2024.07.05., péntek - Emese, SaroltaZalaegerszeg időjárása

Archivum

Jogsértés érte külföldön?

2012. október 31. szerda, 18:30
Címkék:

Interneten vásárolt, a légijárat késése miatt lemaradt egy fontos eseményről, vagy a külföldi nyaralás alatt érte kár? A távolság és a nyelvismeret hiányában az egyén nem sokat tehet, viszont ingyenes jogi segítségnyújtást kérhet az Európai Fogyasztói Központ budapesti szervezetétől – hangzott a fogyasztói központ megyejáró körútjának zalaegerszegi állomásán. A sajtótájékoztatón a zalai fogyasztóvédelmi felügyelőség 2012. évi vizsgálatainak tapasztalatairól is beszámoltak.

fogyve sajtajFogyasztóvédelem határokon átívelve is

Kriesch Attila igazgató a fogyasztói központ működését egy példával illusztrálta. Elmondta: egy magyar fogyasztó egy norvég vállalkozástól interneten rendelt jegyeket egy franciaországi teniszversenyre, amelyeket nem kapott meg időben. Mégis elutazott Franciaországba, mert azzal hitegették, hogy helyszínen megkapja a jegyeket. De nem úgy történt! Ezután lépett közbe a fogyasztói központ; és a magyar sértett szinte teljes kárát (450 ezer forintot) megtérítette a külföldi kereskedő.

Az igazgató elmondta, hogy a külföldi társszervezetek közreműködésével gyors és ingyenes jogi segítséget nyújtanak a rászorulóknak a kár értékhatárától függetlenül, akár 5-10 eurós vásárlás kapcsán is. Ha nem tudnak megegyezni az érintett vállalkozással, akkor az alternatív vitarendezési fórumokhoz fordulnak, melyek működése hasonló a magyarországi békéltető testületekéhez.

2011-ben a 341 (határon átívelő) panasz érkezett a budapesti fogyasztói központhoz, melyből 143-at magyarok nyújtottak be. A panaszosok többsége azonban külföldi volt, akik itthon keveredtek vitába magyar vállalkozásokkal. Nekik 6,5 millió forintot, míg a magyar panaszosoknak 3,5 millió forintot sikerült visszaadni tavaly. Idén ez idáig 290 panaszt vizsgáltak, melyből 170-et magyar állampolgárok nyújtottak be. Számukra 7,5 millió forintot tudtak visszajuttatni, és mintegy 5 millió forintot külföldi állampolgároknak.

Molnár Sándor, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója közölte, 2012. október 31-ig 765 hatósági ellenőrzést tartottak, melyből 242 esetben tapasztaltak jogsértést. Ez az esetek 31 százalékát teszi meg, ami jelentős javulás 2009. évi 41 százalékhoz képest. Ez idáig 761 telefonos megkeresés érkezett hozzájuk, 129-en pedig személyesen tettek panaszt elsősorban jótállással, szavatossággal kapcsolatosan, valamint a közüzemi szolgáltatást és az elektronikus hírközlést érintő ügyekben.

Az iktatott panaszok száma 391 eddig. Ebből 68 a közüzemi szolgáltatást, 31 a kereskedelmi vagy vendéglátó-ipari egységeket érintette, 73 panasz érkezett a jótállással és a szavatossággal kapcsolatosan, 56 az elektronikus hírközléssel és 16 az elektronikus kereskedelemmel foglalkozott. Kérdésre válaszolva elmondta, az év hátralévő részében kiemelt figyelmet fordítanak a közüzemi szolgáltatókra, a fűtési szezon kezdetével ugyanis szinte naponta keresik fel a panaszosok áram- és gázszámlával kapcsolatosan hatósági tanácsadó irodájukat.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK