elő tudjuk adni egy filmben, levezetésképpen, mintha pszichodráma lenne.”

Ahogy egyre több jelenettel megvoltak, Mendel elégedetten konstatálta, milyen briliáns alakítást nyújt a színésznő, aki egyáltalán nem arra törekedett, hogy megszerettesse karakterét a közönséggel. A producer úgy találta, Mann összetett és ellentmondásokkal teli figurát formál meg, és magabiztosan siklik át a drámából a komédiába, aztán meg vissza. "Szerintem a nők drukkolni fognak Debbie-nek, aki kiáll önmagáért és tiszta vizet önt a pohárba – mondja Mendel. – Leslie nagyon érdekes apróságokkal teszi hús-vér nővé a karaktert, őszintén, esendően és humorosan. Ez pályafutásának legjobb alakítása.”

Bár az Apatow lányok elég kicsik voltak még, amikor a Felkoppintva készült, a helyzeti előnyük megmaradt, mert a film világában nőttek fel. Maude Apatow, aki szépreményű írópalánta és saját jogán több mint 62 ezer követője van a Twitteren, siet leszögezni, hogy ő nem egészen olyan, mint az általa alakított Sadie. "A karakter egy kicsit fel van turbózva. Iris és én civilben nem vagyunk ennyire elviselhetetlenek. A filmben felváltva bőgök, sikítok meg káromkodom, de az életben nem így viselkedem. Viszont van egy jelenet, amiben Irisszel csúnyán összeveszünk. A Lostot akarja nézni, de én nem engedem. Ez tényleg megtörtént velem, mert a Lost a kedvencem, és kiborultam, ha nem tudtam megnézni egy epizódot. Két hét alatt letudtam mind a hat évadot.”

Apatow idősebb lányát aggasztotta, hogy vezényszóra kell sírnia. "Azon a napon, amikor azt a jelenetet vettük, ahol Sadie kiakad a szüleire, mert elolvassák az sms-eit, Maude azt mondta: apa, olyan ideges vagyok – emlékszik vissza a rendező. – Aztán próbaképpen elkezdett sírni, én meg bátorítottam: nyugi, menni fog. Mire ő: nem tudom, meg bírom-e csinálni – de már sírt is. Én meg: felvétel! És instruáltam, hogy sírás közben mondja a szövegét. Úgy is tett, és meglett a jelenet: potyogott a könnye, mint a záporeső. Szünetet tartottunk, és megkérdeztem, van-e kedve még egyszer nekifutni. Azt mondta: Igen! Ez volt az a pillanat, amikor úgy tűnt, hogy beleszeretett a színészetbe. De azt még korai lenne megmondani, hogy csoda történt-e, és megtalálta a hangját, vagy csak sikerült megtörnöm, amit soha nem fog kiheverni. Meglátjuk.”

Iris Apatow csak hároméves volt, amikor Charlotte-ként debütált a Felkoppintvában. Amikor fel kell idéznie élményeit, így fogalmaz: "Próbáltam vicces lenni, és a stáb nevetett, de akkor meg elkezdtem sírni, merthogy miért nevetnek rajtam.” Iris nagyon kicsi volt, ezért nem értette, hogy vele nevetnek, és nem rajta. "Azt hittem, azért nevetnek, mert valami hülyeséget csináltam.”

 

 

Zseniális komikusok nagypapaszerepben

 

Mivel az apja sosem volt a közelében, a felnőtté váló Debbie független személyiség lett. Az állandó szülőhiány miatt viszont társfüggés is kialakult nála. Ezzel szemben Pete szülei mindig a fiuk nyakán lógtak, ezért ő meg azt igényli, hogy hagyják békén. Pete apja, a rendkívül tapadós Larry senkinek nem hagy nyugtot a családban, és ez komikus feszültségforrást jelent Debbie és Pete háza táján. Larry ráadásul folyton tarhál, és ha pénzről van szó, nincsenek erkölcsi skrupulusai. Még az ételt is képes kilopkodni a kredencből, hiszen olyan csóró szegény.

A film készítői Albert Brooksot szemelték ki a szerepre. "Úgy nőttünk fel, hogy az ő vígjátékai, a Modern románc meg az Elveszve Amerikában voltak a kedvenc filmjeink – meséli Mendel. – Albert élő legenda, és az általunk rábízott szerepben is brillírozott.”

Brooksnak tetszett a forgatókönyv, ráadásul éppen akkor fejezte be a Drive – Gázt! című thrillert, ezért felüdülés volt számára az új feladat. "A Drive-ban kinyírok egy csomó embert, így aztán nagy örömmel tértem vissza a komédia világába.”

Az Oscar®-jelölt színész nagyon élvezte, hogy olyan figurát játszhat, aki rokonszenves, mégis mindenki a háta közepére kívánja. "Larry nem kimondottan mázlista – magyarázza Brooks. – Fiához elsősorban anyagi kapcsolat fűzi, mivel állandóan pénzre van szüksége kiskorú hármasikrei miatt, akik a második feleségétől születtek. Szeretetteljes ez a kapcsolat, de mégiscsak az az alapja, hogy Larry folyton lejmol a fiától. Pete nagyon szeretné, ha az apjának jobban menne, és nem könyörögne folyton segítségért. Az egész család hasonlóan gondolkodik, sőt, Debbie például kifejezetten utálja az apósát.”

A Felkoppintvában már találkozhattunk Debbie anyjával, az apjával, Oliverrel viszont nem. "Debbie apja sokáig távol volt, de most vissza akar kerülni a családba – folytatja Mendel. – A gyermekei anyja sokáig megakadályozta, hogy foglalkozzon velük, de most, hogy már felnőttek, ennek nincs akadálya. Klasszikus eset: a bűntudattól gyötört apa szeretne közel kerülni a gyerekeihez. Ők is benne lennének, de közben nem biztosak abban, hogy még szükségük van-e egyáltalán az apjukra.”

A kuncsorgó apát John Lithgow alakítja, aki a Narancsvidékben (Orange County) már játszott együtt Leslie Mann-nel. "Oliver elsőre kiismerhetetlen karakter – mutatja be Lithgow a figurát. – Negyven éven át párhuzamos életet élt Debbie-vel. Elképesztő, ahogy az emberek képesek bizonyos illúziókba ringatni magukat: 'a lányom tulajdonképpen jól elvan nélkülem is, úgyhogy nem is zavarom'. Ebből a tévképzetből építettem fel a karaktert. Oliver eddig a másik családjával foglalkozott, és Debbie a pompás kerti sütögetős jelentben kerül vissza az életébe. Pete és Debbie ugyanis úgy akar új életet kezdeni, hogy rendezi a viszonyát ezekkel az elcseszett apákkal.”

 

A film szereplői

 

PAUL RUDD (Pete) először a Felkoppintva című vígjátékban formálta meg mostani karakterét. A film több mint 300 milliós összbevételt ért el, és közönségdíjat nyert kedvenc vígjáték kategóriában.

Televíziós munkái közül kiemelkedik a Partiszerviz színész módra (Party Down), amelynek egyik kreátora és társ-forgatókönyvírója volt, illetve a Jóbarátok (Friends), ahol Phoebe (Lisa Kudrow) férjét alakította az utolsó két évadban.

Fontosabb filmjei: The Perks pf Being a Wallflower, Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation – tévésorozat), Hippi-túra (Wanderlust), Honnan tudod? (How Do You Know), Spancserek (I Love You, Man), Zsaruk bevetésen (Reno 911! – tévésorozat), Példátlan példaképek (Role Models), Anyád lehetnék (I Could Never Be Your Woman), Lepattanó – Rabiga előtt (The Baxter), The Ex, The Ten, Éjszaka a múzeumban (Night at the Museum), Változó vizeken (Diggers), A 40 éves szűz (The 40 Year Old Virgin), Utóirat: szeretlek (P.S.), A híres – Ron Burgundy legendája (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), House Hunting, Two Days, Faragjunk férfit! (The Shape of Things), Reaching Normal, Wet Hot American Summer, Gen-X Cops 2, Árvák hercege (The Cider House Rules), 200 szál cigi (200 Cigarettes), Vágyaim netovábbja (The Object of My Affection), Overnight Delivery, A jövevény (The Locusts), Rómeó és Júlia (Romeo + Juliet), The Size of Watermelons, Halloween, az átok beteljesül (Halloween: The Curse of Michael Myers), Spinédzserek (Clueless).

LESLIE MANN (Debbie) a nézők és a kritikusok kedvence kivételes komikusi tehetsége miatt. A Felkoppintva mellékszereplőjeként a chicagói filmkritikusok kategóriadíjra jelölték.

Legutóbb a ParaNorman című stoptrükk-animációs film egyik szereplőjének kölcsönözte hangját. A produkció 2013. január 10-étől látható a magyar mozikban.

A kábelbarát forgatásán ismerkedett meg Judd Apatow-val, aki a film producere volt. 1997-ben összeházasodtak, és azóta több filmet készítettek közösen. Két lányuk, Iris és Maude Leslie lányait alakították a Felkoppintva és a Ki nevet a végén? című vígjátékokban.

Fontosabb filmjei: Testcsere (The Change-Up), Csodakavics (Shorts), Megint 17 (Again 17), Fúrófej Taylor (Drillbit Taylor), A 40 éves szűz (The 40 Year Old Virgin), Az iskoláját! (Stealing Harvard), Narancsvidék (Orange County), Parfüm (Perfume), Timecode, Apafej (Big Daddy), Az őserdő hőse (George of the Jungle), Cosas que nunca te dije, Az utolsó emberig (Last Man Standing), Ő az igazi (She's the One), A kábelbarát (The Cable Guy).

JOHN LITHGOW (Oliver) igazi színházi ember. 1973-ban lépett fel először a Broadway-n, és rögtön Tonyt kapott David Storey The Changing Room című darabjában nyújtott alakításáért. Azóta több mint húsz színpadi műben szerepelt, és alakításaiért még egy Tonyt, négy Tony-jelölést és négy Drama Desk Awardott kapott, továbbá beiktatták a Színházi Hírességek Csarnoka tagjai közé.

A jelenlegi színházi évadban (2012. ápr. – jún.) a The Columnist című Broadway-darabban játszik, kiérdemelve hatodik Tony-jelölését.

Lithgow a nyolcvanas évek elején kezdett komolyabb filmszerepekben is feltűnni. Ebben az időszakban két egymás utáni évben Oscarra jelölték a Garp szerint a világért (The World According to Garp) és a Becéző szavakért (Terms of Endearment).

További fontosabb filmjei: Mindhalálig zene (All That Jazz), Halál a hídon (Blow Out), Twilight Zone: The Movie, Footlose, 2010 – A kapcsolat éve, Buckaroo Banzai, Óriásláb és Hendersonék (Harry And the Hendersons), Visszakézből (Ricochet), Hidegre teszlek (Out Cold), Memphis Belle, Káin ébredése (Raising Cain), Cliffhanger – Függő játszma, Csalás és ámítás (Love, Cheat & Steal), Zavaros vizeken (A Civil Action), Narancsvidék (Orange County), Peter Sellers élete és halála (The Life and Death of Peter Sellers), Kinsey – Mindenki másképp csinálja, Dreamgirls, Egy boltkóros naplója (Confessions of a Shopaholic), Szökőhév (Leap Year), A majmok bolygója – Lázadás (Rise of the Planet of the Apes), Képtelen kampány (The Campaign).

Televíziós munkájáért Lithgow-t 11-szer jelölték Emmyre. Ötöt haza is vihetett, egyet az Amazing Stories egyik epizódjáért, hármat pedig egyik legnépszerűbb szerepéért: az Űrbalekok (The 3d Rock from the Sun) dr. Dick Solomjáért. A hat évadon át futó sorozatért Lithgow még kapott egy Arany Glóbuszt, kétszer elnyerte a színészkamara díját, megkapta az American Comedy Awardot, és a széria végén már az ő csillaga is ott díszelgett a Hírességek Sétányán. Legutóbb 12 epizódon át alakította a Dexter ördöi gyilkosát, ami újabb Aranyglóbuszt és Tonyt hozott számára.

Három felnőtt gyermeke és két unokája van. Harminc éve Mary Yeager a felesége, aki a UCLA közgazdász- és gazdaságtörténeti professzora.

?

MEGAN FOX (Desi) világszerte ismert a Transformers és folytatása, a Transformers: A bukottak lázadása (Transformers: Revenge of the Fallen) hősnőjeként.

Legutóbb saját magát alakította Sacha Baron Cohen A diktátor (The Dictator) című nagy sikerű filmjében.

További fontosabb filmjei: Jonah Hex, Barátok babával (Friends with Kids), Végjáték (Passion Play), Ördög bújt beléd (Jennifer's Body), Hogyan vesztísük el barátainkat és idegenítsük el az embereket? (How to Lose Friends & Alienate People), Egy hisztérika feljegyzései (Confessions of a Drama Queen).

 

ALBERT BROOKS (Larry) napjaink egyik legsokoldalúbb komikusa, aki emellett íróként mindennapjaink éleslátó elemzője is.

Legutóbb a Drive – Gázt! negatív hősét játszotta, amiért Arany Glóbuszra jelölték, és Amerika kritikusainak 17 különféle szervezete tüntette ki a legjobb mellékszereplő címmel.

Első regénye, a 2011-ben megjelent 2030: The Real Story of What Happens to America (2030: Ez történik Amerikával) New York Times bestseller lett.

Brooks hét játékfilm forgatókönyvírója, főszereplője és rendezője volt, amelyek közül néhányat a kritika minden idők legjobb vígjátékai között tart számon: Real Life (Ilyen az élet?!), Modern románc (Modern Romance), Elveszve Amerikában (Lost in America), Tranzit a mindenhatóhoz (Defending Your Life), Anya (Mother), A múzsa csókja (The Muse), Amin a muszlimok röhögnek (Looking for Comedy in the Muslim World).

Első szerepét Martin Scorsese klasszikusában, a Taxisofőrben (Taxi Driver) kapta.

További fontosabb filmjei: Benjamin közlegény (Private Benjamin), Maradok hűtlen híve (Unfaithfully Yours), Bármit megteszek (I'll Do Anything), Mint a kámfor (Out of Sight). A Híradó sztárjaiért (Broadcast News) Oscar®-ra jelölték.

Felesége Kimberly Brooks festő- és médiaművész, két gyerekük van.

A film alkotói

 

JUDD APATOW (rendező/producer) a vígjáték legnagyobb mesterének számít Hollywoodban. Ő a producere minden idők legsikeresebb korhatáros női vígjátékának, a Koszorúslányoknak (Bridesmaids), amely számos egyéb díj mellett két Oscar®- és két Arany Glóbusz-jelölést kapott. A film 288 millió dolláros összbevételt hozott.

Apatow korábbi filmje az Ötéves jegyesség (The Five-Year-Old Engagement), és szintén producerként jegyzi a Girls című tévésorozatot.

Már nagyon fiatalon profi komikus akart lenni. Pályafutását stand-uppal kezdte, de gyorsan áttért az írásra. Konferanszokat írt az Emmy-gála számára, majd Roseanne és Jim Carrey poén-beszállítója lett. A fordulatot az hozta el, hogy a The Ben Stiller Show társkreátora és executive producere lett; teljesítményét Emmyvel díjazták. Ezután a The Larry Sanders Show forgatókönyvírójaként és producerkonzultánsaként működött, s a rendezésbe is belekóstolt. 

Executive producere volt a díjnyertes Különcök és stréberek (Freaks and Geeks) című sorozat 18 epizódjának, és producerkonzultánsként vett részt a The Critic című sorozat 21 részének elkészítésében.

Első nagyjátékfilmes rendezése 2005 nyarának vígjátéksikere, A 40 éves szűz (The 40-Year-Old Virgin) volt. A produkció 175 millió dolláros összbevételt ért el és hatalmas kritikai sikert is aratott. Ezt követte a Felkoppintva (Knocked Up), amelynek Apatow írója, rendezője és producere volt (összbevétel: 200 millió dollár).

Ugyancsak írója, rendezője és producere volt a Ki nevet a végén? (Funny People) című keserédes vígjátéknak, amelynek Adam Sandler mellett Seth Rogen és Leslie Mann voltak a főszereplői. 

Producerként vagy executive producerként jegyzi a következő filmeket: Hippi-túra (Wanderlust), Felhangolva (Get Him to the Greek), A kezdet kezdete (Year One), Lepattintva (Forgetting Sarah Marshall), Tesó-Tusa (Step Brothers), Ananász Expressz (Pineapple Express), Ne szórakozz Zohannal! (You Don't Mess with the Zohan), Fúrófej Taylor (Drillbit Taylor), Lankadatlan: A Dewey Cox Story (Walk Hard: The Dewey Cox Story), Superbad – avagy miért ciki a szex? (Superbad), Taplógáz: Ricky Bobby legendája (Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby), The TV Set, Papák a partvonalon (Kicking & Screaming), A híres Ron Burgundy legendája (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy), Nehézfiúk (Heavyweights), A kábelbarát (The Cable Guy).

 

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK